För feminister
finns här en sida inför valet:
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Ja nu behöver vi bli många!
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Gudrun Schyman vill jag INTE ha in i riksdagen.
Jag vet inte, men jag tror inte att jag är någon feminist heller.
Just Schyman tycker jag är värsta sortens feminist. Jag gillar många av hennes idéer, men inte henne själv. Usch.

Jag gillar Schyman supermycket. Hon får så oförtjänt mycket skit för att hon säger obekväma sanningar.
#1 Ja vi behöver vara många som vill att det ska vara rättvist i verkligheten med och inte bara en massa snack!
Idag förstår jag faktiskt inte hur någon kan säga att den inte är feminist. Att vara feminist betyder att man är för fullständig likställdhet mellan män och kvinnor ekonomiskt, socialt och politiskt… det trodde jag nog att alla människor i dagens samhälle var.
#3 Hur menar du då?
Att vara feminist betyder att man är för fullständig likställdhet mellan män och kvinnor ekonomiskt, socialt och politiskt…….
Ockej….
fullständig lika kan vi inte bli.Mer än nästan.
Jag är ingen feminist.Jag tycker om att Ha en Man som tar hand om mig.I dag är det ju ingen som tar hand om något.Utan bara en massa gnäll vem som skall göra vad.Det förstör väldigt mycket.Tror jag..I stället för att man respekterar varandra o gör det man kan.
Sen så har jag inte känt att jag har blivit diskrimerad med lön.Jag har förhandlat o det har gått så bra så..Men för mig så tycker jag det är bra att vi får tycka vad vi vill..
Lena
---Stav fel!!!Du kan inte läsa-----
Lena.P är jag i verkliga livet.
Jag är heller ingen feminist i den bemärkelsen som Gudrun Schyman är och vill heller inte ha henne i riksdagen.
/Maria
#4 Menar helt enkelt att jag finner henne osympatisk trots att jag alltså håller med om många av hennes idéer.

#7 Aha.
#5 Det är ju inte meningen att vi ska bli likadana utan att vi ska ha det helt rättvist när det gäller ekonomi, politik och socialt. Tyvärr är det väldigt långt ifrån rättvist idag.
Tråden var kanske mer tänkt för intresserade feminister, med intresse för dylika frågor som länken innehåller, än som en diskussionstråd angående Gudruns person, eller en diskussionstråd om vad feminism är eller inte är. Det här var bara ett tips för de som är intresserade.
#4 - för mig är inte det att vara feminist - Det du beskriver är för mig att vara en människa som tror på att man ska kunna ta sig fram i livet vare sig man är man eller kvinna, invandrare eller inte. Jag vill inte vara någon slags -ist för att anse det.
Jag är som Bergspuman, gillar inte alls Schyman - jag får alltid känslan med henne att det viktigaste är inte frågan, det är Schyman.

#9 Det tycker jag med, att det borde vara så alltså… men feminismen föddes ju ur att det inte var så utan man fick slåss som galningar för att få rättvisa, till att börja med ens vanliga rättigheter som att äga något.
Men det är vad feminism betyder oavsett vad man själv anser om det.
#10 - Det är väl det att jag ser inte kvinnor speciellt. Det finns annat som är lika viktigt. Äldre på arbetsmarknadet t.ex. och invandrare. mm, feminism handlar bara om kvinnor - och jag ser inte kvinnor speciellt. Kvinnor måste bli bättre på att prata för sig själva och på att ta sig fram. De kvinnor som gör så hos mig får vad de är värda, men jag vägrar att lyfta någon under armarna som inte vill ta för sig själv. Så nej - jag är nog inte någon feminist i alla fall.
Jag tror inte att feminsism är tänkt att handla bara om kvinnor utan om jämställdhet mellan könen
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

#10 Nej det har jag full förståelse för och jag tycker ungefär likadant. Men nu handlade länken om just feminism och vad feminism betyder och innebär som fenomen och rörelse och inte individuella tankar om rättvisa. Det finns ett antal individer som tycker som du men rättvisa finns inte samhället och vill man organisera sig för att kämpa för sådant är feministiska rörelser ett utmärkt nätverk.
Feminsim var ju urspungligen en kvinnorörelse som slogs för kvinnans rättigheter, de rättigheter män hade men inte kvinnor, men under 70-talet samarbetade feministerna med alla möjliga tänkbara rättviseorganisationer som gayrörelsen osv. Så ursprunget handlade ju om rättvisa för alla, ingen ska bedömas utifrån kön eller religion eller ålder och det är ju vad feminism handlar om, då och nu.
#13 - jag bara svarade på "frågan" - hur jag kunde säga att jag inte är feminist. Och jag är inte så mycket för rörelser, jag är mer sådan att jag tycker att jag försöker göra rätt i mitt liv. Om alla gjorde det så behövdes det inte några rörelser. Jag anställer ganska många människor och när jag gör det försöker jag vara rättvis. Jag tror på rättvisa i det lilla nämligen.
Jag känner mig ändå inte som en feminist. Jag tycker det är förlegat och jag är inte någon feminist.
Så det så!

Hehehehe, nej man behöver inte vara någon -ist alls tycker jag.
Däremot så tycker jag att feminismen som rörelse ofta får oförtjänt med kritik på grund av enstaka rabiata kvinnor som funnits genom åren. Att några beter sig dumt ska ju inte skyla över allt det fantastiska arbete feminismen gjort.
De har åstadkommit fri abort, dagis och en hel lång lång radda med superviktiga saker som kvinnor inte hade rätt till. För min egen personliga del önskar jag att jag hade varit med och kämpat, det var en fantastisk tid där man totalt solidariskt och gränslöst tillsammans arbetade mot gemensamma viktiga mål.