Vin till maten.
Vin till maten är en viktig del för mig som bott så länge utomlands särskilt om jag har bjudning.
Jag har också förstått att det blir allt vanligare här i Sverige också.
Jag tycker att det är en trevlig ritual och att man lär sig hantera spriten på ett annat sätt.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Det där med att kunna hantera alkohol tror jag har med grundinställningen att göra.
Har man fel inställning eller dålig karaktär så blir det värre för en del människor om det står alkohol på bordet allt som oftast.
1,Håller med Gunilla i detta,det har mycket med grundinställningen att göra…själv skulle jag aldrig servera alkohol till maten om jag visste att någon har problem med det,själv dricker jag endast vatten inte för att jag är nykterist utan för att jag tycker det är godare till mat,och för att jag har tonnisar hemma.
Jag har själv en bitter erfarenhet av föräldrar som jag växt upp med tillsammans med alkohol,så jag har upplevt baksidan av det….
Jo visst är det så Gunilla det kommer man aldrig ifrån men jag tänkte på barnen, att det är bättre att de ser föräldrarna dricka kontrollerat till maten. Om vi nu tar Spanien t.ex så såg jag nästan aldrig en spanjor ragla omkring på gatorna utan det var mest turister och det var mest härifrån Norden och England.
Hallo på er!!Bra skrivit.
Men nu till Cristines fråga.Inte VIN utan Öl serveras här till maten.Skall någon ha vin får dom fixa det själv…
Utan min vänina, som MÅSTE ha Mjölk..
Lena.P är jag i verkliga livet.
3,men så var väl inte lagarna där som här undrar bara?,i min värld lär man inte barnen att dricka i och med att man dricker under kontrollerande former….det är vetenskapligt bevisat att barn som inte haft föräldrar som druckit i syfte att visa dom hur man gör,blir i allt mindre utsräckning alkoholberoende senare i livet,men det förutsätter "vill jag inbilla mig" att man pratar mycket med sina barn om farligheten med det…jag har 2 grabbar idag som tackar mig för att dom slapp titta på hur vuxna drack vid en middag som små och innan dom fyllt 18,dom har ju kompisars föräldrar att jämföra med…..och så hade dom inte velat haft det.
Skriver bara min egen inställning till det
Det är inte för inte det här talesättet finns:
"Barn gör inte som vi säger.
Barn gör som vi gör"!
6,Mitt i prick Gunilla
Åter till en del av det som stod i #0… det smakar bra med vin till maten. Det ÄR gott med vin till maten tycker jag, men vill då ha ett vin som smakar något (gott) och inte för att det är alkohol. Därför tycker jag inte att vitt vin är passande till maten, det tappar smaken efter någon tugga och sen är det som att dricka vatten - och då kan jag lika gärna dricka vatten… förstår ni hur jag menar ? Jag är kanske lite konstig men jag tycker att det är synd att det är alkohol i vin…
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Här dricker vi vin eller öl som mest en dag/vecka. Jag är en stor vattenentusiast och dricker vatten heller än annat just till mat.
Sedan tror jag att det är bra att se föräldrar och vuxna dricka alkohol just som något gott och lite lyxigt istället för berusningsmedel. Och de där testerna som gjorts ställer jag mig ganska tveksam till eftersom utformningen av dem varit oerhört trubbig.
Men självklart vill ingen se sin mamma och/eller pappa stupfull! Det måste dock kunna finnas alternativ och där är vi vuxna förebilderna!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Jag dricker alltid mjölk till maten. Vin eller öl blir det bara om vi har gäster.
# 4 Så här är en till som måste ha mjölk. 
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
Jag dricker inte alls till maten nu, Mjölk kan jag inte vänja mig vid att dricka me det går bra till mat och flingor. Vatten tycker jag inte alls om. Och saft eller andra söta drycker kan jag inte få i mej till mat. När jag går ut så tar jag öl eller vin till maten.
Flera av mina barn dricker inte sprit om det inte är så att de blir bjudna på ett glas vin till maten på någon fest. De andra dricker också mest på fester inte annars.
De fick vin med sockerdricka till maten under uppväxten som var det vanliga i dessa länder.
I Frankrike, där man dricker vin till maten varje dag, ofta till flera av dagens måltider, har man världens högsta frekvens av skrumplever.
Usch då, det visste jag inte.
Till vardags blir det mjölk till maten.
Om jag inte ska köra någonstans på helgen kan det bli öl eller ett glas vitt vin, rött får jag huvudvärk av.
Zabelle