Gå ut ur kyrkan
Ni vet väl att man kan spara in många tusenlappar på skatten genom att begära utträde ur kyrkan. Senast 1 november måste det vara gjort för att det ska komma med i årets skatteberäkning.
notera att detta är en gammal artikel och det här med "senast fredag" inte gäller.

Är redan gjort
Jag har gått ut ur kyrkan redan 15 år sedan. Jag ville "garantera", att jag gifter mig aldrig mera, i alla fall inte i kyrkan.
Nä, det var annan orsak också. Jag är sk. passiv buddist och har ingenting med kyrkan att göra. Alltså det betyder, jag har helt och hållet min egen livsfilosofi som gäller i mitt liv. Tror ingenting annat än mina egna upplevelser.
Pirkko.
Ja det var många år sedan jag gick ur också. Jag ser ingen anledning att betala för något jag inte vill ha, varken nu eller nånsin.
Jag gick också ur för länge sedan.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Maken och jag är också utgångna.
Vi gick också ur kyrkan för flera år sedan. Idag hörde jag om en kille som gick under epitetet "missionerande ateist" och som tydligen skrivit en bok om genast fångade mitt intresse.
Bland annat jämställer han gudstro med att tro på tomten. Det lät som något precis i min smak.
Den boken ska jag köpa, tänkte jag direkt när jag hörde det. Så ska den ligga på bordet när våra grannar som är Livets Ord-anhängare kommer på besök.
Jag är medlem i Svenska kyrkan och tänker fortsätta med det.
Va va va??? vi har ett vitt får i församlingen! 
#8 Japp….
(Sorry..
)

Inget att vara sorry för
.
#10 (Jag bara skoja med dom)
Jag har inte kommit mig för att gå ur, men ska försöka ta mig i kragen nu då… 
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Jag är medlem i Svenska kyrkan och även anstäld hos dem…..
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!
Jag är också medlem i Svenska kyrkan.
Dit kan jag gå bara för att tända ett ljus och hämta kraft. 
Zabelle
För min egen del kan jag tillägg att jag gick inte ur kyrkan för att slippa skatten, det var bara en bonus. Jag gick ur kyrkan därför att jag inte tror på någon Gud.
Det var så längesedan så jag kommer inte ihåg när. Som jag lämnade den tron.
Nu har jag min egen Asatro.
Lena.P är jag i verkliga livet.

Jag har aldrig varit medlem och mina barn döptes inte. Mina äldsta två döpte sig inför konfirmationen som de själva valde att delta i, får se hur minstan tänker göra.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Jag är med i svenska kyrkan, och den skatten de tar får man ju hoppas att det går till välgörande ändamål. Jag tror på Gud även om jag inte tror på samma sätt som de säger just i kristendomen..det är väl en kluvenhet där..men jag tycker också om att kunna gå till mina käras gravar och tända deras ljus, och (om nu inte kyrkan är låst, vilket den brukar vara) gå in och sitta en stund i stillhet och bara vara. Allt är inte pengar här i världen, även om de ockå är en viktig del av livet..
U R us
Det har jag gjort redan och det sparar mig ca 2000 kr per år tror jag.
Jag är medlem och tänker så förbli.
Jag ser det som mitt bidrag till samhället. Kyrkorna i åtminstone Göteborg gör en fantastisk insats för människor. Kyrkan där jag bor har mycket på schemat som dans, meditation, familjesamtal, enskilda samtal, cirklar i olika ämnen föreläsningar varje vecka med blandat innehåll, sorgegrupper med mycket mera.
Sedan så har vi sjukhuskyrkornas fantastiska arbete i det fördolda.
De flesta präster och diakoner har även utbildning i olika samtalsterapier och allting handlar ju inte om Gud när man behöver tala med någon.
Det jag ibland kan reta mig på är alla dessa som har gått ur Svenska Kyrkan men ändå gärna går på familjesamtal, deltar i grupper, föreläsningar osv. Kyrkan nekar ingen att komma, inte ens ickemedlemmar.
/Maria

