Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: ordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 1127 ggr
Cristine
0

Vilken framtid väntar ungdomen?

Vilket parti kan de lita på?

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

chik
0

Hur menar vi NU???

Lena.P är jag i verkliga livet.

Cristine
0

Nu Chik.

[Asta]
0

Framtiden är väl alltid oviss för ungdomen. Innehållet i ovissheten varierar väl med tiden förutom den som alltid finns, ovissheten i att växa upp.

Cristine
0

Men de har aldrig haft det så svårt som nu, inga arbeten och får de ett vet de inte hur länge de får bli kvar. De blir uppsagda för att sedan få jobb på samma firma bara när de behövs.

[Asta]
0

Ska jag vara riktigt ärlig så tror jag inte något parti kan fixa det. Det handlar om ekonomi och vinst och kriser. Det är också något som går i vågor. När jag slutade skolan var det också en svår tid. Det fanns inte mycket jobb då heller. Jag gick arbetslös periodvis och fick korta vik ibland och jobbade ibland någon månad här och någon där. Och jag var defintiivt inte kräsen när det gällde jobben. Lite efteråt så var det annorlunda igen. Det var lite det jag menade med att ovissheten varierar lite med tidsåldrarna.

Cristine
0

Då förstår jag, på min tid fanns det jobb för alla men jag är ju mycket äldre än du!Glad

Hoppfull
0

Jag tror att det är väldigt svårt för de unga nu. Det krävs inte bara mer utbildning av dem än det någonsin gjort, de förväntas även vara alerta på ett sätt man aldrig tidigare behövt.

Nu finns varken jobb eller bostad åt de unga och på det sättet det är nu har det aldrig varit förr.

Däremot så tror jag att det är ett mera globalt problem som handlar just om världsekonomin snarare än om politiska partier.

Men jag tror att det kommer att lösa sig det med. Vi är ju den uppfinningsrika rasen så varför skulle vi inte lösa det här problemet med Glad

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Maria
0

Jag tror heller inte att det handlar så mycket om partipolitik utan om just omvärldens ekonomi och Sveriges förmåga att hänga med i tillväxt osv.

/Maria

Cristine
0

I Danmark satsar de på ungdom och Pensionärer nu och där behövs 3000 lärare. De hade gjort ungefär samma tabbe som gjorts här men rätat till det och där går det bra.

Hoppfull
0

I Umeå satsar de massor av miljoner på att få in ungdomar i arbetslivet nu. Det gör de genom att erbjuda dem minst 6-månaders jobb, riktiga jobb med lön, för att de ska komma in i alla trygghetssystem. Det gör ju att man kan flytta hemifrån och få ett eget vuxenliv vilket jag tror är superviktigt.

Cristine
0

#10 Det låter super och visst är det viktigt för dem att få ett eget liv.

Branneli
0

Frågan är OM ungdomarna idag kommer att rösta.

Många av deras föräldrar låter bli & rösta , samt gnäller "hemma i kammarn".

Den sociala uppfostran styr en hel del i ungdomarnas liv.

"Vad är det för mening att jag röstar ?"

Frågan är om föräldrar/vuxna i ungdomarnas umgängeskrets diskuterar detta. Hur det var förr, hur det är nu, hur man kan förändra…..

Inte bara lyssna/läsa rubrikerna som lockar, utan engagera sig i konsekvenstänk av rubrikerna. Vad gynnar mej ?? Hur bygger detta upp ett tryggt samhälle ??

[Asta]
0

#12 - fast är det annorlunda än tidigare? Jag har adrig blivit uppfostrad att gå och rösta. Jag och mina kompisar diskuterade nästan aldrig politik, vi var engagerade i vissa frågor ibland och det tror jag de är idag också. För min del har det inneburit att jag är ganske partiobunden och kan i olika val rösta på olika sidor beroende på hur jag tycker deras valprogram är. Något av det värsta jag vet är de som går och röstar på ett visst parti "för det har mina föräldrar alltid gjort". Det tycker jag är lika illa som att inte gå och rösta. Det kanske inte är så längre, men jag har hört den frasen tidigare.

Branneli
0

#13 Där ser man….jag är uppfostrad med att man röstar. Det fanns inget annat alternativ. 1a maj-tåget var självklart. Prata politik osv…

Både i min familj & bland mina kompisars familjer, fanns engagemanget. Även om "färgerna" varierade.

Nu är det många i min bekantskapskrets som "skiter i vilket" Obestämd

Trots detta finns respekten för varandras tyckanden Glad

Maria
0

#13 Jag får nog hålla med Asta.

