Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: karriär-och-yrkesliv
Läst 1012 ggr
Bergspuman
0

Problemen på min arbetsplats

Har ju berättat i omgångar om vad som försiggår på företaget där jag jobbar.

Koncernen har gjort en medarbetarundersökning under våren och sommaren där alla som arbetar på samtliga bolag worldwide inom koncernen har fått svara på ett antal frågor om trivsel, hur de uppfattar arbetet, företaget, ledningen, osv. Resultaten var ganska nedslående för min enhet - samtliga resultat låg klart under medelvärdet för koncernen.

Trivseln är alltså inte särskilt god hos oss, och orsaken till det kan till största del tillskrivas den nye VD:n som framkallar misstämning, missnöje och osämja var han drar fram. Han är en psykopatiskt lagd virrpanna med irrationella påhitt och noll empatisk förmåga.

Igår kallades till en information där VD skulle berätta om det pågående uppföljningsarbetet till den här medarbetarundersökningen. Det blev rentut sagt - skrattretande.

Han ställer sig och talar om KONFLIKTER. Att ledningen, personalchefen samt de fackliga ombuden haft ett antal möten och förstått att personalen känner sig "illa bemött" och att det finns mycket konflikter hos oss. Därav hade de beslutat att kalla in en extern konsult som skulle hjälpa dem att lösa problemen.

Han fortsätter och föreläser om att man ska säga ifrån när man känner sig illa bemött och att vi ska samarbeta. Att det är viktigt att inte tiga, utan lyfta direkt om man inte är nöjd med bemötandet.

Gud vad jag då var nära att öppna munnen och säga: SKA DU STÅ HÄR OCH FÖRELÄSA FÖR OSS VUXNA MÄNNISKOR HUR VI SKA HANTERA KONFLIKTER, NÄR DET ÄR DU SOM ORSAKAR DE FLESTA KONFLIKTERNA GENOM DIN OEMPATISKA OCH KLUMPIGA OCH IRRATIONELLA LEDARSTIL OCH NÄR DU INTE HAR VETT ATT BE DE PERSONER DU TRAMPAT PÅ, OM URSÄKT?

Så typiskt en psykopatiskt lagd person. Han lägger alltså över ansvaret för det dåliga bemötandet på PERSONALEN. VI ska säga ifrån när vi känner oss illa bemötta, annars kan inte konflikterna lösas???

Men - hallå, något är fel! INGEN ska behöva bli illa bemött. Felet är redan begånget i den stund t ex han har bemött någon illa. Ledningen och företaget behöver rannsaka sig själv, de ska INTE bemöta någon illa - de ska behandla personalen med respekt, omtanke och sympati. Klart som korvspad att man blir förbannad och inte har lust att samarbeta när man kränks systematiskt.

Jag har FORTFARANDE inte fått tillstymmelse till ursäkt vare sig för det kränkande bemötandet av mig på mötet i våras, eller för att jag tvingades köra slut på mig i somras under semesterperioden. Bägge perioderna slutade i sjukskrivningar för min del. Företaget har alltså fått betala ut 3 veckors sjuklön för mig bara för att de själva klumpat sig.

Dåligt bemötande kostar!

Bra bemötande gör att pengar sparas!

Det här företaget kan inte må bra förrän nuvarande VD avgår.

Och det är precis vad jag tänker säga till den externa konsulten om jag får tillfälle. I övrigt tänker jag tiga.

Cristine
0

Det är svårt att ge råd för mej som alltid arbetat som egen. Kan du inte skriva ett brev med detta innehåll till Koncernen?

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Bergspuman
0

Har funderat på det. Men har fått höra från min egen (nye) avdelningschef att koncernen "har fullt förtroende för XX", som det brukar heta på corporate bullshit-språk, eller politiker-rotvälska.

