Vinterkräksjukan
Den tillhör inte livskvalitet kanske men lite tips om hur man kan slippa den är ju bra.
Detta står att läsa i Aftonbladet idag:
Läsare: Så kan du bekämpa vinterkräksjukan
Kampen mot vinterkräksjukan har börjat.
Våra läsare tipsar om hur du kan försvara dig.
- Jag tar vitpepparkorn och det fungerar, säger Anne-Britt Björklund från Nordmaling.
I år kom vinterkräksjukan ovanligt sent. Men nu har den har slagit till med full kraft.
De senaste veckorna har det varit en dramatisk ökning av antalet testade fall på sjukhusen.
- Det ser ut att vara precis i början av vinterkräksäsongen. Det brukar vara en epidemi som varar i två, tre månader, säger Kjell-Olof Hedlund i en tidigare intervju med Aftonbladet.
God handhygien
Alltså har vi mer än två månader kvar då vi måste kämpa mot sjukdomen.
Det vanligaste tipset om hur man kan undvika smittan är att ha god handhygien.
Men kan man göra något mer?
En snabb undersökning på nätet visar att ett ofta förekommande tips som läsarna ger till varandra på olika sajter är: Ta vitpepparkorn.
En av dem som använt sig av denna metod är Anne-Britt Björklund, 67, från Nordmaling.
- Det är inte något nytt för mig. Jag har känt till det i hela mitt liv, säger hon.
Hur gör man?
- Man sväljer några hela vitpepparkorn. Vissa säger att man ska ta sju stycken, andra tio. I regel ska man göra det en enda gång, säger Anne-Britt Björklund.
Och det fungerar?
- Ja, det har fungerat på mig, eller så har jag inte anlag för vinterkräksjuka. Jag har inte haft det på hur länge som helst, säger hon.
Anne-Britt Björklund har i många år jobbat på en vårdcentral. Och där var vitpepparmetoden välkänd.
- Så fort vi fick in en patient med vinterkräksjuka, då sa vi: vitpepparkorn! Alla tog det - och det fungerade alltid bra!
Hur gör ni för att undvika denna sjuka?
10 Vitpepparkorn har jag också tagit varje vinter och jag har klarat mig i väldigt många år från alla former av magsjuka.
Zabelle
#2 Jag har aldrig tagit vitpepparkorn men jag vet de som gör det.
Hörde på radion i förra veckan att hade man haft kräksjukan riktigt ordentligt en gång så skulle man inte behöva få den igen.
Om det är riktigt vet jag inte men man kan ju hoppas.
Dubbelt inlägg.
Vitpepparkorn hjälper. För ett antal år sen när vi även hade vinterkräksjukan på jobb så hade vi en sköterska som sa åt oss att svälja hela vitpepparkorn. så undvek vi att bli sjuka. Själv han jag bli dålig innan jag hann ta kornen. Då trodde jag att jag skulle dö.

Jag brukar dricka proviva under dessa perioder ibland funkar det ibland inte. 
Hälsningar
Louise
Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång
När jag reser har jag alltid tagit en rejäl Whisky varje morgon mot magsjuka. Jag har aldrig varit magsjuk utomlands.
Nu är ju inte detta samma virus och tyvärr
vore det väl inte lämpligt att komma till jobbet varje dag och lukta sprit.
/Maria

Vi drabbas ytterst sällan av magsjuka (peppar peppar) men om någon får det så brukar det vara vitpepparkorn eller som bumbleboo säger whiskey eller gammeldansk.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Jag har heller ingen vinterkräksjuka…men tack för bra tips, ifall den skulle dyka upp här…

Tvätta händerna….
Hålla mej hemma om jag har känslan att det är "kräksjuka" på g…..
Äta mat som min kropp mår bra av…
….min pappa kom inte hit igår för att han var illamående & toalett-beroende…Klokt att inte komma & smitta oss OM det är smittsamt 
Jag är lyckligt lottad vad gäller magsjukor oavsett sort.
Sist jag var magsjuk var när sonen var 9 mån. Idag är han 43, så det var ju ett tag sedan. Men jag vet om tipset, insorterat i bakhuvudet någonstans, om jag nu kommer ihåg om det skulle bli aktuellt.
Jag har åkt på vinterkräksjukan några gånger och jag lovar att det är en "nära döden upplevelse"
/Maria
Har aldrig haft den här sortens magsjuka i hela mitt liv (snart 46). Börjar misstänka att jag är immun…
Illemående o kräkningar av andra orsaker, javisst. Ätit ngt olämpligt, druckit ngt olämpligt. Men aldrig den här sortens häftiga, kaskadliknande kräkningar som jag hört är typiskt för vinterkräkis.
Jag har också klarat mig, men ungarna har haft den ett par gånger.
Jag har varit förskonad från all slags maginfluensa i säkert 15 år.
När det gäller vitpepparkorn. Tas det bara en gång eller hur ofta tar ni, som använder det.?
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

# 15 Jag har faktiskt tagit 7 korn/dag några dagar i sträck om andra i min direkta närhet varit magsjuka, och det har funkat för mig.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.