I min värld när jag växte upp så var inte politik något man pratade särskilt mycket om.

De ungdomar jag känner idag är mycket mer engagerade i politiska frågor och samhället över huvudtaget.

/Maria

[Sisa]
0

Så mycket har jag ändå förstått…det är dyrt för företag att anställa folk. Varför inte sänka alla avgifter för företagen…så kanske dom får råd att anställa…och det har väl med politik att göra. Det är heller inte det lättaste att bli av med någon man anställer…om denne inte sköter sitt jobb. Har också med politik att göra.

Jag tycker man ska underlätta för företagen…och särskilt de små företagen!

Hausswolff
0

Håller med Sisa. Om det inte vore så förbaskat svårt att bli av med folk man en gång anställt skulle det bli mycket mer rörligt på arbetsmarknaden. Och man skulle inte behöva ha en massa visstidsanställningar och praktikplatser hit och dit.

Nej, gör det lönsamt att ha personal och gör det enklare att bli av med folk som kanske passar bättre nån annanstans.

[Sisa]
0

Många företag väljer att anlita Bemanningsföretag numera…finns väl någon anledning till det med…Obestämd

Maria
0

Ändå strider människor med "näbbar och klor" för LAS.

/Maria

Hausswolff
0

#19 - Ja, som om det vore någon slags mänsklig rättighet att ha ett jobb. Idiotiskt.

Vissa delar av LAS är helt rimligt, men ofta går det på tok för långt. Varför ska t.ex. arbetsgivaren rehabilitera personalen?

[Sisa]
0

# 19

Är inte så bra på detta med LAS! Mycket förändras också…Men LAS gäller väl inte småföretagen, eller…Obestämd

Hausswolff
0

LAS gäller alla arbetsgivare… Men är man ett litet, lite företag kan man hitta undantag.

Maria
0

LAS är lagen om anställningsskydd och gäller alla. Vissa förändringar kan förhandlas med lokala fack där man kan göra vissa avvikelser men annars är det en tvingande lag

LAS

/Maria

[Asta]
0

Fackförbunden skulle väl bli galna om man började peta på LAS.

Maria
0

#24 FörmodligenFlört

/Maria

[Sisa]
0

Tack för den informationen! Men LAS är ju på de anställdas sida…och gör det ännu svårare för företagen…

Maria
0

Javisst men LAS är ju som en "helig ko" för fackföreningarna och socialdemokraterna i stort så det är en svår fråga.

Vi har ett fantastiskt anställningsskydd i Sverige genom LAS och risken är att börjar man peta i lagen så vet man aldrig hur långt det kommer att gåObestämd

Jag är väldigt kluven…

/Maria

[Sisa]
0

Att sänka kostnader och ansvar för företagen, behöver ju inte påverka LAS…

Maria
0

#28 Nej, det är ju en annan sakFlört

/Maria

Anders 50
0

Jag tror att det skulle vara bra med någon form av lärlingssystem i många branscher. Många företag har inte råd att anställa en ung oerfaren nyss utbildad som presterar lite.

I min jobb, med 2 maskiner som kostar ca 8 milj tillsammans, och som måste gå på max för att klara ekonomin är det väldigt svårt att kunna avlöna en nybörjare med den lönen som facket föreskriver.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[Asta]
0

Lärlingjobb var uppe för några år sedan, men det var väl facket som inte gillade det heller? Eller hur det nu var. Det var för billig arbetskraft som tog jobb från någon annan eller något sådant.

Branneli
0

På en gymnasieskola i denna stad finns olika linjer som lärling….mer praktik & mindre tid i skolan.

Detta är ett test eller pilotprojekt heter det…eller…

Skoltrötta ungdomar som söker till "praktiska" utbildningar.

[Jeremina]
0

Jag förstår hur Cristine tänker och kan bara hålla med för jag är bekymrad över hur det ska gå för min barnbarn i framtiden.

Vilket parti kan de lita på? De får helt enkelt följa med i debatter och läsa tidningar och se vad de olika gör och inte gör för ungdomen och jobben.

Mina söner har jobb som är bra men den ene är inte ens fast anställd än och han har ändå en juristutbildning Obestämd Den andre har fast chefstjänst men han har banne fått jobba sig till det plus socionomutbildningCool

Jag har syskonbarn som den ena går utbildning till sjuksköterska medans brorsan hennes har säsongsjobb bara!

penke
0

de ska lita till sig själva,och mäniskor de har omkring sig.
inte att ett "parti" kommer o ..delar ut en framtid och en anställning 

ett partis uppgift är att röstmaximera/vinna val.

penke

chik
0

Ja om vi ser till Nu i dag så är det ju ett Globalt problem…

Sen så är det ju det här med be maningsföretag….Det är ju det nya..O där har du inga rättigheter men en himla massa skyldigheter.

