Om du inte kan somna
När fåren är räknade och oron undanstoppad i förträngelsens vrå, och du ändå ligger klarvaken med slutkörd kropp, vad gör du då?
Jag somnar inna jag få huvudet på kudden men för dem som inte kan somna tror jag det bästa är att meditera. Kroppen slappnar av och du blir lugn i sinnet.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Liksom Cristine somnar jag innan huvudet hunnit landa på kudden. Skulle jag någon gång ha svårt att somna går jag upp och äter en skorpa och dricker ett glas mjölk, sen somnar jag garanterat.
Zabelle
Jag brukar inte heller ha några problem att somna. Sover egentligen för lite.
Men jag vet de som ligger och vrider och vänder sig halva natten och när jag talat med dem så är det ofta så att de sovit ett par gånger under dagen så där ligger möjligen en stor del av sömnsvårigheterna om natten.
Då drar jag ramsor baserade på alfabetet. Fem konstiga ord som börjar på a, på b, på c, på d, osv. Brukar somna innan jag kommit till h …
Abderit. Allegori. Astis. Amsaga. Atenienn.
Brugd. Blessera. Botulism. Båta. Bivack.
Celeber. Clou. Chinjong. Cavatina. Chevreuse.
Zzzzzzz…..

Ligger o försöker bli tom i huvudet….
Sen så har vi ju dom som såver på dagen.O då kan man inte begära att dom skall somna på kvällen.Eller tänker jag fel??
Lena.P är jag i verkliga livet.
# 5
Inte har du fel, Chik…bästa sömnen får man väl om natten, om man inte jobbar nattskift förstås…då finns inget att välja på!
Jag tar en bra bok och ligger och läser…tills jag tappar boken i golvet! 
Jag gör som Chik försöker bli tom i huvudet, så att alla tankar försvinner. det brukar hjälpa.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

Jag mediterar mig till sömns.
Jag hör ju till dem som sover på förmiddagen en stund, men det beror på att om jag inte gör det så får jag gå och lägga mig vid 20.30 och får alltså ingen kvällstid med maken.
Helt klart är det dock en balansgång hur mycket jag sover på förmiddagen för att nattsömnen ska infinna sig. Men för min del är 45min lagom då sover jag hyfsat på natten med min värkande kropp och kan ändå fungera rätt okej på dagen.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Det är härligt att läsa att de flesta som skrivit, har bra och relativt god nattsömn. En liten "tupplur" på förmiddan verkar också gå bra! 
Själv kan jag ta en tupplur efter jobbet och ändå somna direkt jag lägger mig. Sömngåvor fick jag iallafall! 
Jag brukar lyssna på talböcker. Och det innebär att man måste koncentrera sig annars hör man inte vad det säger. När man blivit tvungen att spola tillbaka några gånger brukar man börja lyssna och då försvinner det andra som snurrar och då brukar det också gå att somna till sist.
Jag har inga problem med att somna, men som regel läser jag alltid något när jag har lagt mig och det blir inte många sidor innan John Blund kommer. 
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Jo jag nog tidigare berättat att jag har haft svårt att somna sen före fyra års ålder. Jag minns att jag var sist vaken i alla år jag bodde inne i stora huset som barn. När jag började sexan flyttade jag ut i ett hus på gården, där var det svalare, tystare och jag sov något bättre. Numera är det något bättre, jag somnar bättre när jag kan lägga mig något senare än vad jag gjort förut. Det är som om min sovklocka inte vill att jaglägger mig före 23.30. Tidigare när jag la mig 22.30 - 23.15 om det blev sent, tog det alltid minst 45 minuter att somna, ofta mer än en timme, och då är det ju bättre att inte ligga i sängen och sno..
Jag har svårt att tömma huvudet utan brukar ligga och försöka räkna betydelselösa saker som ni andra beskriver…
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Har ibland svårt för att somna,kan somna dödstrött men ändå vakna efter en timme.. ,lättväckt är jag också… Talböcker och radion kan jag ibland få hjälp uttav… är morgonpigg,sover en stund på em. är då dödstrött..vad göRA…FINNS DET NÅGRA BRA TIPS PÅ ÖRTER,DRYCKER O.S.V…? HÄLSNINGAR AstridBirgitta
Jag har ganska svårt att somna periodvis men jag har vant mig vid det. Jag brukar tycka det är ganska skönt att ligga och fundera och drömma. Jag stressar heller aldrig upp mig även om jag vet att jag ska upp tidigt.
Jag är dessutom vaken och uppe några gånger varje natt beroende på katterna men det är jag så van vid efter alla år. Det är snarare skönt att gå och lägga sig igen
/Maria

#12 Jag är sådan jag med! Jag mår som bäst när vi är lediga och jag kan sova mellan 00.00 - ca 8.30 det är min "normala" sovrytm (kan förstås vara vaken mycket längre med men ändå).
#13 Sådan var jag förr men jag har nu insett att jag gick med inre spänningar, var på helspänn även när jag sov. Så nu, efter många års arbete med avslappning och meditation har jag en mycket djupare sömn och mår mycket bättre när jag sover djupt. Men jag har kämpat år efter år med avslappningsövningar och meditationer för att komma hit (plus annat).
#15 javisst… på semestern sover jag mellan ca 00 - 00.30 till ca 8.30 - 9.00 (sätter iofs klockan på ringning… men det är bra för då vet jag att jag kan slappna av och sova tills klockan ringer).
På semestern hittar jag min egen sovrytm som fungerar bra. Tillfällen när jag flera dagar måste upp före sex på morgonen är hemskt, jag håller inte ihop…

#16 Samma här, jag blir rent fysiskt sjuk av att gå upp så tidigt. Mår illa, får svettningar, huvudvärk och yrsel
Det är inte klokt hur dåligt jag mår av tidiga morgnar!
#17 Jag var på "coremaraton" för någon vecka sen, en lördag kl 10.00… den tiden på förmiddagen var jag inte helt redo att vara fyskiskt aktiv. Halva passet, ca 45 minuter kände jag det du beskriver ovan, jag mådde alltså inte bra. Sen gick det över så de sista 45 minuterna var ok. Jag är inte gjord för mornar…

#18 Hehehehe, tänkt hur olika vi är! Så finns det andra som presterar och fungerar allra bäst på morgonen.
Jag har alltid varit sådan här men sedan jag blev sjuk är det så extremt mycket värre och jag måste inrätta allt utifrån det. Men det går ju det med 
#19 ja… det anses ju ofta bäst att prestera på morgonen, vad det nu kommer sig.
Jo då är vi lika ifråga om att vara icke-morgon-människor. Många säger att det är bara att gå oc h lägga sig på kvällen. Så fel de har, det vet jag eftersom jag alltid varit sån jag är!
Igår var en sådan där kväll när det var svårt att somna. Mycket svårt! Jag startade dagens God morgon-tråd strax efter 1, kan inte ha somnat före 2. Och så ringde klockan 6.30. Brr.
Lyckades somna till sist, drog mina ordramsor… hann till F.
Fälad. Fåvitsk. Futil. Follikel. Fortifikation. EFter Fortifikation var jag så utmattad över att behöva hitta ord på F, så jag måste ha somnat
.

#21 Hahahaha, du är finurlig du!
Jag hade oxå svårt att somna igår och hela familjen har sovit oroligt och drömt en massa i natt.
#22 Samma här… är det våren?

#23 Ingen aning, dottern kom vankande i natt för hon drömde mardrömmar… det brukar vara månen när vi har det så.
Samma här. Både sambon, hunden och jag har sovit oroligt i natt. Silver vakna mitt i natten o gnällde. Sambon gick upp vid 5 i morse för han inte kunde sova. Och jag har varit vaken gång på gång inatt.

Så konstigt… något måste det ju vara när vi är så många som sove oroligt.
# 26 Ja något måste det vara.
#13 Valeriana och varm mjölk är väl det bästa, men jag rekomenderar än en gång en skiva med meditation.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Jag gissar att det kan vara värmen? som man inte är van vid, och därför sover oroligt?

#29 Vi har ingen sådan värme här… tyvärr…
#30 Hm då måste det finnas en landsgemensam faktor. Ljuset då? Allt ljusare morgnar? 
Jag sover bättre än vanligt nu i vår, tror det beror på kölden här i Småland. 
Eller också beror det på att katten ligger och spinner hela natten. Väldigt sövande ljud. 
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Åh, det finns väl inget bättre än en katt i sängen
/Maria
Somnar gott men vaknar av värk eller annat … då går verkligen mina tankar på högvarv.
Vill inte väcka äkta mannen och vill inte byta rum för han känns så go att vila sig mot 
Sjuk- och aktivitetsförsökrad så sömnen får komma och gå som den vill, värre för sömnlösa som jobbar.
/kram Spanaren
Ps Det hade kunnat vara värre 
Ds Har fasta tider så det är inte där skon gnäller

#31 Nej det är inte ljuset heller, det är orolig sömn med drömmar. Jag sov lika dåligt mitt i natten när det var mörkt. Min dotter sover i ett mörkt rum med både persienner och mörka fördragna gardiner men var ändå uppe och vankade inatt.