Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etiketthus-och-hem
Läst 5765 ggr
[Asta]
0

Småfåglarna

Idag har jag fått ett jättepaket från Vivara. I det ligger två fågelmatare jag beställt. Så nu har jag fyra fågelmatare med bur runt så att inte kajorna kommer åt maten. Kajorna kan bara komma åt det som hamnat på marken och skrämmer då inte bort småfåglarna.

I helgen tänkte jag ta mig till Granngården och köpa fågelfrön mm och sedan kör jag igång fågelmatningssäsongen för min del. Jag har i och för sig kört med jordnötter hela sommaren, men nu blir det på riktigt.

Ni som också matar fåglar, när börjar ni och hur gör ni med vatten till fåglarna när det är vinter?

aggeelin
0

Jag har ju inte lyckats de här första åren i huset. Dör vi bodde förut började jag mata i november och sen hade vi fåglar hela vinter, många sorter. Nu har jag satt ut talgbollar i det lilla trädet vi har i vår plantering. Idag var det talgoxar och blåmesar här och letade från från blommorna och hackade på talgbollarna. Det var roligt. Jag kunde inte klicka på din länk men är nyfiken på hur buren ser ut. Jag skulle vilja ha någon bra fågelmatare här. Har tidigare en stor som det ska vara t ex solrosfrö i.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[Asta]
0

De här olika matarna har jag numera.

Och så jordnötsmataren i första inlägget.

Fungerar inte länken så är fullständiga adressen vivara.se

Cristine
0

Jag har matat fåglarna i ett par veckor nu men min matare är en liten larvig en, har inte haft råd att skicka efter någon än.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

zabelle
0

Började mata fåglarna förra helgen till mina katters förtjusning. Fågelbordet ställde jag nära terassdörren så katterna kan se fåglarna från insidan. Massor med talgoxar, blåmesar och finkar. (de vi kallar sparvar är förmodligen någon finksort)

Vi har damm, så fåglarna kan dricka där hela vintern.

Zabelle   

MaMaMade
0

Är väl dags att köra igång nu, får dock lov att vänta till löningen. 2 magra månader framför oss…o man vill så mkt…*suck*!

Det där var fina fågelmatare, Asta! Hoppas att de finns i lite större storlekar också, det är så jobbigt att plumsa i snön om man måste fylla varje dag. Särskilt om vi nu börjar jobba båda två = mindre tid o kolsvart ute både morgon o kväll.

[Asta]
0

Zabelle - vad bra med dammen. Jag hade inte något vatten till dem förra vintern, men nu i sommar har jag sett hur ofta de vill dricka vatten när de äter. Måste fundera på om det går på något vis.

MaMaMade - de matarna med bur finns nog inte större, men den största är ändå 55 cm lång så fröna varar ett tag. Jag fyllde inte på varje dag förra vintern, men hade å andra sidan tre matare så det kanske var därför.

MaMaMade
0

Vad bra, Asta! Vi har många besökare här på vintern. Glad

Det finns eluppvärmda hundmatskålar att köpa…ngnstans. Det var så länge sedan jag köpte vår. Kanske Nordpost har…nä, inte för vovvar iaf, bara större djur. 

Kollade hemsidan men det kan ju finnas mer i den fysiskta katalogen. Maila dem o kolla, om inte kanske de vet vem som för en sådan. Kom ihåg att du måste lägga sten i botten bara så de inte halkar o blir genomblöta! Vinterbad i all ära men… Tungan ute

Om du bor långt sörut så kanske en vanlig fontänpump i en kruka fylld med sten skulle kunna funka? Bara vattnet hålls i rörelse.

[peter54]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag brukar börja mata när frosten kommer. Det är då det blir svårt att hitta mat för småfåglarna. Sedan håller jag på tills midsommar ungefär.

Jag har inget vatten till fåglarna, stannfäglar kan äta snö. Vatten i minusgrader kan bli en fälla för dem, näbben fryser ihop.

#4 Zabelle, det är egentligen bara två sorters finkar som stannar som brukar besöka fågelbordet regelbundet - pilfink och grönfink.

Grönfinken är ju grön, så den missar man inte. Pifinken ser ut som en gråsparv, men utan det grå på hjässan och med svart fläck på kinden.

[Asta]
0

Inte tror jag att näbben fryser ihop för att de dricker vatten inte. Man ser ju konstant småfåglar vid rinnande vatten på vintern. Däremot så vill de nog inte riskera att ramla ner i vattnet för då kan det bli kallt. Blir det snö finns det fruset vatten att ta åt sig, men innan dess? I och för sig finns det en hel del öppet vatten inte alltför långt bort så de kanske får nöja sig med det under vintern. Det verkar som att det gick bra i vintras. Å andra sidan var det definitivt inte någon brist på snö den vintern.

[Sisa]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Åter dags att låta en del av naturens vardagsdramatik utspela sej i trädgården…att bjuda skogens alla småfåglar på mat!

Jag börjar mata mina idag!

aggeelin
0

Småfåglar var här igår - idag är det en massa skator här?? Vad gör de här om inte äter upp talgbollarna? Måste köpa fler, för nu är de slut

[Asta]
0

#11 Det gör "våra" skator också, därför blev det en bur för talgbollar också i år. Jag blir så trött på de stora fåglarna som snor nästan allt på en gång.

aggeelin
0

#12 jo, de har lyckats sno ut talgbollen ur en metallspiral där bollen var instoppad. Hur bar de sig åt?

[Sisa]
0

Samma här…försöker tänka ut ett ställe att hänga fågelmataren på, där bara småfåglarna kommer åt den…Obestämd

[Asta]
0

#12 fast en sådan snurr fixar de som ingenting. Men den jag köpt nu är den som finns längst ner i inlägg #2. In dit kommer inte skatorna.

Det ser lite lustigt ut med burarna i träden, men det fungerar suveränt. Inga kajor eller skator kommer åt maten.

aggeelin
0

#15 Men hur??  Hur gör de? nu har jag lagt in bollen utan grönt nät på, hoppas att det inte är lika lätt då. Och så får jag väl börja leta burar…

[Asta]
0

De där snurrorna töjer ut sig när de drar i bollen.

aggeelin
0

Hmm märkligt, jag tycker att det är svårt att få den att töja sig. Är det lika lätt att få ut bollen utan nät på?

[Asta]
0

Förmodligen inte, men möjligen kan de hacka den i bitar som trillar ner i stället. Du får kolla in dem.

aggeelin
0

ja, jag får hålla koll på det där…  suck

[Asta]
0

Samtidigt får man vara lite imponerad av deras uppfinningsrikedom.

aggeelin
0

ja skatorna är intelligenta. Jag får köpa en bur till bollarna. Och så får vi hitta/uppfinna någonstans att sätta upp den. suck igen, men det löser vi Skrattande

solblomman47
0

Jag ska nog börja förbereda för matning snart för det har varit många småfåglar här idag såg jag  taloxar o dommherrar o några andra  men än så länge finns det mat i naturen.