Om det inte är bemanning för läkare. Då blir det helt plötsligt tvärs i mot…

Värden är inte som den skall o inte som den blir.

Utan det är Egot o Girigheten som styr.

Men så är det ju lite till ungdomarna med.O visa framfötterna…

Lena.P är jag i verkliga livet.

[Jeremina]
0

#35 Bar skrivet tycker jag för det är i denna globala värld så att det är Egot och Girigheten som styr nu!

Vi får hjälpa ungdomarna att framhålla sig själva!

[peter54]
0

Jag tror som Asta säger i #3, att ungdomen alltid har befunnit sig i en situation som starkt ifrågasatts av den äldre generationen. Hur ska de välja, hur ska de klara framtiden?

Det som jag möjligen kan tycka skiljer sig med dagens ungdom jämfört med gårdagens, är att allt fler vill tjäna massor av pengar utan att producera något för att förtjäna dem, dvs mycket pengar för ingen insats alls.

Inte så att jag inte begriper att det blir så med tanke på att samhällets yttersta förebilder -  politiker och företagstoppar - tillskansar sig löner och fallskärmar till löjligt höga belopp.

Jag hörde en gång för några år sedan i radio, en gammal gumma, hon var över hundra år, som sa; -" det finns inget en människa kan göra som är värt såna pengar" och jag håller med henne.

[Asta]
0

#37 - fast våra politiker har ju inte jättehöga löner. Fast å andra sidan är det väl bara den officiella sidan. Jag tyckte det var ganska mastigt att Göran Persson och hans fru kunde köpa en så dyr gård och göra de dyra reparationerna på den lön de tjänat enligt listorna. Så någonstans får de förmodligen mera pengar ändå.

Hoppfull
0

Jag håller med den som skrev att man kunde göra det billigare att anställa ungdomar. Det vore ett ganska enkelt verktyg för att få in unga på arbetsmarknaden.

När det gäller LAS så kom den lagen till för att väldigt många arbetsgivare verkligen utnyttjade arbetskraften (företrädesvis kvinnor inom låglöneyrken). Detta gjoders på ett sätt som innebar att hur mycket de än ställde upp på arbetsgivarens nycker och behov, och arbeta år efter år, så fick de aldrig någon trygghet vare sig i anställning eller inom trygghetssystemen. Så när den kom var den väldigt viktig.

Nu är det sannolikt att den gjort sitt i den form den har nu.

Men det är svårt att hitta regler som fungerar både för arbetsgivaren och arbetstagaren.

#38 Våra politker sitter ju ofta i en lång rad bolagsstyrelser och lyfter höga arvoden vid sidan av sina riksdagslöner (som inte är överdrivet höga). Förutom att de gör en massa annat vid sidan av med som de hystar in ganska rejäla pengar på.

[Sisa]
0

# 38  # 39

Bättre att lägga dom pengarna i företagen…Skrikandes

Hoppfull
0

#40 Vilka pengar?

[Sisa]
0

# 41

Våra politikers höga löner, fallskärmar och arvoden! En del av detta i allafall…Finns väl ingen människa, som behöver ha en månadslön på flera hundra tusen…Obestämd

Hoppfull
0

Aha, ja det håller jag verkligen med om!

Tyvärr skulle ju hela världsekonomin haverera om alla fick pengar Glad den bygger ju trots allt på att några har mycket, många har mittemellan och de flesta har för lite.

[Sisa]
0

# 43

Fast som det är nu känns det som att de som redan har, får mycket mer…och de som inget har, får inget alls…De sämre och De bättre…Det är så orättvist, och därför också synd om våra ungdomar!

Hoppfull
0

Ja visst är det så… men systemet bygger ju just på det. Så att alla skulla få det bra skulle kräva en helt annan ekonomisk uppbyggnad. Det är sorgligt men sant.

Hausswolff
0

Å andra sidan bidrar ju de som har mest också mer…

Hoppfull
0

Fast det är kanske inte helt sant globalt sett…

Hausswolff
0

Nej, det finns alltid de som roffar åt sig utan att bidra. Men de finns i alla samhällsklasser och i alla länder… Det är bara metoderna som varierar.