I viss mån tror jag koncernledningen inser problemen, men de tittar ju även på ekonomiska nyckeltal, som tabeller-resultat-försäljning-vinstmarginaler-marknadsandelar, osv, och så länge nuvarande VD inte misslyckas där, tror jag de tänker ha överseende med att han inte är poppis hos personalen.

Däremot - om han inte förbättrar lönsamheten eller dabbar sig med något av det här jag räknade upp, så får han nog gå.

Det är min förhoppning, att hans psykopatiska läggning ska göra att hans storhetsvansinne (som alla psykopatiskt lagda personer har) tar överhanden och får honom att begå finansiella misstag, eller att hans mindre misstag så småningom läggs ihop och används mot honom.

[MargaretaA]
0

Vad förbannad man blir när man läser detta!

Alla vet att det är skit i ledningen som orsakar problem på arbetsplatserna och det är alltid kapten på skutan som har det yttersta ansvaret.

Men det är bara när saker går bra som de är villiga att ta på sig nåt ansvar. Skrikandes

[Asta]
0

Det är dessvärre så att personer som inte har social kompetens fattar ofta inte att de inte har det. Och fattar då inte heller att de har gjort något fel. Jag har varit med om sådana, träffar en sådan då och då fortfarande, en som är chef på en av de myndigheter vi jobbar mot. De tror att de alltid gör rätt och att alla andra gör fel.

Men det gäller nog också att om det kommer en extern konsult som intervjuar folk att man verkligen säger som det är och försöker göra det utan att bli alltför upprörd när man gör det. En sådan konsultrapport kan också ibland leda till åtgärder.

chik
0

Externa konsulten..O vad kostar den???

Vet du.Be din fack representant vara med o så tag ett möte med din VD.O red ut vad som är bekymret.

Hade jag gjort.

Men ha med en oberoende….

Lena som önskar lycka till.

Lena.P är jag i verkliga livet.

[MargaretaA]
0

Jag har också varit med om det här med externa konsulter en gång. Det ledde inte till nånting.

Det var på en gruppbostad för förståndshandikappade och vi hade Chefen från Helvetet.

Det som hände till slut var att hela bemanningen sagt upp sig efter 1 1/2 år och även några av de boendes gode män avsade sig uppdragen.

Behöver jag säga att chefen var psykopat?

Maria
0

Usch vilket problem.Skrikandes

Jag tror också på att någon utomstående som extern konsult eller som chic skriver någon från facket kanske kan få andra infallsvinklar.

Dessutom kan det vara skönt att få prata med någon som inte är involverad.

Det är bara att hoppas på att en sådan "utredning" leder till något konkret också.

/Maria

MaMaMade
0

Att tiga o lida är nog inte det bästa…vi får hoppas att konsulten är värd sina pengar, dvs bra.

#6 Vad hände med chefen efter det? Ngn reaktion måste ju massuppsägningen har fört med sig!?

Anders 50
0

Misstänker att den externa konsultens arbete mynnar ut i att VD:n fortfarande sitter säkert!   Tyvärr!

Konsulten avlönas ju inte av er undersåtar, precis! Oskyldig

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[Asta]
0

Det beror på om den externa konsultens rapport når chefens chef eller inte. Gör den inte det så ger det förmodligen inte så mycket.

Bergspuman
0

Eftersom medarbetarundersökningen är initierad av koncernledningen, BORDE det vara så att även uppföljningsarbetet inklusive en extern konsults rapport, ska rapporteras uppåt, till koncernledningen, men sådant vet man aldrig.

När det gäller mig själv, är jag inte orolig längre. Tror inte att VD'n vare sig vill eller vågar hoppa på mig fler gånger, för jag tror han vet om att jag skulle bita ifrån mig, och det hårt också. Som jag förresten redan gjort.

Mickelberg
0

Har du läst tråden om Psykopater på Medialt? Om inte så gör det!

Bergspuman
0

#12 Länka gärna till den tråden, jag hittade den inte.

