Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettdagens-hälsning
Läst 977 ggr
[Sisa]
0

Godmorgon 22 maj

Crea Diem

När vi slår upp ögonen på morgonen, har vi alla samma möjlighet att skapa en bra dag…

Maria
0

Godmorgon Sisa och alla andraGlad

Vi ska iväg och handla en del grejor idag men det kan vara svårt att komma fram. Idag är det Göteborgsvarvet och vi bor väldigt nära starten.

/Maria

Cristine
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

God morgon alla! Värst vad ni är uppe tidigt!

Jag försöker alltid göra det bästa av dagen SisaGlad

Yo creo mi dia.=Jag skapar min dag.

Idag blir det trädgård igen, solen värmer så skönt.

Jag önskar alla en härlig utedag!

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Indiania
0

Godmorgon alla!

#0 Jag har texten " Crea Diem " på mitt halssmycke, tycker mycket om de orden!

Kram på er alla och trevlig pingstafton! Flört

" Var nära naturen - var när dig själv "

Pialinn
0

God Morgon alla!

Här i Tyskland ska vi till nån medeltidmarknad med riddare bl.a.

Min väninna har hand om barnbarnen då dottern håller kurs i guldsmide.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Bergspuman
0

Godmorgon Sisa, Bumbleboo, Indiania och alla andra!

Här lyser solen intensivt. Jag vet inte alls än vad jag ska göra med dagen. Sola lite tror jag. Träna lite på innecykeln senare.

Särbon kommer väl senare idag, eller imorgon.

Härligt oplanerat med andra ord, och det behövs.

Ha en skön lördag!

bluemary
0

God Morgon Sisa ! Självklart måste jag göra ett besök här
på ditt forum, det ska bli intressant och se vad ni diskuterar.

Helt underbar dag, ska idag ut och försöka utrota alla dessa "näsor" som finns över hela gruset.

Hur var det Sisa, hur sparar jag dem till domherrarna ?

!

aggeelin
0

Godmorgon, klockan har hunnit bli tolv, det var en skön sovmorgon.

Har hunnit äte frukost ute och börja plocka undan i fönstren. Vi har så stora höga fönster så vi grannar har gemensamt bestämt att kosta på oss fönsterputs en gång om året. Det är så högt upp (en del fönster) så vi vill inte klättra där… nu måste jag fortsätta.

Ha en bra dag!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[Sisa]
0

# 6

Hej bluemary…kul att se dej här!

Angående näsor till domherrar tror jag att Peter härinne vet, så jag har skickat frågan vidare till honom. Vi väntar på svar…Glad

Cristine
0

#3 Kram tillbaka och detsamma!

#4 Guldsmide låter väldigt intressant en sådan kurs skulle jag inte säga nej till! Hoppas ni har fint väder i Tyskland.

#5 Ut i solen med dej Bergspuman.

#6 Välkommen hit Bluemary!Glad

#7 Bra beslut Agge, det finns inget värre än fönsterputs.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

aggeelin
0

#9 JAAA  nu är det putsat och det gick fort och blev jättefint, verkligen värt den kostnaden. Känns lyxigt men … för mig/oss tar det tid och jag blir aldrig nöjd och tycker att det blir bra…

Toyan
0

God middag allesammans!

Soligt och varmt denna pingstafton, ska ta en promenad till äldste sonen med familj, det är så skönt att ha dom nära.Glad

Ha en fortsatt härlig dag!

[peter54]
0

God eftermiddag Glad

Jag har sågat och skruvat på en konstruktion som ska bli till ett gurkodlingsskrymsle.

Vi har inte pengarna och heller inte tiden just nu att starta upp projektet med garageväggsväxthuset, så det får bli ett i liten skala mot uthuset så länge.

Nu måste jag ta vila en stund, högerstumpen gör ont och det svider i knävecken av svett som uppstår i hylsorna när det är så här varmt.

Den svartvite är en riktig hårding. I den här lilla skruttiga holken på uthusväggen brukar han bo, men han kommer såpass sent på våren, så i år hann blåmesen flytta in.

[peter54]
0

Sånt bekymrar dock inte den svartvite. Han vräker ut den som bor i holken och allt som eventuellt har lagts eller kläckts där och sedan tar han besittning själv.

[peter54]
0

Här visar han för honan som sitter i en buske några meter bort, var han har tänkt att de ska bo. Han flyger hit och dit framför holkens hål.

Energisk kille är det. Han är inte nöjd när han fått en fru i holken, utan han fortsätter att sjunga dygnet runt för att eventuellt locka till sig en eller två honor till.

Pilfinkens holk med familj ligger risigt till om den svartvite lyckas hitta någon mer fru.

[Sisa]
0

Som en saga…stackars lilla Blåmes, är det så dom gör ?