#20 det ligger en del i det du skriver bumbleboo!
Men samtidigt är det väl så att kyrkorna är eller har varit vansinnigt rika och fått stora stora statliga bidrag tidigare, och då sticker det nog en del i folks ögon att man utöver den vanliga skatten ska betala särskilt skatt till kyrkan.
#20 Ja så ska det ju inte vara. Jag har gått ur svenska kyrkan för att jag inte vill ha något med den att göra. Jag skulle aldrig någonsin nyttja någonting som kyrkan erbjuder. Det skulle vara helt fel tycker jag, då utnyttjar man för så att säga egen vinning.
Jag är inte döpt, inte konfirmerad, inte gift i kyrkan och jag går aldrig dit annat än när andra människor vill att jag kommer. Då är det bara för deras skull jag går dit.
Jag har ofta undrat över varför så många som inte är aktiva i kyrkan ändå väljer att döpa sina barn, konfirmera dem och gifta sig där, när de aldrig annars vill ha någonting med kyrkan att göra.
När det gäller kyrkans sociala betydelse håller jag absolut med om att den är viktig för väldigt många, men jag tycker i och för sig att sådan verksamhet är lika god även om den arrangeras av andra organisationer än de religiösa.
#21 Visst har du rätt men numera så är ju faktiskt Kyrkan en "vanlig förening" och det finns en slags nyandlighet hos många som har gått ur kyrkan. Det kanske är ett storstadsfenomen, jag vet inte…
Kyrkans största fel numera, tycker jag, är att de saluför sig inte. Många vet faktiskt inte hur mycket Kyrkan gör för den lilla människan.
Här i Göteborg så har en kyrka "projekt stadsodling" tillsammans med invånarna i stadsdelen (oavsett om man är medlem eller inte). Tre grisar har bökat upp jord och odlingslotter har invigts. Grisarna kommer att stanna över vintern och det blir fler odlingslotter för intresset har varit såpass stort.
/Maria
För min del handlar det om principern att man ska få välja själv. Jag är gammal nog för att en gång ha blivit född in i statskyrkan - det var aldrig nån som frågade mig om jag ville vara med. Det var ett beslut som togs åt mig.
Jag jämför det med det skamliga systemet som fanns tidigare med kollektivanslutningarna till Socialdemokratiska partiet när man gick med i facket.
Sen att jag kommer från en ateistisk släkt där ingen har blivit döpt, konfirmerat sig eller haft bröllop och begravningar där - kan också spela in givetvis.
Man kan stödja alla former av verksamheter på andra sätt än genom medlemsskap och skatt till kyrkan. Om man nu tycker att det är det viktigaste.
#24 Det är väl självklart att man kan stödja vad som helst som man har lust till.
För mig passar det bra för det är ungefär dessa saker jag annars skulle stödja ändå och nu tycker jag att jag gör det automatiskt genom mitt medlemsskap.
/Maria

#23 Visst är kyrkan en "vanlig" förening nu… men de fick ju behålla sina rikedomar som staten anskaffat dem eller hur??? Hur många andra föreningar eller frikyrkor med liknande aktiviteter har det så och dessutom tar ut årliga avgifter på flera tusen… Nej, det rimmar rätt illa trots allt!
#24 jag hamnade utanför för att mina föräldrar inte var medlemmar så jag har sluppit det valet. Skulle aldrig få för mig att gå med i en sådan "förening" som är så bakåtsträvande som kyrkan är. Det visade ju kyrkovalet om inte annat, där de allra mest konservativa alternativen ökade markant!
Kyrkan behöver inse att den måste gå ifrån sina rituella tråksaker om de ska locka folk dit. Överlag så är kyrkan en stelbent organisation, vilket till och med de egna prästerna, kyrkoherdarna m.fl anser helt öppet, som drivs av kyrkopolitiker som är gamla människor med gamla synsätt och åsikter! Att människor lämna kyrkan snarare än tvärtom talar ju sitt eget tydliga språk om hur deras upplevelser av kyrkan är!
Jag tror att du har en oerhörd tur bumbleboo, jag har aldrig hittills hört någon som beskriver kyrkan som du som inte bor mitt i en storstad.
Ja jag har ju tyvärr bara erfarenheter från "stadskyrkan" haha.
/Maria
jag kan också tycka väldigt illa om kyrkan på grund av deras historia, men nu hjälper de dem som behöver hjälp..och utan den hjälpen skulle många gå under. Så jag delar gärna med mig av det lilla jag har…
U R us

