Om 50 år..
kommer våra barn/barnbarn att blicka bakåt och säga att det var bättre förr.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Det är jag helt övertygad om att de gör om man ska tro på vad alla domedagsprofeter siar om.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Fast jag säger faktiskt inte själv att det var bättre förr. Gör ni det?
Jag säger mycket sällan att det var bättre förr. Om jag riktigt tänker efter så vet jag sannerligen inte vad som kan ha varit bättre förr.
Det var bättre förr när naturen var renare och inte så förstörd som den är nu.
Det är klart att det finns saker som säkert var bättre förr. Men det känns liksom meningslöst att gå runt och prata om att det. Det ger mer att prata om hur man kan göra sådant som är dåligt bättre. Därför pratar jag nog aldrig om att det var bättre förr. Men så är jag inte ett dugg nostalgisk av mig heller. Det som har varit har varit.
Vädret var bättre förr…

Men jag minns inte och tänker inte så att det var bättre förr…
Minns att pappa rökte i bilen (tvi) Inga säkerhetsbälten i baksätet. Inga cykelhjälmar.
Vad är det som är sämre nu egentligen - bortsett från skövling av regnskog och högre miljöpåverkan…?
"There is nothing more despicable than respect based on fear."
#8 - ja fy! Minns också att min pappa rökte i bilen! Och jag mådde så illa. Man rökte överallt för den delan. Så äackligt.
Maten var bättre förr!
Folk hade mer tid för varandra.
Jobben var säkrare. De var humanare på Fk och på sjukhusen.
Folk gick inte omkring med vapen.
På landet låste ingen dörren.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Bensinen var billigare.
Billigt att byta och ha bil.
Vinter var vinter och sommar sommar. 
Man vågade ställa sig i en kö vid korvkiosken kl 1 på natten!
O.s.v. o.s.v. ……
.
#10 - det kan jag inte hålla med om. Själv tycker jag att maten är bättre, man har fler råvaror att välja på, mer kännedom om mat och om mat från andra kulturer. Brödet i butiken t.ex. är så många gånger bättre än när jag var barn, då fanns det bara sötat bröd att köpa.
Jag har nog aldrig upplevt sjukhusen som vare sig bättre eller sämre än nu. Mamma däremot, som är 85, tycker att läkarna är trevligare nu för tiden. Hon tyckte att läkare var lite mer "högfärdiga" förr, att de satt på sina höga hästar och pratade ner till folk.
Tjuvar och folk som slog ihjäl andra fanns det förr också. Vi har dock bätte möjligheter att ta oss runt idag och vi är betydligt flera så helt klart har brottsligheten ökat. Men å andra sidan innebär den ökade rörligheten också att man kan ta sig till andra ställen trots att man inte är rik. Så det finns fördelar och nackdelar med det mesta. Frågan är vilket som väger tyngst,
Vi har också ett samhälle där alla har möjlighet att studera. På den tiden det inte fanns studielån fanns där inge möjligheter för den vanliga människan att studera. Idag har vi också möjlighet att använda våra studiemedel utomlands. Det hade inte jag. Mina syskonbarn studerar utomlands för sina studielån. Det tycker jag är fantastiskt. Jag försökte också få studera utomlands, men de möjligheterna fanns bara om man hade pengar eller rätt kontakter. Det behövs inte idag.
Vad jag egentligen säger är att det är svårt att säga att en sak var bättre förr utan att fundera på hur den saken är i ett sammanhang och varför den har förändrats och vad som har skett i stället.
Det var mer annorlunda förr
/Maria
#13 Exakt!… Mycket mer.. 
#13 - ja det är väl en bra beskrivning