Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 1056 ggr
Maria
0

Sveriges äldsta korp

Sveriges äldsta ringmärkta korp "bor" i Göteborgs hamn.

Ganska fascinerande tycker jagGlad

Länk

/Maria

[MargaretaA]
0

kul!

jag gillar korpar Kyss

Maria
0

Ja, förutom fiskmåsar så gillar jag alla "svartfåglar"Glad eller kråkfåglar kanske de kallas.

/Maria

[peter54]
0

Det är fascinerande fåglar, men numera är de för många och det är hårda fåglar som dödar lamm och rådjurens killingar, så det funkar inget vidare att ha så många som nu. Korpstammen är rekordstor i Sverige nu pga jaktförbud sedan ett antal år.

Maria
0

Pratar man inte om att häva jaktförbudet på korp?

Hoppas denna gamla korp klarar sig i alla fallFlört

/Maria

[MargaretaA]
0

här där jag bor så finns det enorma kajflockar. De rackarna bygger bon i våran skorsten också SkrikandesMan undrar vart de kommer ifrån? för det är nytt enligt mig. I min ungdom (för 30 år sedan) så var de inte alls lika vanliga som nu…

Men har ni hört talas om att gråsparvarna snart är slut? De finns inte längre där de alltid brukar finnas runt caféborden i Europas städer. Någon som vet vad det beror på, för det har jag missat…

Anders 50
0

Hoppas bara att "kommunjägarna" genom skyddsjakt sköter sitt jobb på soptipparna så att åtminstone några korpar får bita i gräset!

Men för övrigt så vet jag att många jägare känner till att korparna inte vet om att de är fredade. Oskyldig Flört

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[Asta]
0

Ja Kajor har jag också svårt för. På flera ställen i stan här har då fått beskära träden så att de inte ser kloka ut. Allt för att inte kajorna ska sätta sig hundratals där. Utanför den lägenhet vi bodde i senast så fanns det ett antal träd. Där var så mycket kajor att vintertid bytte folk trottoar och den som var dum nog att ställa sin bil på en parkeringsplats där under fick en nersketen bil. Vid ett tillfälle såg vi en bil som stod där från lördag till söndag. När de skulle hämta bilen var den så full med fågelskit att de fick bärga den för det gick inte att köra den. Därefter skars träden ner och blev så glesa att kajorna inte ville sitta där längre.

Och så kommer de och skrämmer bort alla småfåglar från fågelborden. Men jag köper inburade fågelmatare som kajorna inte kommer åt, så jag lurar dem.

[peter54]
0

Att gråsparvarna minskar har väl med det moderna jordbruket att göra. De har minskat i hela sitt utbredningsområde, i Storbrittanien pratar man om 90 % nedgång.

Gulsparven var på väg att försvinna när hästbruket försvann, men nu är det fler hästar än någonsin i Sverige och gulsparvarna har det riktigt förspänt, det finns havre för sparvarna både här och där.

Kajornas ökning har med oss att göra, vårt skräpsamhälle med snabbmatsrester och restaurangsopor medger obegränsat med livsutrymme för kajorna.

Här skjuter jag efter kajorna direkt jag ser dem efter att de totalt proppade till vår skorsten efter att sotaren hade sönder skyddet utan att meddela oss. Numera kommer det aldrig kajor till oss, de vet att här smäller det.

Jag känner också till en del jägare som "inte vet" att korpen är fredad. En del skjuter dem ändå och kallar dem "storkråkor".

H

chik
0

Ja läste det i tidningen att korpen var så gammal.O då kan nog en skatta också bli gammal.Eller??

har ju några skator här som brukade vara med Tippa-Vilket hon avskydde.Men skator tycker jag är så roliga.Med att se på hur dom kan busa…

Lena.P är jag i verkliga livet.

[Asta]
0

#9 - håller med - skator är riktigt smarta. Och de kan samarbeta. Min syster hade en hund som brukade få mat utomhus på sommaren. Då var det ett skatpar som brukade lura hunden. En av dem hoppade runt och gjorde väsen tills hunden blev sur och sprang efter den. Då hoppade den andra skatan fram och snodde mat. Visst var det smart!

zabelle
0

Korpar är fina fåglar och roliga att titta på, liksom Skator.

Vi har de sista somrarna varit invaderade av Fiskmåsar och Gäss. De är fina…. och de hör till när man bor vid havet.

Men när fiskmåsarna kommer i hundratal och bygger bo på taken är det inte lika kul längre. Anticimex har haft fullt upp att plocka ner deras bo hela våren. Ingen i hela området har kunnat sova ordentligt för de väsnas ordentligt när de har ungar. Nu har bostadrättsföreningarna gått samman och ska prova att sätta upp linor på taken till nästa år, hoppas det minskar ner antalet lite grann i alla fall.

Zabelle   

chik
0

asta. Det var så dom gjorde med Tippa (Min höna) Hon tyckte inte om dom, Så när hon fick godis ute så var det en som uppe höll henne.O dom andra åt.Smart…

Lena.P är jag i verkliga livet.

[Asta]
0

#12 - riktigt roligt att sitta och titta på.

Jag bodde en period på Gotland och där finns det valnötsträd. Där hade skatorna lärt sig att ta loss en valnöt och släppa ner den på trottoaren för att den skulle spricka och de skulle komma åt nöten. Också smart.

Anders 50
0

Här på gården har det bara funnits 2 skator, inga andra, i många år. De har byggt bo i björkarna i trädgården några gånger, annars i skogen intill, och när de är klara så monterar de ner boet, kul att se på.

De har aldrig fått några ungar, och vi brukar skoja om att det är ett homosexuellt par!

De lever och frodas, stora och feta är de, för gårdsskator ska man inte skjuta, för det betyder otur!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[Asta]
0

#14 - vem vet - det kanske är ett par hannar eller honor som trivs bra ihop.