Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: ordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 572 ggr
Cristine
0

Skiljda meningar.

Vilket bråk det blivit om vem som ska föra Viktoria till altaret. Hon vill att pappan ska göra det prästen säger att Daniel bör göra det. Vad tycker du?

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[Sisa]
0

Jag önskar Victoria och Daniel all lycka och tycker pappa Kungen ska föra Victoria till altaret…men

jag är så trött på alla dessa skriverier om deras bröllop! Varför ska det behöva vara så himla märkvärdigt ? Läste någonstans att bröllopet ska kosta ca 2 miljoner…sen finns det människor, som nästan svälter…Skrikandes

zabelle
0

Är det inte till att ta ett steg tillbaka i utvecklingen att pappa ska lämna över bruden? Tycker jag i alla fall… Men det är väl upp till var och en att bestämma. Förstår inte varför det blivit sånt liv om det.

Zabelle   

Cristine
0

Jag tycker hon ska få bestämma själv det är ju hennes bröllopp. Idag står det nästan bara om brudparet, visst blir man less.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

aggeelin
0

Bestämmer hon väl själv. Men varför inte låta Daniel göra det? Som det skrivs ovan så känns det omodernt. Men hon väljer själv.

Angående vad som skrivs så finns det kanske inte något intressantare att skriva om Förvånad eller kan det vara så att det ändå är många som köper och läser detta? Det brukar handla om tillgång och efterfrågan.

Jag var på körstämman i Skinnskatteberg för något år sen… vid den avslutande konserten blev jag sittande i gräset med många unga vuxna runt om. Gissa hur förvånad jag blev när ett flertal av dem satt och läste och diskuterade utifrån dessa "skvallerblaskor"!!!! Jag har sen noterat att unga vuxna ofta köper sånt i affären. Har jag aldrig gjort!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Bergspuman
0

Själv tycker jag det är urfjantigt att kopiera sådana där anglosaxiska sedvänjor i parti och minut. Vi svenska kvinnor är självständiga sedan långt före vikingatiden. Men Victoria är bevars en ättling av de sydfranska veklingarna Bernadotte. Mesig och osjälvständigt att inte själv kunna gå fram till altaret, utan måste lämnas över av kära pappa. Är hon inte myndig kanske, sedan 18 års ålder?

Jag har blivit grymt utled på allt tjafs om detta bröllop och grymt utled på hela kungahuset, nu när det så tydligt framgår vad de kostar och att de egentligen bara är lyxfigurer. Blir mer och mer övertygad anhängare till en republik, där jag får VÄLJA president istället för att betala skatt till ett ärvt kungahus. Vi har redan en statsminister OCH ett kungahus. Blir det republik, kan presidenten representera OCH styra landet, två funktioner i en.

Personligen tycker jag: NER MED KUNGAHUSET.

Jag bojkottar bröllopet, tänker inte titta på det.

Har blivit helt anti.

asvensso
0

Jag tycker att det ar lite gulligt att brudens far har en roll vid ceremonin och jag tror traditionen lever vidare just pga av alla rorda och stolta fader som lamnar over "sin lilla flicka" i varden av sin blivande make. Det ar trots allt sa att manga pappor inte har glomt den lilla flickan med tandgluggen och flatorna.

Jag tycker absolut inte att detta symboliserar att kvinnan inte ar jamlik mannen i alla avseenden. Det ar bara en tradition, helt enkelt. Om de fader som overlamnar sina dottrar resonerade sa, sa skulle de ju inte pusha dem till att skaffa sig utbildning och bra jobb?

Jag ser det som en symbolhandling som mer sager " ta hand om min flicka och alska henne hogt sasom jag har gjort som hennes far till nu"…ungefar…

Jag kan halla med om att det ar for mycket tjafs om kungabrollop men veckotidningar och kvallsblaskor ar ju som de ar. Jag blir mer besviken over att seriosa nyhetsprogram och kanaler tar upp vardefull tid med rapportering av detta. Kunde ju vara specialprogram istallet for de som ar intresserade. Det ar ganska manga som ar intresserade, aven om inte jag ar en av dem, och de betalar ju trots allt sin TV licens.

[Asta]
0

Jag måste ärligen säga att jag bryr mig inte det minsta. De får göra precis som de vill. Jag tror inte att Viktoria blir vare sig mer eller mindre självständig oavsett vilket de gör. Jag förstår överhuvudtaget inte att man kan engagera sig så mycket i en sådan fråga.

Maria
0

Att bruden lämnas över av fadern är egentligen ingen svensk tradition men blir mer och mer vanligt.

Personligen tycker jag att det vore trevligt om de vigdes på svenskt manér, dvs att Viktoria som en självständig kvinna går tillsammans med sin blivande man.

F.ö så bryr jag mig heller inte särskilt mycket och givetvis spelar det ingen roll vad de väljerFlört

/Maria

Anders 50
0

Jag tror att de flesta har missat symboliken i det hela. Enligt hovet så symboliserar överlämningen att Kungen lämnar vår blivande drottning till folket.

Det är väl ingen som tror på tjafset om de vill symbolisera att en omyndig kvinna överlämnas av pappan till sin man.

Tror inte Viktoria är så oupplyst!

Låt dem få göra som de vill!

Lite nya ritualer behövs i vår stela kyrka!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[Sisa]
0

# 9

Håller med…

[peter54]
0

Jag är fullkomligt ointresserad av bröllopet, det är ju deras bröllop, varför det är intressant för någon oinvigd hur de väljer att utföra sin högtid kan jag inte begripa.

Däremot är jag absolut FÖR att behålla kungahuset.

Kungen har ingen som helst makt, han kan inte påverka mycket, men han kan fungera som en god ambassadör för Sverige.

I många länder i världen betraktas han med större välvilja och respekt än om vi skulle skicka vår statsminister, mycket bra "goodwill" för oss.

Dessutom är jag övertygad om att om vi skulle avskaffa monarkin och införa republik med presidentval, så skulle freden i det här landet få sig en rejäl törn och tryggheten i samhället skulle skiftas långt neråt på skalan jämfört med vad vi idag åtnjuter.