Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettresor-och-kulturer
Läst 581 ggr
[Sisa]
0

Har inte tid...

Begreppet tid är intressant…klocktiden kan vi inte påverka…en sekund är en sekund…

Tillvaron är full med verktyg, som gör att vi spar tid - ändå har människor aldrig haft så ont om tid som vi har idag! Varför har vi inte tid ? …eller, har vi helt enkelt inte lust och skyller det på brist om tid ?

Choklad
0

Jag tror att det är för att vi försöker pressa in så mycket saker att göra på så kort tid som möjligt, och så är ekorrhjulet igång. Men som du säger, tiden är alltid densamma, men vi glömmer bort det…Skämsmånga gånger vill man ju göra flera saker på en gång, dessutom.

U R us

[Asta]
0

Själv är jag allt lite lat emellanåt.

Cristine
0

Jag tar mig tid, det är då jag försökt göra många saker på en gång som inget blivit gjort.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Maria
0

Tiden är i alla fall bland det mest rättvisa i världen eftersom vi har alla har lika mycketFlört

Jag brukar ta mig tid för det jag gillar.

/Maria

aggeelin
0

Det enda som är rättvist fördelat här i världen är tiden, vi har alla 24 timmar varje dygn.

Jag tänker att det kan vara två olika saker som gör att vi tycker att vi har lite tid. Dels att vi vill göra många saker, dels att vi vill koppla av… och det här går inte riktigt ihop.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[Sisa]
0

…ibland önskar man dygnet hade dubbelt så många timmar…Tungan ute

Hoppfull
0

Tiden är ju som alla skriver densamma för alla, så alla har så mycket de tid de behöver. Det handlar bara om hur de/vi använder den, vad som är viktigt.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[Sisa]
0

Vi behöver inte köa på banken…pengarna kommer snabbt ut genom automaten. Lunchen kan vi köpa färdig, och äta på vägen till jobbet…Det finns så mycket, som gör att vi spar tid!  Inte var det så förr…så…

Vad gör vi hela tiden ?   Obestämd

Hoppfull
0

Jag tror att många fastnat i den där sen-fällan, att om de gör det här och det här och det här ås blir det lugnt sen. Men lugnet måste man skapa själv, det kommer inte av sig självt om man stressar tillräckligt mycket.

För vardagen finns ju alltid där, den kan man ju aldrig göra färdig så att den försvinner.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[Sisa]
0

# 9

Så sant, Hoppfull…lugnet måste man ta sej tid att skapa själv…

[peter54]
0

Hur mycket eller litet tid man har för specifika ting är alltid en prioriteringsfråga.

Alla har, som bumbleboo sa, lika mycket tid, men vad var och en prioriterar att använda sin tid till är det som skiljer.

Bergspuman
0

Det värsta som måste finnas är väl andra människor som knycker för mycket av ens tid, av diverse skäl. Just detta har jag precis blivit varse. Tid är kapital, kapital är inte outtömligt.

Tiden som evighetsbegrepp finns alltid, men de personliga tidsresurserna är ändliga. Om arbetet äter upp mig, så krymper tiden = orken jag har till förfogande för mitt eget liv. Ibland måste man rätta till vågskålen så att balansen återupprättas.

[peter54]
0

#12 dags att omprioritera ditt tidskapital puman? Flört

Bergspuman
0

#13 Peter, det är exakt det jag kommit till insikt om … Håller på att samla mental kraft för att meddela mitt beslut och orka stå emot ev. press som kan komma som respons.

Egentligen har vi människor all tid i världen. Om vi inte vore tvungna att lönearbeta. Lönearbete är värsta kreativitetsdödaren som finns.

Maria
0

#14 Fast det beror ju alldeles på hur man trivs med sitt jobb.

Vissa dagar tycker jag det är alldeles underbart att ha ett sådant jobb som jag har och vissa dagar känns det tungt.

Ibland känns det helt otroligt att jag faktiskt får betalt för att göra något som är så berikandeFlört

/Maria

Bergspuman
0

#15 Visst är det så. Jag tänkte nog utifrån ett väldigt brett och svepande filosofiskt perspektiv Glad.

F n otrivs jag med min jobbsituation och har gjort upp planer för att förändra den.

Tid ska egentligen bara skänkas åt sysselsättningar man verkligen har utbyte av. Annars känns det som kapitalförstöring.

Maria
0

#16 Jo, där håller jag med dig.

/Maria

[Sisa]
0

Jag håller också med…tänka sej för och inse vad man verkligen vill lägga sin tid på…tiden är ju så värdefull egentligen…Obestämd

penke
0

tid ÄR en illusion

det går inte att spara ..tid

jag undrar om det inta är alla "tidsbesparande ..ting"
som stressar oss
vi inbillar oss att vi ska ha en massa tid över/sparade någonstan
och vi fattar inte vart det tar vägen
(och känner oss lite misslyckade)

varför spara in tid på ..snabbmat
så man får tid över..till ungar/partner ..DÅ minsan,
när man kan laga långsam mat tillsammans
småungar får en kastrull o en träslev att hjälpa till med
större barn ,en nästan vass knis.. ! :- )
en annan vuxen att samtala med,under tiden
när bägga får laga maten tillsammans
istället för ett jäktat samtal ..efteråt,när allt är klart..

(och äta långsamt)
för många sparar väl tid för att kunna vara tillsammans.. (?)

tid går inte att spara
bara använda!

penke

[peter54]
0

Kan man använda en illusion då?