Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Läst 2048 ggr
[Jeremina]
0

Lantbruksraser

I söndags såg gubben och jag en film om en man som födde upp olika lantbruksraser inom boskap för att det ska finnas en genbank så ingen ras dör ut.

Det var på Svt och jag undrar om någon av er såg den? Ingen pratade utan det var bara att de filmat på bondgården och sedan visade de när de lastade djuren och for upp till fäbodvallen över sommaren.

Känslan vi fick av att se hur djuren trivdes och mådde gott var otrolig, snacka om livskvalitet. Vi skulle kunna se flera sådana filmer.

Mannen hade kor, hästar, får, getter, höns, tuppar mm. Det enda som inte fanns på gården var katter men han hade 4 hundar.

Det jobb som han och hans Medarbetare utförde är något alldeles enastående och filmen var så vacker Glad

Anders 50
0

Jag såg den, och såg den när den visades första gången också för några år sedan. "Naturens gång" hette filmen och den speglade ett år på en gård utanför Orsa i Norra Dalarna.

Vet att många missade sista delen på grund av att det gjordes avbrott för nyheter.

Bra att det visas sådant så folk får se att det inte bara är elände och djurplågeri med djur, som många vill påskina.

Men jag undrar om de kan ha djuren på skogen numera på fäbodvallen. Det finns ju gott om varg där numera.

Håller med om att det var en fin och vacker film.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Loucar
0

Låter bekant jag kan ha sett det för några år sedan som Anders nämner ovan men inte i söndags tyvärr.

Hälsningar

Louise

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

stina63
0

Nä den såg jag inte men så fantastig det är att låta djuren ströva på fäbovallen..
Skönt att någon tänker på och sparar de gamla så det inte försvinner helt.

Mammzing
0

Satt som trollbunden hela programmet!
Var tacksam för avbrottet då nyheterna sändes så jag fick gå ut och ge mina djur kvällsfoder.
Otroligt givande att titta på, verkligen bra arbetskraft han hade, mannen.
Hoppas bara att han får bra ersättning från EU för bevarande av raser och för fäbodlivet!
Sen kan folk gnälla om EU pengar till bönder, den här gjorde rätt för det iaf!

[MargaretaA]
0

Jag såg den och det var en helt underbar film! Synd att inte alla djur får leva så. Vissa saker var definitivt bättre förr.

aksaz
0

jag såg den otroligt fin film

Cristine
0

Åh så synd, jag missade den.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[peter54]
0

Jag såg den. Det är en trevlig film. Farbrorn är rätt gammal och man funderar förstås över vad som händer med projektet när han är borta.

[Jeremina]
0

Kul att det är fler än jag som uppskattade filmen. Peter, kanske han har några barn som kan fortsätta?

Jag vet om djur som farit illa men det tiger jag inte om utan jag säger till vederbörande då jag är med i Djurskyddet känns det extra rätt att göra så.

Nu tror jag att de flesta djur har det ganska bra så det negativa vi ser på tv är nog inte så vanligt ändå.

[outgrundlig]
0

Min kusin berättade för mig idag om denna film , han hade sett den och den gav intryck på honom som han gav vidare till mig idag, o tack för detGlad

Anders 50
0

Här kan ni som missade filmen se fäbodens egna hemsida.

Länk till sidan

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Rosenvial
0

Jag har inte sett filmen,men det är ju bra att det finns människor som engagerar sig i att bevara lite av det gamla fina.