Hoppfull
0

Japp så är det! Kanske är det ännu så länge en del av vår mänskliga utveckling… jag hoppas att det kommer att ändra sig när vi utvecklas mer. Och istället utvecklar medkänsla och empati i större utsträckning för då kommer vi gemensamt att sätta stopp för den typen av utsugning på ett helt annat sätt. Dessutom kommer behovet av att roffa åt sig att minska avsevärt då tror jag Glad

stina63
0

Jag skulle inte vilja vara ungdom idag, För många får kämpa länge för att få ett arbete kanske ett vikariat och bostad.
Jag är inte gammal Men när jag slutade gymnasiet hade jag två jobb framför mig och har jobbat sen dess. Idag är det lite svårare-. Men dom kämpar duktigt och ska bli intressant att se hur dom röstar.

Cristine
0

Det är hemskt att se ett barn på över 25 år sitta över ett år hos mamma och söka arbete och man ser hur de tacklar av och bli utan motivation.

Hoppfull
0

Ja visst är det! Och idag är medelåldern 28 år innan man fått egen bostad och arbete! Det är ju hemskt!

Och det är väl inte konstigt att åldern blir allt högre innan unga människor skaffar familj… man kan ju inte skaffa barn utan inkomst, inneboende hos föräldrarna Obestämd

Cristine
0

Nej och inte bara det, det blir en tung belastning för föräldrarna också som kanske är pensionär/sjukpensionär eller utan jobb själva.

Hoppfull
0

Ja precis! Idag förväntas ju föräldrarna försörja barnen långt upp i vuxen ålder trots att försörjningsanvsaret upphör när barnen fyller 18.

Hausswolff
0

En tanke bara… ungdomarna har ju ett eget ansvar också, eller hur? Jag stöter på rätt många ungdomar som mest tycks vara intresserade av att "glida räkmacka" genom livet, och helst få betalat för det. Är jag ensam om att träffa på dessa typer?

Cristine
0

Det kanske blir så när man upphör att motiveras.

[Asta]
0

Nu tycker jag nog allt du är väl negativ. Det var ingen som höll på att motivera mig när jag var ung. Och såvitt jag vet inte mina kompisar heller. Jag fick göra mina helt egna val. Det var jag som fick se till att jag fick studera, det var jag som fick se till att få jobb, det var jag själv som ringde runt och fixade bostad. Ingen hjälpte eller motiverade mig.

Jag tror tvärtom att man ibland hjälper ungdomar lite väl mycket idag. Så att de knappt fattar att de faktiskt har ett ansvar själv. För de har de. Det håller jag helt och hållet med #55 om.

[Sisa]
0

Ja…det är ju skillnad på ungdomar och ungdomar! Dra inte alla över en kam bara…

[Asta]
0

Nej det får man absolut inte göra.

Hausswolff
0

Precis #57, så var det för mig också. Och sådana ungdomar finns idag med, men jag har en känsla av att alldeles för många bara vill ha allt serverat, utan egen insats. Det tycks råda någon slags "minsta motståndets lag" bland 90-talisterna idag.

Ska man sedan prata parti att lita på, som TS nämner, ja, vad vet jag… Det har inte funnits några rikstagspartier med konkreta åsikter sedan Palmes tid.

Roarkish
0

#55 Nej, du ar inte ensam om att traffa dessa manniskor. Det enda jag skulle tillagga ar de jag traffar ar i alla aldrar, inte nodvandigtvis ungdomar.

En av de basta sakerna som skulle kunna handa vore om manniskor slutar tro pa att politiker ska och kan forse med manniskor med jobb. Politikernas jobb ar att forse manniskor med frihet och att skydda deras individuella rattigheter. Resten tar de hand om sjalva. Tyvarr ar det ju tvartom idag. LAS ar ju ett lysande exempel. Det finns fa saker som ar mer hammande for Sverige an den lagen.

Tur att mitt foretag har en anstalld, sa jag har inga problem med LAS. :) Skulle jag nagonsin starta ett foretag med behov for inhemsk arbetskraft, sa skulle LAS ensamt se till att jag inte drev foretaget i Sverige. Sedan finns det ju ocksa andra anledningar som arbetsgivaravgifter som skulle underlatta beslutet att inte starta det i Sverige.

Sa vi kan ju borja med att ge fackforeningar den ratt de borde ha, dvs forhandlingsratt och inget annat, ta bort arbetsgivaravgiften, halvera inkomstskatt for bade individer och foretag och gora oss av med typ halva den offentliga sektorn. Som ett forsta steg.

Hausswolff
0

LAS är en idiotlag…