Kommer ni ihåg?
De gammla charmiga utedassen?
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Visst var det trevligt att sitta där, och titta ut i naturen eller på de gammla bonaderna som brukade sitta där.

Bilden i #0 påminner mej om min moster Maggis utedass i Lovisa, Finland. Där var oxå en trappa, och långt ner till sk*ten.
Mina vänners sommarstuga i Sollefteåtrakten har oxå ett utedass med 2 hål. Ett för det stora avfallet och ett för det rinnande. Därför blir det ingen lukt!
Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Kan jag inte tänka mig. Min mormor hade sådant när jag var barn, har alltid tyckt de var läskiga. Men på bilden du lagt in ser de ju ganska hemtrevligt ut. Fast det brukar inte lukta så hemtrevligt på sådana ställen.
Jag röstar nej till utedasss
Utedass går för sig om det inte luktar.
Det kan vara småmysigt att sitta där i värmen, höra flugornas surr och skåda ut över naturen.
I mina föräldrars torp fanns ett och vi strödde kalk efter oss och bytte ofta så så där var ingen lukt, dessutom hade vi ett litet fönster öppet när det var bara vi där.
Värre var det nog förr i tiden när det kunde sitta flera på engång och de kunde sitta där länge och prata om dagens göromål.
Nä. Jag har aldrig gillat dem! Illaluktande. Fullt med mygg som gärna bet en i rumpan. Kalla att måsta ut i på morgonen eller på kvällen. Det enda roliga med dem var om någon satt upp roliga bilder att glo på, eller lämnat efter sig någon gammal Kalle Anka!
Idag skulle jag ALDRIG frivilligt vistas i ett sommartorp med utedass.
Om somrar och på helger så är jag uppvuxen med utedass
Det gäller att sköta dessa väl för då kan de bli riktigt mysiga och relativt luktfria. Vi tog alltid gräsklipp och varvade. Däremellan så kalkade vi varje gång vi varit på toa.
Det vackrast utedasset jag varit på är på Ramsö. En bit ifrån gästhamnen så låg detta magnifika dass där man kunde sitta med dörren öppen och se hela Kosterskärgården
/Maria
Jag såg i någon inredningstidning att en man tagit det gamla dasset, satt panoramafönster runtom och flyttat det upp på en hög klippa där han gjort ett roterande golv. Så när han satt på tronen hade han en tjusig och varierande utsikt hela tiden.
På tal om dass…
Min man hade gjort i ordning vårt nya utedass och fått tag i rostfria plåtar som han klädde insidan med.
Min premiär blev en smärre chock, då det var en väldig akustik mellan plåtarna om man säger så….

/Maria
Vi rustade upp vårat utedass grand när vi gjorde om badrummet. Bra att ha när snickarna höll på.
Visserligen så satte de tillbaks toa-stolen på kvällarna och med en spann vatten så hade man spolning.
Men på dagarna så var det bra att ha utedasset!
Eller som det också kallas här…"Hemlighuset"…."Huset" eller den grövre varianten….."Sk*thuset".
I gamla syn-protokoll från torpen kallas de även för "Avträdet".
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Utedass hade vi när jag var liten, men jag vet inte om jag skulle kalla det charmigt… Två hål och en gammal telefonkatalog var allt som fanns därinne. Men det var en springa i dörren så man kunde kika ut på trädgården om man hade lust.
Tror jag var i 5-årsåldern när vi fick toalett inomhus.
S..tmusik så att säga!

Hemlighuset kallas det här i norrland också, och visst är det bra att he ett om man har gäster t.ex.
Man ska ha bonader och tidningsutklipp på dasset om det ska vara mysigt Mastre. Inte så roligt med bara en telefon katalog.
Vi hade den klassiska tavlan med "Oskar II" på dasset
/Maria
Vi hade kungafamiljen
Jag minns nog lukten mest. Utedass, även de som sköts minutiöst, har en mycket särpräglad doft.
Jag hade aldrig använt något annat än utedass före sex års ålder och även efter det bodde jag under flera år till och från på ställen där det bara fanns utedass.
På vårt utedass där vi bodde när jag var liten, satte jag upp alla tidningsurklipp jag kunde hitta på min första kärlek - Sandra Dee.

Utedass - saknar inte flugorna och doften. Men utsikten, speciellt fran ett i skargarden. Nu helrenoverar jag en lagenhet och satter in ett badrum med panoramafonster ut mot tradgarden. Ingen insyn fran grannar. Sa nu kan jag sitta dar och filosofera och titta ut om jag sa vill. Mina byggare tycker jag ar excentrisk.
#16 Det kan inte vara samma dass som jag skrev om i #7?
/Maria
Hade också utedass när jag var ca 5 år. Men det var inget vackert. Ett hål o telefonkatalogen o lukta pekka. 
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
Skargardsdasset vvar i Lindalssund
#19 OK, kul med två skärgårdsdass med utsikt
/Maria