Julmat, bröd och dryck
Lägger in lite länkar till andra sajter här på iFokus där ni kan hitta bra tips till julen. 
Hälsningar
Louise
Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång
Tack Louise! Det här var så bra så jag nålar fast tråden. 
Jag ser fram emot mera läckra länkar här 

Kul att du uppskattar länkarna. 
Kan tipsa om att inne på vin har vi haft månadens vintips ett tag nu, det är väldigt uppskattat.
Tom-B borde kunna fylla på med fiskrecept till jul vet att han har några i gömmorna.
Hälsningar
Louise
ja vi får fråga honom 

Här kommer Toms tips om vad Flugfiskaren kan bidra med till Julbordet. Tänk Gravlax, tänk egen Gravlaxsås, tänk Rökt ål.
Här hittar du recept och tips till Julbordet med både Fisk, Matbröd och Dricka till, länken Julbordets håvor.
Tom
//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.
För mig är det inga problem att tänka gravlax och annan ädel fisk. Född i Lappland och fiskande fader - vad kan det annat bli 
Tack Tom för ditt bidrag till vårt julbord på Livskvalitet 
Kan fylla på med en länk till mina egna julrecept - både lite mat och lite godistips.
Tackar för nya länkar. Så roligt att den här tråden växer 

Och tycker du att en liten snaps till Julbordets sill, hittar du på Flugfiske hur du blandar din egen Julsnaps.
Tyvärr är tiden kort, och det är nästan bara Citronsnapsen som hinner bli färdig. Men man kan ju också göra en Mannerheim.
Här är länken där du hittar länkar till snapsarna och det mesta vi skrivit om Julen på Flugfiske, länken Julbordet håvor.
Tom
#10 Tack för tipset Tom-B.
En bra julklapp kan ju det här bli till någon som förstår att uppskatta den!

karlholmsbröd :loucar vad är det

Det är ett knäckebröd som min mamma brukar baka i bagarstuga i vedeldad ugn men det går att baka hemma också. Supergott med smör, julskinka och en klick senap.
Hälsningar
Louise

det låter gott skinka kan jag inte äta men det kan ju vara nåt annat på

#14 Går lika bra med en god julost eller gravad/rökt lax.
Hälsningar
Louise
vad är en mannerheim?

En snaps blandad av ingredienser från Systemet.
Till skillnad mot andra blandningar jag kommer att tipsa om, där det som ger smaken kommer från naturen och du plockat själv.
Har du inte följt länken? Gör det, så får du veta mer!
Tom
Okej det var lite snitslad bana men nu hittade jag det. jag gör en direktlänk till Mannerheimaren för dom som är lata 
Vilken trevlig idé! 
Jag lägger en länk hit inne på Matbröd.
/Désirée
Bidrar med lite länkar:
http://www.vegangoteborg.se/julrecept.pdf
Och tro inte nu att det handlar om en massa olika recept på sallad 
Själv ska jag ta det lugnt med matlagningen. Ska bara göra en låda Janssons, långkål och rödbetssallad.
Sen har jag köpt veg-senapssill, veg-korvar, falafel, brysselkål, vörtbröd, julöl och rödvin.
Och sist men inte minst den nya smarriga veg-julskinkan och dijon-senap.
God jul everybody!