Chokladcheesecake med espresso
På förekommen anledning - här är receptet.
Saxat ur en veckotidningsbilaga. Obs att det är ganska omständligt, man ska ha gott om tid och inte vara stressad när den ska göras!
20 bitar:
BOTTEN:
3½ dl siktat dinkel- eller vetemjöl (jag tog en sil och siktade igenom mjölet ner i mixern)
3/4 dl strösocker
½ dl siktad kakao
200 g kallt smör
1 ägg
1 msk kallt vatten
FYLLNING:
150 mörk choklad (välj gärna en lite finare sort än den jag tog, ICA's blockchoklad…)
400 g rumsvarm Philadelphiaost
1½ dl strösocker
3 ägg
1 msk pulverkaffe av espressotyp
2 msk hett vatten
GLASYR:
150 g mörk choklad
1½ dl gräddfil
Häll mjöl, socker och kakao i matberedaren. Tillsätt det kalla smöret i små kuber. Mixa ihop till en smilig massa. Tillsätt ägg och vatten och arbeta snabbt ihop till en smidig deg. Eller använd fingertoppnarna och arbeta så snabbt som möjligt ihop till en deg. Lägg degen i en plastpåse (det missade jag…) och låt den vila i kylen ca 1 timme.
Tryck ut degen i en liten osmord långpanna, 20x30 cm. Nagga botten med en gaffel. Ställ in formen i kylen ca 30 minuter.
Sätt ugnen på 200 grader. Förgrädda bottnen mitt i ugnen ca 10 minuter. Låt kallna. Sänk ugnsvärmen till 175 grader.
Smält chokladen över avttenbad eller i mikrovågsugn och låt den svalna något.
Vispa färskost och socker till en mjuk kräm med elvisp. Vispa i äggen, ett i taget. Smeten ska vara slät innan ett nytt ägg tillsätts.
Lös upp kaffepulvret i det heta vattnet (Jag hade ingen espresso så jag tog hälften Nescafé, hälften Cappuccino).
Blanda i lite av äggsmeten i den smälta chokladen. Obs - se upp så att chokladen inte kornar sig! Blanda sedan ihop resten av äggsmeten, choklad och kaffe och rör till en jämn smet. Bred smeten i ett jämnt lager över bottnen.
Grädda kakan mitt i ugnen 25-30 minuter. Låt kallna och färvara den minst ett par timmar i kylen.
Smält chokladen till glasyren över vattenbad eller i mikrovågsugn. Låt den svalna något och blanda med gräddfilen. Bred glasyren över kakan. Förvara i kylen fram till servering.
Vid serveringen skärs kakan i bitar. Enklast är att använda en vass kniv som spolas i varmt vatten och torkas ren mellan varje skär.
Kan dekoreras med lite färsk frukt om man vill!
Tack Puman! Den låter helt enkelt supergod, ska bakas så snart det kommer in lite kosing på kontot! 
Jag tänker absolut inte baka den kakan
Den låter ljuvligt god men vilket tålamod man måste ha
Jag beundrar alla som gillar att baka
Däremot ska jag gärna ta receptet till ett par arbetskamrater som gillar att baka godsaker
/Maria
Jag tycker det ser ut som ett vanligt cheesecake-recept jag…! 
Håller nog med bumbleboo…vilken smarrig kaka, men vilket tålamod. Sen barnen flyttade blir det inte mycket baka här…
Nä, den är nog ingenting för en med lite tid och som inte är så van att baka… Jag gav mig på den med ett nödrop. Nog det mest komplicerade bakverk jag någonsin gjort. Men det blev såååå ljuvligt gott, så jag ångrar mig inte!
Lön för mödan alltså..härligt!! 
Den där hade maken älskat. För min del är det för mycket mörk choklad.
Du skulle haft en bild! Låter som en tjusig kaka dessutom.
Varför måste man ha mjölet genom en sil ??
Jag tänker så det knakar om jag känner någon som gillar att baka, nu blev jag sugen att smaka på den.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Jag vet inte, jag tyckte också det var underligt!
Tanken med att sikta mjölet när man bakar är att kornen separeras (mjölet "trycks ihop" i påsen när det "packas" o transporteras), så att det bakade blir lätt o luftigt. Hur det går ihop när det är en pajdeg o inte en sockerkaka t ex, har jag ingen som helst aning om!