Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettresor-och-kulturer
Läst 673 ggr
spikes
0

Skriver det även här..

Fästingar drabbar ju inte bara hundarFlört,idag plockade jag en sån på Snodden den satt fast i örat,och jag avskyr dem som pestenSkrikandes,så nu är det dags att hålla koll på dessa äckliga djur som inte är till någon nytta alls.

Hade vintern slutat med ordentlig tjäle i backen och 10minus utan snö i ett par veckor,så hade många av dem dött,nu har dom överlevt under snönRynkar på näsan

[Sisa]
0

Åter en sommar fylld av dessa små, äckliga kryp. Det gäller att passa sej…och att skydda sej…Rynkar på näsan

Tack spikes!

[Asta]
0

Usch ja - fästingar är något av det äckligaste som finns . Jag bodde ett par år på Gotland där det finns väldigt mycket fästingar. Hade då också en långhårig hund. Hade en kam utanför dörren som jag kammade hunden med varje gång vi varit ute när det var fästingtider. Brukade alltid få loss ett gäng innan de hunnit sätta sig.

Uschliga kräk.

chik
0

FästingarFörvånad Fy vad Äkligt!!

Vad gör dom för nytta på vår planet? Någon som vet?

Lena.P är jag i verkliga livet.

aggeelin
0

Usch, jag säger bara det.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Indiania
0

Fästingar är bland det äckligaste som finns. Köpte nån salva att stryka på kattens nacke ett år men han verkade inte tåla det…..det gäller att hålla uppsikt på katten nu som är både ute och inne,

Tack för påminnelsen Spikes!

" Var nära naturen - var när dig själv "

[Sisa]
0

Jag undrar som Chik…gör fästingar någon nytta ?   Obestämd

Maria
0

Tack för påminnelsen.

/Maria

Anders 50
0

#6 Näbbmusen gillar dem!  Glad

Och alla som tillverkar anti-fästingmedel gillar dem! Oskyldig Oskyldig

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

spikes
0

Det ska finnas 2 sorters fåglar som käkar dem,vet inte namnet på dem bara,så någon nytta gör dom ju inteRynkar på näsan

lodjuret
0

Har dom redan kommit=(

Förra året så skulle vi döda en fästing och när vi gjorde det så kom det ut flera stycken små små ungar ur kroppen….Skrikandes

Maria
0

Med tanke på vad de kan ställa till med så känner jag att det är det enda djur som inte har något berättigandeSkrikandes

/Maria

AnnL
0

Usch o tvi för fästingar, det äckligaste småkryp som finns.  Skrikandes Silver har så tjock päls så det är svårt att hitta dom små fulingarna.

Har hört att fasaner också äter fästingar. Vi har mycket fasan här så på och runt tomten har vi nästan inga fästingar. Men när vi kommer hem från skogen kryper det alltid någon som jag får borsta bort på Silver. Rynkar på näsan

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

[peter54]
0

Fästingar är ju en del av ekosystemet och de fyller sin funktion i det genom att sprida diverse virus och bakterier som i sin tur är avsedda att ingå i  populationsregleringen i naturen.

För oss däremot, är de enbart en plåga, precis som knott, stickmyggor, bromsar, hjortflugor, binnikemask, spolmask och diverse annat smått och gott.

För näbbmössen är fästingarna godis. Det finns numera bra fästingmedel för katter och hundar att köpa, exempelvis Frontline.

Det är dyrt som bara den, men absolut värt det. Det finns dels medel som man stryker på pälsen och som sedan sprider sig på hela huden, dels medel som man stryker på tassen så att katten/hunden slickar i sig det och som sedan verkar inifrån och ut. Under förra sommaren hade vår katt inte en enda fästing på sig.

spikes
0

13,Frontline är inget jag skulle använda på mina hundar,det finns fall där dom förlorat stora delar av sin päls,dessutom fått nervryckningar och epilepsi anfall av dem,däremot använder jag naturmedel som funkar braFlört.

Mammzing
0

Brukar koka torkad rosmarin, silar av, tillsätter en dutt vinäger och sprejar hundarna. Funkar på mina.

[peter54]
0

Vi använder den sort som man applicerar på tassen på vår katt. Hon tvättar då bort det och får det i sig. Det har funkat jättebra, inga fästingar och inga biverkningar för katten.

Här är det fruktansvärt mycket fästingar annars. Våra gamla katter som nu är borta, fick vi plocka bort 5-10 fästingar på varje dag under sommarhalvåret.

Jag avlivade en råkilling för några år sedan som hade många tusen fästingar på sig. Jag brukar själv få ett tiotal på mig under sommarhalvåret. De verkar gilla mig för de andra i familjen har klarat sig.

[Sisa]
0

# 16

Samma här…vi har massor av fästingar. Märkte det, då jag hade hund! Tror rådjuren sprider dom omkring sej…

Huva Peter…sitter alla dessa fästingar fast på dej…Obestämd

spikes
0

16,Stämmer bra det om rådjuren,jag brukar akta mig för rådjustigar när jag är i skogen,där är det alltid fullt med sånna och hundarna är alltid fulla när dom har gått efter en sådan.

[peter54]
0

#17 Nä oftast hinner jag se dem inna de sätter sig fast, men en och annan hinner bita sig fast. jag har haft borrelia två gånger, men som tur är har jag inte fått några symtom annat än de röda ringarna.

Vi funderar på att vaccinera oss i år, för här är verkligen mycket fästingar.

Bergspuman
0

Fästingar är absolut skitvidrigt.

Har som tur är bara haft 2 st totalt i mitt liv.

Nr 2 dök upp i höstas. Den satt i navelgropen så det tog några dagar innan jag märkte den! Trodde det var något slags ludd som bara råkade sitta hårt, så jag drog till rejält, ut for något och landade på badrumsmattan med sprattlande ben. Vad annat kunde det vara.

Men sedan kom reaktionen, ingen borrelia eller annat men ack vad det kliade. Har dessvärre en nedärvd överkänslighet, min morfar tålde olika sorters insektsbett extremt dåligt. Likadant är det med mig. Fick en massa röda utslag runt naveln, utåt höften och uppåt armen. Läkaren förklarade det med en allergisk reaktion och rekommenderade Clarityn. Det gick över efter ca 1 vecka.

[peter54]
0

#20 Jag har haft 15 fästingar på mig samtidigt. Jag var på bockjakt i Knäred i Halland i slutet av augusti en gång för många år sen. Jag somnade mot en björk i solskenet och när jag vaknade hade jag 15 fästingar på mig.

Alla var dock döda. Det här var innan jag började i dialys och jag hade extremt dålig njurfunktion, så de blev antagligen förgiftade av mitt uremiska blod. Det var bara att borsta av dem.

Bergspuman
0

#21 Ha ha, rätt åt dem! Även om det var synd om dig med dåliga njurar, men de där äckliga krypen fick verkligen skylla sig själva!

Mickelberg
0

Jag har ingen erfarenhet av fästingar men de verkar äckliga. usch!!