Matematikens offer
Jag har huvudvärk. Jag får ofta huvudvärk när Mellis kommer hem med läxorna o vill ha hjälp.
Idag skulle hon göra sin matteläxa. Hon bad om hjälp för hon förstod inte uppgiften. Guben kliade sig i håret. Jag slet i mitt hår. Sonen, fö mattegeni…idiotförklarade XX skola o Mellis lärare.
Det värsta är att jag vet att det är busenkelt men de har så konstiga namn på allting nuförtiden o tänker så hiskeligt bakvänt att jag blir alldeles konfys! Erkänner villigt att matte inte är mitt ämne men jag har iaf klarat av upp till B-matten på gymnasiet!
Är *du* duktig på matte? Vilket ämne var annars det du fixade bäst i skolan?
Bäst på raster… :- )
vad är "B-matte" ? (allmän kurs?)
X o Y,liksom Pi kommer jag ihåg :- )
jag hade mest besvär med matteläraren och uträkningarna.. 
svaren var lättare,lite "Rainman"..över det
bästa ämne..
svårt att svara på,gymnasie-engelskan var busenkel..dysläktiker som jag är
historia tyckte jag var intressant..
penke
Jag avskyr matte
jag grät varje gång mamma skulle hjälpa mej. Hon gillade matte. Sedan har min andre son 200 poäng i matte det finns nog inte många i Sverige som har över det. Jag kan inte fatta att han kan gilla det.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
I folkskolan var man lite av ett geni, men de tre sista åren på real-skolan blev en katastrof för de flesta i min klass.
Att det bara fick finnas så dåliga lärare!!! Det var rena revolutionsstämningen ibland och när vi sista året fick bra lärare så gick det inte att komma ikapp ändå.
Men mina bästa ämne var engelska, geografi och biologi, och godkänd i alla ämnen.
Men jag har inte saknat några kunskaper hittills i livet, så det jag lärde mig räckte tydligen! 
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Jag gillade de flesta ämnena utom kemi.
I matte hade jag MVG på gymnasiet. (Då jag gick det som 40-åring)
I grundskolan en fyra.
Musik, slöjd, gympa och biologi gillade jag bäst
Svenska (gick av sig själv), historia o religion var "mina" ämnen.
Vill ni höra matteläxan?
Bild: en stor ruta uppdelad i små rutor numrerade från 1-100.
Uppgift A)
Måla de tal som har färre tiotal än 5 samt 4 ental. (Ööööh?)
Måla det tal som ska stå mellan 45 och 47. (Solklart!)
Måla det tal som är svaret på 49-4. (Inte så svårt…)
Måla alla tal som har 7 ental. (Jahaaa…?)
Vilken siffra fick du? _________________________
Jag är kanske dum (när det gäller siffror iaf) men vad i hela 17 menar de!?
Ja, mkt hänger på lärarna!
Min systerson har gått matteprogrammet på universitetet. Jag kunde knappt läsa titlarna på hans läroböcker!
Träslöjd fick jag bra betyg i men det berodde nog på att min lärare blev impad när jag ville göra en vagga (stor, riktig) i 9:an. Tyvärr har inget av mina barn rymts i den…för stora när de kom…men syrrans har sussat i den.
Studerar sonen till rymd-ingeniör?? 
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Nä, han talar om att söka till IT-gymnasiet, just nu iaf. Han har ju ngt år till på sig att fundera över vad han "vill bli". Men varför inte, ser mkt hellre att han flyttar till Kiruna än till Fjollträsk! 
Min systerson…sist jag talade med honom skulle han jobba åt ngn som forskar om Huntingtons sjukdom, om jag minns rätt. Förmodar att han ska/skulle bearbeta siffror o sammanställa i dator, kanske göra ngt program? Inte vet jag, är liksom inte så hemma på det där som sagt. 
Avskyr matte. Det blev inte "roligt" förrän jag läste företagsekonomi som 32-åring och för första gången fick TILLÄMPA matten praktiskt.
Saknar visuell förmåga och förmåga att "se igenom" mekanismer och formler. Jag fick MEMORERA alla formler för att klara matten, usch!
Men jag är ett livs levande språkgeni istället 
Då är jag avis på dig för se språk är bra att kunna! 
Jag är lärarns skräck!! Läxor är bra…Men den som kommer hem med läxan skall veta hur man tänker o gör.-Inte mitt jobb/Lärarens uppgift.
har jag predikat för så många lärare…
Så tänker jag o jag viker mig inte en tum från det..
Läraren Skall lära så eleven förstår o kan göra ett gott arbete hemma o komma i kapp…
Lena.P är jag i verkliga livet.
Jag gillar faktiskt matte. Jag gillar att träna mitt logiska tänkande. Däremot är jag inte så bra på det. Så länge det är matematik som jag på något sätt kan översätta till verklighet så är jag bra, men när man kommer till lite mer abstrakt matematik är det kört. Typ räkna ut sannolikhet och sådant.
Däremot kan jag sätta en budget för en verksamhet, dribbla med direkt-och lånefinansierat mm.
Ingen som kan förklara vad 17 de menar med;
"Måla de tal som har färre tiotal än 5 samt 4 ental."
Matteläxan fortfarande ej ifylld…
Är det inte alla tal som är under 50 och har fyra ental som 14,24,34,44.
Säger jag som knappt kan gångertabellen
/Maria
Färre tiotal än fem, det måste vara färre än FEM TIOTAL, alltså alla tiotal mindre än 50. Dvs 10, 20, 30, 40. Och så ska hon måla 4 ental. Tal under 10. Dvs 1-9.
Eller är det en "syft" där, alltså en fälla?
De får väl för jösse nammen formulera talen ordentligt!
Det är vad vi tror också men vi tycker definitivt inte att det framgår solklart av texten…fast å andra sidan vet jag inte hur man skulle kunna skriva istället. 

Tror det är som Bumbleboo säger, vi hade nämligen ungefär samma läxa till minstan härhemma och då gällde det så. =)
Alla tal som har 7 ental är alltså de tal som slutar på siffran 7, 37, 57 67…
"Du har alltid två val"
Medarbetare på Spiritualism iFokus
Jag var ur dum på matte i skolan o inte är jag bättre nu. Gick bra ända tills vi kom till lästal där det var fler än ett räknesätt.
Usch för matte.
Mina bästa ämnen var musik, socialkunskap och träslöjd. 
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.