Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettmat-och-dryck-livets-goda
Läst 3248 ggr
Maria
0

Hjälp, en massa älgkött.

Jag har för första gången i mitt liv fått köpa 10 kilo älgkött. Ska hämta detta imorgon.

Det ska nog gå bra men jag ser fram emot en massa tipsFlört

/Maria

signemo
0

Gör som med nötkött. Det har jag gjort i alla år.

Får du det styckat o klart eller kommer det i större delar?

JAg vet att en del låter kött ligga i mjölk o allt vad det är när de tillagar  men inte jag.

En lustig episod från en granne. Hennes bror vägrade äta älgkött, det var inte gott. Då bjöd hon  på Slottstek, tjälaknöl, Biff ala Lindström, ja allt vad rätter kan heta. Och brodern åt med största aptit.

Var rädda om varandra

Maria
0

Jag får det styckat och klart och det är även färdig färs.

Slottsstek är en favorit och det är ju kul om det går att göra på älg Gladockså.

Är det mycket viltsmak på älg? Det enda jag har att jämföra med är rådjursstek som jag ätit en del.

/Maria

signemo
0

Nejdå. Det klart Du kan göra Slottsstek. Det jag tycker är skillnad mot nötfärs är köttfärsen. Det blir lite torrare om man bara använder den. Jag brukar blands med fläskfärs.

Jag gör alla möjliga stekar, Porterstek går utmärk att göra på Fransyskan. I recept står det ibland innanlår, Det har jag nog aldrig använt, Jo en gång, för att se om det var skillnad, Expertisen här hemma märkte ingen skillonad o de är ärliga

Råddjur har ju en annan smak. Det är mer viltsmak.

Sen finns det ju gånger då de kommit hem med kött från äldre djur, då kan det va segare, men så är det ju med nötkött också.

Var rädda om varandra

Anders 50
0

1 del fet fläskfärs och 2-3 delar älgfärs brukar jag ta, eller bara älgfärs ca 500 g och 1 ägg och 1 dl vispgrädde.

Älgfärs går det åt mycket här, finns ju så mycket man kan göra.

Mycket av stekarna skär jag ner till kalops, och kokt älgkött är jättegott.

Och häromkring är det ingen risk att man får tag i någon gammal älg numera, för de är ytterst sällsynta.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

signemo
1

Nej det är det inte här heller men på 80 talet var det. jag blandar ungefär som du med färsen. De flesta ggrerna blir det grädde ägg o älgfärs.

Var rädda om varandra

Maria
0

Åh, tack för alla tipsKyss

/Maria

Anders 50
0

Grädde måste ingå….mycket…åtminstone i såsen!  Många gånger när det gäller vilt så är såsen godare än köttet. Glad

Maria
0

#7 Som med lever dåTungan ute

/Maria

Anders 50
0

Nu blev jag sugen…rådjurslever….dreglar….

Maria
0

Jag älskar ungnöts/kalvlever. Men det är å andra sidan sett den enda lever jag ätit.

/Maria

Cristine
0

Mmmm kalvlever med Currysås!OskyldigSkrattande

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Maria
0

#11 mmmmmmmmmmmmmmmmmTungan ute

/Maria

Bergspuman
0

Bumble, tjälknöl! *viftar frenetiskt*

Med mandelpotatis (som du ju odlar va?), inlagd ättiksgurka, gräddsås och rönnbärsgelé.

Och så gör du lämpligen älgskav, eller älgkebab!

Sedan tror jag du får bädda i gästrummet, för då kommer jag ha ha! Skrattande

Maria
0

Du är så välkommenKyss

Tjälknöl var en bra idé.

/Maria

Anders 50
0

#14 Men du bör ha en rejäl bit till knöl, helst inte under kilot. Då tycker jag de blir bäst.

Och inte för komplicerad marinad….det ska ju smaka älg!  Flört

signemo
0

Älgkött ja. Tänk på 80 talet , då hade vårt jaktlag 7 älgar , då skall jag säja det blev älgkött. Nu är det mer lagom ranson

Var rädda om varandra

Maria
0

#15 Bra att vetaGlad

/Maria

Anders 50
0

#16 Ja då var det till och med svårt att bli av med älgkött om man ville sälja. Alla hade nån bekant som jagade.

Nu börjar det bli gott om älg igen, vi ska skjuta 12 här hemma men vi är 24 som ska dela (kalvarna delar vi på 6) så det blir ju inga mängder kött.

MaMaMade
0

#18 Här kör vi med kalvlista o delar kalven mitt på, det blir så himla små slamsor annars. I år har vi fått oss 4 stora tilldelade (på ca 1700 hektar), lite jämfört med mitten av 80-talet en gång när tilldelningen var 17 st!

Anders 50
0

#19 Ja usch för den tiden! Då small det som kriget direkt på morron och sen gick resten av dan åt att dra fram och ta hand om älgar.

[peter54]
0

Jag brukar göra tjälknöl på det bästa stekbitarna om de inte är för stora.