Fotnot: Har haft en psykopatisk chef förut och borde ha sett tecknen tycker jag, men de dyker alla upp i olika skepnader…

Maria
0

Visst finns det psykopater ute i samhället men jag vänder mig ändå starkt emot att vi alltför ofta kallar människor med vissa beteenden som psykopater.

Det är en form av diagnos och den är oerhört svår att ställa och det finns flertalet kriterier som ska uppfyllas.

Människor med psykopatiska drag är hemska att ha i sin närhet men det är lätt att kalla någon lismande ,manipulativ, självisk person psykopat.

Oftast tar det ganska lång tid innan en psykolog eller psykiatriker sätter en diagnos på någon som psykopat medan vi andra lekmän gör det genom att googla.Obestämd

/Maria

chik
0

Håller Med Anders o Bubleboo här..I mycket.

Hade jag varit på denna arbetsplats.Så hade jag sagt till.

Förutsatt att jag har rätt.

Nu har jag aldrig varit utsatt på någon av de få arbetsplatserna jag har haft…

Mer än en Arbetsgivare som satte i system o ge för lite i lön..Men det satte jag stop för.

Matte kan jag inte men räkna lön kan jag.

Så det var några som kom med sina lönelappar till mig o så rättade jag o tog kontakt med ägaren..Tål inte lurreri…blir galen då…

chik
0

Bergspuman..Länk till.Något vad får du avgöra själv.

Men hoppas att ni kan läsa här

Elpida
0

Oftast är det ju personer med psykopatdrag som får dessa uppdrat. Om de hade haft alldeles för stor empatiförmåga skulle de inte få tjänsten eftersom styrelsens främsta mål är att se till att företaget går med vinst. Dessutom är det väldigt stor dunka-i-ryggen-mentalitet emellan.

Möjligen kommer det fungera om konsulten får liknande svar av alla, men mindre troligt. Det skulle vara om de överlät vissa saker på underliggande chefer så att VD: n inte kan klanta till sig alldeles. Faran är väl att eftersom fokuset hos  konsulten ligger på att ni har osämja i personalen och kommer att utgå ifrån det. Därefter blir det ju frågor som kan bli ledande och få personalen att vända sig mot varandra istället - i värsta fall.

Om ni kan hålla ihop och lämna samma information till konsulten finns en chans till ändring, annars är det svårt i rygg-dunkarland….

Jag önskar dig all lycka till PumanKyss

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Bergspuman
0

Jag har som sagt en gång haft en chef som faktiskt måste klassas som psykopat. Jag gjorde Hares checklista på honom. Det jag inte visste något om, var om han plågat barn eller djur som ung, om han var sexuellt utsvävande, och några saker till. Men bortsett från dem, fick han 28 p. Så nog var han psykopatiskt lagd alltid.

Han förföljde mig efter att jag hade slutat där, så jag var tvungen att byta e-postadress för att få vara ifred. ´

Så Bumbleboo, oroa dig inte - jag sätter inga etiketter utan att vara säker på vem det är jag har att göra med. Jag har, tyvärr, god erfarenhet av den här sortens människor.

De här två, min f d chef och min nuvarande VD, är inte de enda jag har haft oturen att råka på. Även min f d svåger har samma sorts personlighet. Honom portade jag så småningom från mitt och exmakens hem. Dessutom har min egen mor en del av de här dragen, vilket är anledningen till att jag inte står ut med henne.

Lägg dock märke till att den ende jag faktiskt etiketterar, är min f d chef.

Maria
0

#18 Jag tror digGlad

Det var mer en allmän reflektion över hur vi använder ordet.

/Maria

Bergspuman
0

#19 Håller annars med om att ordet används slarvigt, men man slarvar tyvärr rätt mycket just med tillstånd och diagnoser som tillhör det mentala området Obestämd

Maria
0

#20 Inte bara det mentala området tyvärr men där blir det mer känsligt och laddat och vi späder på med att uttrycka oss felObestämd

/Maria