Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Läst 935 ggr
[peter54]
0

Så coola fåglar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Just nu är det mellan 200 och 300 tranor här utanför på åkern. Jag har stått bakom syrénerna i en timme och tittat på dem nu och slagits av hur olika de beter sig beroende på omständigheterna, exempelvis när de ska till att landa.

Om de är många som ska landa så gör de flera lovar runt innan de går ner, men om det bara är ett par så fäller de ut landningsstället från hög höjd och sänker sig rakt ner.

Först kommer de på omkring 50 meters höjd över huset …

[peter54]
0

… och sedan gör det en eller två fulla varv över de andra tranorna på marken …

Maria
0

Vilken upplevelseGlad Det är stora fåglar det…

/Maria

[peter54]
0

… innan de går ner …

[peter54]
0

… men ibland tar de ett extra varv runt …

[peter54]
0

… och när det kommer ett ensamt par, så släpper de sig nästan rakt ner från hög höjd ..

[peter54]
0

… med landningsstället utfällt.

[peter54]
0

När det står så mycket tranor på en åker blir grågässen nyfikna och kommer ner de också, här är sex grågäss på väg ner.

[peter54]
0

Ni får ursäkta bildkvalitéten, men det är nästan 300 meter från våra syréner fram till tranorna.

MaMaMade
0

Älskar tranor, vi har ett stationärt gäng som bor här varje sommar. De börjar bli några st nu!

Verkar dock få vänta förgäves på gässen. Det finns större kornåkrar i grannbyn några km längre bort som lockar mer, de har bättre uppsikt där. Så gåsastek kan vi glömma även den här vintern… Rynkar på näsan

[MargaretaA]
0

Härliga bilder Peter!

Du är lyckligt lottad som bor så bra till så du inte ens behöver gå hemifrån för att få se detta fantastiska skådespel.

jag ser massor med gäss på en åker där vi brukar gå förbi med hundarna och jag ryser och fryser alltid av deras trumpetande Kyss

[peter54]
0

#9 Det är inte mycket mat på flygande gäss. Jag brukar försöka skjuta några ungfåglar, de äldre är torra och sega. Sedan tar jag bara bröstmusklerna som ofta väger runt 200 gram styck. Efter det är resten mest en skrott.

Här finns oerhört mycket gäss. Så här i flyttider ligger det ofta 4000-5000 gäss på Tämnaren här intill.

Här står ett halvdussin grågäss hitom tranorna.

MaMaMade
0

Då har vi haft tur då! Jag har helstekt dem o vi hade middag till 5 pers i 3 dagar! *Gottigottgott* var det dessutom! Glad

[peter54]
0

#12 Hur har du gjort med gåsen då? Har du plockat den eller har du flått den?

Jag försökte plocka en kanadagås en gång. Efter en halvtimmes plockning av bukdunet var hela vedbacken vit så det såg ut som det hade snöat, men på gåsen märktes knappt någonting. Jag gav upp och flådde den istället.

Glad

[Asta]
0

Tranor är verkligen häftiga fåglar. De är så stora när man verkligen ser dem. Här brukar vi inte se några mängder, men man brukar kunna se några landa på fälten utanför stan ibland. Har varit vid Hornborgarsjön någon gång och hjälp vad där finns många.

Cristine
0

Jag ser dem bara flyga över, men jag hör dem tydlig bakom mitt hus, och det är ganska frusrerande att inte kunna gå dit för det är så stenigt, alltså storta klippor.

#13 Peter du får göra som infödingarna i Angola de bäddade in dem i en slags gips med fjädrar kryddor och allt.Sedan grävde de ner dem i en sandgrop där några stenar låg som de eldat under. När de grävde fram fåglarna var det bara att öppna gipsen och alla fjädrar satt kvar där.Skrattande

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Anders 50
0

Fina bilder!

Här har inte synts några "tranplogar" ännu.  När de börjar dyka upp då är det verkligen höst!.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

MaMaMade
0

Vi flådde dem, för mkt jobb med att plocka, pennorna sitter ju som berget på dem!

Får göra ett test med "lerbakning" ed om vi lyckas få oss ett gäng ngn höst. Skrattande

AnnL
0

Härliga bilder Peter. Här syns nätan aldrig några tranor.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

aggeelin
0

Bra bilder, jag gissar att du har en kamera som går att förstora med, så att det går att ta bilder på håll. Jag vill gärna ha en sån och sambon som tycker om att läsa om kameror har en på gång, tror jag.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet