Salladsbuffé till Rådjuren
Jag hade planterat en stor urna med fina penseér på yttertrappan. Igår morse såg det ut som om någon kört över urnan med gräsklippare
helt avbetad av förmodligen Rådjur.
Tänk vad glada de har blivit när de såg vad jag dukat fram
/Maria
#0 De kommer säkert tillbaka för att se vad det bjuds på för gott i morgon 
Finns det ingenting man kan lägga ut runt om så inte rådjuren tar blommorna?
Zabelle
#1 Jag vet inte vad det skulle vara. Kan ju inte gärna ha ett nät över urnan på trappan
/Maria
Funkar det inte att lägga ut Blodmjöl? Har läst att det skulle fungera.
Zabelle
#3 Vad är blodmjöl för någonting?
/Maria
http://www.odla.nu/metoder/blodmjol.shtml
Man köper det på plantskolor och där det säljs växter. 
Zabelle
Åh tack
/Maria
Lök har jag hört att man kan lägga dit.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Det var ju otur, bumbleboo…klart att rådjuren är hungriga nu, efter denna vinter. Jag brukar lägga ut äpplen, för jag känner så för dom…med risk för att dom kommer att äta upp mina lökar nu i vår…
Rådjur och harsäkra växter.
Narcisser
Påsk- och pingstliljor
Snödroppar
Alliumlök
Sippa
Julros
Akleja
Stormhatt och riddarsporrar
Tagetes
Isbegonia
Fingerborgsblommor
Brudslöja
Vallmo
Dragon
Primula
Rams
Daggkåpa
Pärleternell
Törel
Purpurklätt
Kantnepeta
Ormrot
Trillingblommor
Kungsljus
Astilbe
Nävor
Praktlysing
Veronikor
Fetknopp
Åh, tack för listan och tips.
Nu sörjer jag inte så förskräckligt utan tyckte mer att det var komiskt
Vi bor ju ändå ganska centralt i Göteborg men här finns mycket grönområden och rådjuren är inte särskilt skygga av sig.
/Maria

Här har rådjuren tuggat på de små tulpanbladen som viat sig i trädgården 
Vi bor också centralt men nog attan hittar vi rådjur i trädgården. I vintras var där ett "ungdomsgäng" som drog igenom trädgårdarna.
Förra året köpte jag någon slags "kuddar" som ska lukta illa och hängde upp här och där. Jag hade inte några problem med rådjur förra året alls. Till skillnad från året innan då de var där och knyckte mina rosenknoppar. Men om förra årets frihet från rådjuren berodde på "kuddarna" eller på att rådjuren var någon annanstans det vet jag ju inte.
Tänk jag har bott så länge på landet och aldrig haft problem med rådjur,harar, sniglar eller annat, jo ett år fick jag ohyra på en klematis.
#13 Nej, för dom har flyttat till stan
/Maria

Haha, vi bor 1 km från stadens torg & har rådjur året om
.
De moderniserar sig de med 
#15 Haha, ja inga lantisar här inte
/Maria
Hmmm…då har jag alltså omoderna rådjur i min trädgård…
Kan du inte ha dem i amplar då som de inte kan nå upp till, eller?
Det är nu under den här tiden på året som allra flest rådjur dör av svält, nu när snön försvinner.
Vinterbetet är slut och vårbetet har inte börjat gro, det är rådjurens svåraste tid.
#19 Kan folk utfordra dem med något? Jag tycker det verkar som om de flesta inte vill ha dem i trädgården!
Nu när det är plusgrader kan man köpa en ensilagebal av någon bonde och lägga ut på någon bra plats i skogen.
Annars kan man ge dem gamla grönsaker och frukt, hö och pellets. Många lägger ut gammalt bröd, men det ska man inte göra. Bröd kan orsaka diarré hos rådjur på vintern.
Ska bara tala om att urnan med de nedbetade penceérna blommar fullt nu igen och inga djur har varit intresserade men nu finns det ju mer ätbart i naturen.
/Maria
Mina aklejor blev nedmejade av något djur. Jag har lagt nät över dem och nu börjar de komma tillbaka. Det är ju enklare med sådant som kan växa upp igen, till skillnad från t.ex. tulpaner.
Ja, det är ledsamt för alla som väntat på sina tulpaner och så är det bara några pinnar kvar
/Maria
Jag är lite skraj varje gång jag öppnar ytterdörren. Väntar mig att få se att mina tulpaner är borta.
Vad bra, bumbleboo…med dina penseér!
Har också tulpaner på väg upp…än står dom kvar!