Allt bra fräck den svart-vita, vad är det för fågel ?  Obestämd

[peter54]
0

#15 Svartvit flugsnappare. Blåmesen bor nu i en annan holk 15 meter bort i en rönn.

Bergspuman
0

#14 Vilken ihärdig liten rackare.

Tänker på Alexander Svan i Svandammen i Uppsala, vingklippt som han är, har han slitit ut 3 fruar och får nu leva solokvist på sin ålders höst.

I våras kom det en vildsvan förbiflaxande där vid dammen, troligen ute efter en bobyggare (brobyggare? *L*), men när hon såg att han inte flaxade tillbaks (ingen flax?), gav hon sig iväg igen. Stackars Alexander!

[peter54]
0

#17 Alexander är en knölsvan och det är en av världens tyngsta flygande fågelarter. Hanar kan väga 15 kg eller mer, dvs mer än dubbelt så mycket som en sångsvan.

Knölsvanar behöver minst 100 meter fri vattenyta för att kunna lyfta och svandammen är inte ens hälften av det. Därför skulle Alexander aldrig kunna ta sig ur sig fängelse hur gärna han än vill.

Jag vet inte om det är sant att Alexander är vingklippt, men det skulle inte behövas, han kan inte ta sig därifrån. Jag har alltid undrat över hur djurrättsorganisationerna kan acceptera att man tvingar kvar knölsvanar i Svandammen.

När fru nr tre från Malmö stadspark skulle installeras i Svandammen var hon lätt vingskadad och behövde vård. Man åkte med svandamen till SLU i Uppsala, men när de fick veta vad svanen var avsedd för, tog de inte emot den.

Man fick söka upp en annan veterinär som kunde tänka sig att åtgärda svanhonan.

Svanen som kom på besök i våras var en sångsvan och gav sig av för att Alexander är av fel sort.

Bergspuman
0

#18 OK tack för lite mer fakta. Jag kan bidra med ytterligare info.

Alexander lär ha haft 4-5 fruar som alla dött från honom. Och svanarna i dammen ÄR vingklippta, som en säkerhetsåtgärd för att de inte skulle lämna dammen.

Fruarna har varit sjuka på olika sätt, en hade blyförgiftning, en annan fick lunginflammation.

Men man har alltså inte tagit dit VILDA svanar för att sedan vingklippa dem, stod det i en artikel på unt.se.

Elpida
0

God eftermiddag!

Efter att ha legat utslagen i halsfluss är jag fit for fight igen Skrattande Har varit i Växjö simhall och kört ett provpass med Zumba för dem där, gruppen på 30 var full och det stod 79 i kö så jag tror att det finns ett visst intresse….Flört.

Igår köpte jag mig äntligen en helt egen digitalkamera så nu kan jag äntligen lägga upp lite bilder och fota Skrattande Förstår att jag har maaaaasssor att läsa ikapp men jag får väl börja lite stilla. Nu ska jag ut och njuta av solen igen för vi har riktitgt sommarväder här oxå! Trädgårdslandet är rensat så nu ska det hämtas ved - men vad gör det en sån här vacker dag!

Kram på er allihop!

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

[peter54]
0

#19 Jaha, men så länge ingen öppnar grinden så kan han inte komma därifrån.

Jag vet att det inte är svanar från naturen, de tas från andra parker, men likväl är det rätt märkligt att man från djurrättshåll accepterar det. Änderna går och kommer som de själva vill.

Själv tycker jag nog att det är rätt taskigt att ha en svan (eller två) i en så liten hägnad damm.

Glad

Bergspuman
0

Svanar har det funnits i Svandammen så länge jag kan minnas, och jag har ju bott i stan sedan jag föddes på 1960-talet. Inget jag någonsin reflekterat över.

Men det är sagt att efter Alexander, ska det inte vara fler svanar där. Så jag undrar om namnet Svandammen kommer att sluta användas.

aggeelin
0

Jag vet ju inte hur det är där men jag tror att namn brukar leva kvar länge… i folks medvetande fast själva andledningen är borta. Här fanns tidigare, t ex för mer än 20 år sen något som hette Wessels, och många kallar fortfarande coopforum för Wessels…

[Sisa]
0

Jo det är nog så…utav vana sitter gamla namn kvar…

[peter54]
0

#23 Det fanns ju på 80-talet en hel rad olika såna stormarknader, varav Wessels och Bra stormarknad var två. Det gick ihop till B&W som sedan köptes upp av Coop.

Jag har också råkat ut för den där gamla benämningen när en kollega till min fru sa att hon sett oss på Wessels. Min fru sa att hon aldrig hade varit på något ställe som heter så och då berättade kollegan att hon fortfarande benämner Coop så.