#27 Fast tyvärr är väl inte rätt ord med tanke på dina positiva erfarenheter
Är man nöjd med den kyrka man tillhör finns ju ingen anledning vare sig att byta eller klaga… 
#29 Nej, det var kanske fel ordval men det kanske hade varit nyttigt att se att det finns kvar den gamla "torra, lutherska tron" på så många ställen som det uppenbarligen gör
/Maria
#30 Ja, jag gillar också kyrkor, även synagogor, moskéer och andra tempel. Jag bor förresten granne med en moské.
Alla dessa ställen ger frid och ro tycker jag.
/Maria
Jag beundrar många gånger mina kolegor att de orkar jobba med de resurserna de har, får många gånger är det inte mycket. För mig själv har kyrkan altid haft en betydelse annars skulle jag inte vara medlem m.m Min pappa ville gå ur kyrkan men han inte göra det då han levde. Kan förstå att många tycker att det är onödiga pengar att betala om man inte har någon användning för just kyrkan. Sedan har ju kyrkan mer elller mindre verksamhet på olika ställen. En viktig del i det hela tycker jag.
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!

Jag tycker oxå att kyrkor är oerhört vackra och njuter som Maggan av att spana på dem när man reser. Även utomlands.
Du ska inte sörja att du slipper det gamla torra bumbleboo, iofs kanske en bra erfarenhet men det är inte särskilt uppmuntrande.
Jag bor ju i Småland, kalmar län och vårt stift Växjö stift är det allra mest konservativa i hela Sverige (åtminstone sist jag läste statistik om det), här är det störst antal präster som vägrar jobba med kvinnliga präster, här har Dag Sandahl sitt fäste och här finns minst antal kvinnor överhuvudtaget inom kyrkan. Så just här är erfarenheterna tyvärr ganska negativa. De präster som kommit hit och försökt förändra och förnya (vi har haft ett par kanonbra präster) har helt sonika frysts och mobbats ut så att de valt att lämna och flytta till andra orter utanför stiftet.
Tack och lov att det ser annorlunda ut på andra ställen säger jag 
Jag är medlem i svenska kyrkan för att jag tror på Gud. Däremot går jag väldigt sällan till kyrkan. Jag kan prata och lyssna ändå som NI märkt.
.
Pengar, ja det är nått gammalt, åtminstone nere i församlingarna. Förr var det ju så att folk kunde skänka fastigheter och så till kyrkan. Glöm det. De ev. som finns kvar har hemförsamlingen ingen del i, de tog till stiftet.
Här hemma vet jag det har sparats och gnidits och vänt på kronorna, det viktigaste har varit att barngrupperna och äldregrupperna fått fungera. Församlingar slås ihop och ev. kanske bara nån kyrka kan vara öppen på vintern.
Präster är ju också ett kapitel för sig. Den vi har nu är kanon. En helt vanlig 35 årig kille, son till en murare. Han verkar trivas förträfligt ute bland folk och har allas förtroende.
Men på andra orter i Halland har de fått lösa ut prästerna för att få nån ro att fungera och sörja för hur de andra anställda mår. Det är inte klokt.
Själv konfimerades jag för en annan kanonbra präst. När vi hade rast spelades fotboll på prästen gräsmatta, ibland glömdes tiden bort så rasten blev lite väl lång. Det är länge sen och han har både hunnit bli prost och sen vanlig igen.
.
Oj vilket försvarstal det blev.. Vad jag menar är att det viktigaste är att man gör som man vill och att man känner att pengarna går till att hjälpa andra att få det lite bättre.
Var rädda om varandra

Jag väljer att vara medlem i svenska kyrkan, för där jag bor har de underbar ungdomsverksamhet - den enda fungerande ungdomsgården med underbar personal…
"There is nothing more despicable than respect based on fear."
Gick ur för ca 8 år sedan.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

har varit ur kyrkan sedan många år!! det är kyrkans sätt att lära ut sin tro, som fått mig o ta steget ur den!! tror på gud det gör jag helt klart!!