Färs tar jag aldrig när vi styckar eftersom ingen i familjen gillar älgfärsen. Vi har provat att blanda 1 del älgfärs och två delar fläskfärs, men det blir inte bra ändå, alldeles för mastigt och starkt för vår smak.

Istället tar jag malköttet i bitar och gör kokkött av det istället, som sedan blir kalops, pepparrotskött och dillkött.

Om älgköttet smakar starkt av "vilt" har man slarvat och tagit i pälsen och sedan i köttet, det är detsamma som när man slaktar får och känner ullsmak, att någon tagit i pälsen och sedan i köttet.

#19 Vi har också kalvlista efter jägarnas ålder. Vi börjar med den äldsta i laget och går neråt och kalven delas på fyra. Förra året sköt vi fyra kalvar eftersom det kom till två extra när en älgko blev ihjälkörd. Då fick jag två kalvkvartar.

Vi har liten areal och får oftast bara en vuxen älg på tilldelning, vart tredje år får vi två vuxna. kalvarna brukar det vara fri avskjutning på, men oftast blir det två.

MaMaMade
0

Jo men nog tycker jag att det är en markant skillnad i smak mellan ungdjur o t ex en gamm´tjur…men det är mina smaklökar det!

Maria
0

Jisses, jag vet bara att köttet jag ska köpa kommer från en älg, punkt. Så det är bara att hoppas att det är en god älgFlört

/Maria

MaMaMade
0

Goda är de väl alla…är du inte van vid köttet o har provat från olika djur kommer du inte att märka ngn skillnad. Red dock långsam tillredning för *säkerhets skull*, om det skulle komma från ett lite "segare" djur, det innehåller ju i stort sett inget fett som kan lätta upp det. Du får återkomma med en recension sedan! Glad

Maria
0

Jag återkommer absolutGlad

/Maria

Anders 50
0

#22 Visst har du rätt om att man kan märka skillnad på hur gamla älgarna är. Men här i södern har vi inga sådana problem…gamla älgar är sällsynta här, men det lär bli bättre framöver.

Viktigast för köttsmaken är hur älgarna hanteras efter skottet. Det är viktigt med hygienen i alla moment och att man låter kropparna hänga tills köttet är mört.

En annan sak som kanske inte rör älg så mycket är att inte låta viltet kallna för fort om det är många minusgrader ute, då blir det segt.

Och i de fallen när viltet är väldigt stressat före skottet så brukar det också kunna märkas på köttet.

MaMaMade
0

#26 Första har fallit, en pinntjur av 4 siktade.

Här har vi oftast haft problem med att det varit för varmt men nu har vi fått oss ett kylrum. Här brukar de väl hänga i en vecka men jag hade gärna sett liiite längre tid.

Maria
0

Har hämtat köttet. Jag ska lägga in en bildFlört

Det var en hona (sto?) som vägde 180 kilo.

/Maria

MaMaMade
0

Ko Flört

Maria
0

#29 AhaOskyldig Är det bra eller?

/Maria

Maria
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en bild på "fångsten"Tungan ute

/Maria

Bergspuman
0

Å herregud.

Jag som bekymrar mig för drygt 1,5 kg köttfärs som jag köpte häromdagen. Nu har du att göra Glad

Maria
0

Ja, det kan man sägaObestämd Känner mig helt matt…

Men det ska säkert ordna sig….

/Maria

Anders 50
0

Vilket fint kött! Men det måste vara mer än 10 kg! Glad

aggeelin
0

Åååå så härligt att ha detta i frysen sen Glad

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Maria
0

Jag tror det blev 13-14 kilo sammanlagt och vi betalade 1500 kronor. Har ingen aning om det är bra eller inteFlört

/Maria

Anders 50
0

#36 Kolla kilopriset på benfri älgstek i affären så ser du att du fått billigt kött! Glad

Maria
0

#37 OK, jag har aldrig kollat detta….har du någon aning?

/Maria

Anders 50
0

#38 Det du har fått ser finare ut (allt benfritt) än det som brukar finnas i affärerna, inget att putsa bort. Tycker det var helt ok pris.

Maria
0

Vad roligtGlad

Jag hittade inget att putsa bort själv faktiskt och dessutom fick vi en liten extrapåse med putsat kött till katternaFlört

/Maria

[peter54]
0

Älgkött brukar kosta mellan 200 och 400 kr/kg i affären här, lite beroende på vilket köttdel det handlar om.

Maria
0

Wow, vilket kap jag måste ha gjortGlad

/Maria

signemo
0

J det ser ut som Du gjort det.

Var rädda om varandra

MaMaMade
0

Det där såg fint ut! Glad

#32 Här fryser vi inte in mindre än 1 kg i varje förpackning…men så är vi 5 matfriska i familjen förstås. Skrattande

Maria
0

Måste bara skriva att vi gjorde jättegoda älgfärsbiffar igårGlad

Blandade med fläskfärs ägg och lök.

Gjorde en sås på kantareller, lök, timjan, enbär, vin och grädde. SÅÅÅ GOTT.

/Maria

Anders 50
0

Mums! Glad