Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettresor-och-kulturer
Läst 1825 ggr
Anders 50
0

För 5 år sedan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag för 5 år sedan var det knappt man vågade sig upp för att se förödelsen efter stormen Gudrun som härjat föregående eftermiddag och under natten. 

Någon el fanns inte, varken vanlig telefon eller mobiltelefon och ingen värme. Så det blev att tända i vedspisen för att få morron kaffe och värme. Som väl var så var det +5 grader ute så det kunde varit värre.

Sedan började jag och sambon jobbet med att såga oss fram till stora vägen, 1 km med en massa träd över. Jag sågade och hon plockade ris. Och efter detta så blev det till att hjälpa till med att röja vägar till långt framåt natten.

Så dennna dagen glömmer man inte!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Anders 50
0

Och med elverk och vedspis så överlevde även veckorna fram tills allt fungerade normal igen.

Cristine
0

Herregud bor du där Gudrun drog fram, det var en verklig katastrof och ni hade hemska veckor. Vilken tur att ni hade elverk och vedspis. Alla kanske inte hade det och vilka förluster. Nej det glömmer jag inte fast jag var långt därifrån!

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

nillanb
0

Ja det är en sorgens dag, då sonens kompis avled när han och hans pappa höll på med att reparera elledningar.

Branneli
0

Vad jag förstår, så är det fortfarande folk som jobbar med skog som förstördes då….

På omberg syns det precis var stormen som kom efter drog fram . En fascinerande syn, efteråt !!

signemo
0

LIte foton från vår skog .

Var rädda om varandra

signemo
0

Nästa

Var rädda om varandra

signemo
0

Nästa

Var rädda om varandra

signemo
0

Nog många som tänker på hur det var för fem års sedan idag. Det var många och långa kaffepauser på jobbet med oroliga .ledsna skogsägare.

Var rädda om varandra

chik
0

Ja den dagen o stormen 68 glömmer jag inte.

O jag är glad att jag inte äger någon skog……

Sen var vi utan el ca 3vek men vi klarade oss bra.Man vänger sig….

Lena.P är jag i verkliga livet.

signemo
0

Ja det gör man . Chik. Fungerade riktigt bra.  Har gasolkök. Hade tappat upp massor av vatten en halv timma innan strömmen gick. Fyllt badkaret med vtn. för att kunna spola på toa Flört.

Vi har inga djur, så där var det inga problem här.

Hade massor av värmeljus, vilken gjorde att jag när jag kom från jobbet snabbt fick upp värmen från 12-13 till 19 grader bara på en timma ihuset.

Hade batterier till ficklampor hemma.

Kunde ladda mobilen i bilen. Men fick ibland köra en bit för att få kontakt.

Kunde serva gubben min och andra lantbrukare som var med i de stödgrupper som är ute och hjälper elbolagen att röja och ordna fram ström.

Men känslan av att skogen bara rasat var både overklig o hemsk.

Var rädda om varandra

Anders 50
0

Ja vi har haft gott om jobb både efter Gudrun och Per.

Inte nog med att den vindfällda skogen skulle huggas upp, när det var klart skulle alla ströträden som fortfarande stod upp avverkas och hyggeskanter jämnas till så det blev någorlunda form på hyggena innan de kunde planteras med ny skog.

Snön som kom sen i februari gjorde inte jobbet lättare precis!

Och resultatet efter alla vindfällen blev många barkborre angripna träd som tog mycken tid att hitta och avverka.

Så vi började inte med "vanlig" avverkning förräns efter semestern i fjol.

Anders 50
0

#9 Får jag rätta dig? Glad  sept. 69 var stormen. Den glömmer jag aldrig, stormen kom som en blixt från klar himmel, vi blev jagade ur skogen av träd som föll efter oss. 

På den tiden, var det inte så noga med skyddsutrustning och hur man jobbade, men vi hade i alla fall hjälm. Vi kvistade av hela träden, kapade av dem i roten och sedan drog en maskin ut hela stammen.

Vi sprang som ekorrar i brötarna och kvistade med motorsågen.

Bifogar en bild på mig när jag var ung (19) vig och orädd.

penke
0

Hu-a !

jag bor flera mil ifrån det värsta,jag kunde/vågade inte sova den natten..fönsterrutorna bara skallrade,trodde de skulle komma in,närsom :- /

det var ett oväder det!
Jag slapp att andvända mig av den,men jag var glad att jag har vedspis ! (inte bara en slump) :- )

penke