Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: ordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 510 ggr
Cristine
0

Skolungdommarna av idag...

har en så bedrövlig skrivstil så den är oläslig nästan.

Gör de allt på dator nuförtiden?

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Maria
0

Är det så?

Jag minns min egen skoltid och frökens suckande när vi hade välskrivning. Det var rena kråkfötterna där av vissa.

Jag ser på många av mina arbetskamrater som skriver som krattor rent ut sagtGlad

Själv har jag alltid älskat att skriva och har faktiskt en ganska fin gammal skrivstil.

/Maria

Bergspuman
0

Jag har för mig att min årskull, 1964, var de "sista" som fick lära sig skriva med skrivstil av den lite äldre typen. Jag har en ganska snirklig skrivstil fast med rätt mycket rundningar. En del säger att den kan vara svårläst.

Mina yngre bröder, födda på 1970-talet, har alla lärt sig den mer textbaserade skrivstilen. Deras handstilar är, ursäkta uttrycket, för djävligt fula.

MaMaMade
0

#2 Fin årgång Puman! Flört

Vi var den första årskursen i vår skola som fick börja med den textbaserade skrivstilen, tyvärr! Den är å andra sidan mer lättläst än en riktigt gammeldags o "personifierad" skrivstil men nog skulle det vara roligt att kunna snirkla till det lite tjusigt emellanåt.

Jag tycker det är bedrövligare ställt med rättstavningen. Tom i tidsskrifter o överättningen av TV-program är stavningen (o översättning) fruktansvärd! Jag klankar inte ner på personer som har ett handikapp el inte har sk läshuvud men som det ser ut idag måste en hel del bero på…lathet? Dålig uppbackning från skola o hem? Vad vet jag men jag retar mig på det.

Dator o mobbe är stora bovar i sammanhanget. Man förkortar o använder SMS-språk o himmeln vet allt! Jag har själv blivit mkt sämre på att skriva sedan jag började hänga framför datorn.

Cristine
0

Det jag sett i tidningarna är att bindestrecket kan sättas varsomhelst numera.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[Asta]
0

Det där med dålig avstavning är det inte bara ungdomar som ägnar sig åt. Det gör massor av människor i alla åldrar.

Skrivstilen i sig har jag inte tänkt på. De i tjugoårsålder som jobbar här hos mig tycker jag nog har helt OK handstil, men jag ska inte påstå att jag gjort någon ordentlig undersökning.

chik
0

Skriva med punkter o streck o allt som hör till.

Det klarar inte jag..

O inte är det värdsligt heller i min värd.

Men jag kan skriva skrivstil o texta läsligt..

Men!!1Allt det andra.Är inte min grej…

Lena.P är jag i verkliga livet.

[MargaretaA]
0

Jag vet inte  om det bara gäller skolungdomar. Min handstil har blivit ännu sämre (vänsterhänt) sedan jag blev med dator - plus att mina förmodligen något reumatiska - fingrar har svårt att styra en liten tunn penna nuförtidenObestämd

Men stava kan jag fortfarande Flört

[Sisa]
0

Jag gillar mera att skriva för hand..än att skriva på datorn. Med en fin handstil, kan man skriva mera broderande texter..dessutom finns så fina pennor numera..Kyss

Anders 50
0

Jag hade B i "välskrivning" i skolan!

Skriver sällan nåt mer än namnteckningen i skrivstil!

Och tur är att den många gånger ska "förtydligas" på raden under!  Skrattande

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!