Förbud mot dubbdäck
Nu är det klubbat!
Förbud mot dubbdäck på Hornsgatan i Stockholm!!
Vad jag börjar fundera på är vilken gata/gator som förbudet kommer härnäst. Iof kanske man inte behöver dubbdäck i storstäderna men det blir problem för de som ska vidare ut på landet där dubben behövs på vintervägarna!
Ja dom får la ha allronddäck.Det har vi o det fungerar bra.
Man behöver inte tänka på o byta.Bara tuta o köra
Lena.P är jag i verkliga livet.
Jag bor på landet och jag har kört odubbade vinterdäck i femton år. Jag är övertygad om att nackdelarna med dubbdäcken är flera gånger större än fördelarna.
Det finns egentligen bara en fördel med dubbade däck och det är när det är glansis på vägen, men riktig glansis, alltså is med vatten på, är det ytterst sällan. På vanlig is duger odubbat gott och väl.
Nackdelarna med dubb är otaliga. Luftföroreningar av däckslitaget, vägslitaget, glassprickor och karossskador till följd av dubb som far ur däcken.
Den kanske farligaste nackdelen är att många bilförare kör som om det vore sommarväglag på vintern när de har dubbat. Jag är övertygad om att dubbförbud skulle spara många liv just på grund av det.
Skulle man dessutom förbjuda vägsalt skulle ännu fler liv sparas just av samma skäl - folk kör som om det vore sommarväglag när det är saltat. Farten blir därmed mycket högre och när olyckan sker (för det gör den ändå) blir det mycket allvarligare konsekvenser än om man kör efter rådande väglag.
Gör som man gör på många ställen i exempelvis Dalarna - sätt upp en skylt med texten "här saltar vi inte vägen", så kör folk därefter.

#2 Jag håller med dig!
Här där vi bor finns dock ett problem och det är att ofta hela vintern igenom är det snöfritt och regn, på natten sedan blir det minusgrader och på morgonen med andra ord is… som mitt på dagen tinar och blir vatten för att nästa natt bli is… osv osv osv
Vi har ju nästan aldrig snö här utan barmark och regn som vinterklimat,med minusgrader på natten, så vi har faktiskt börjat med dubbdäck igen för på is är det hopplöst med odubbat.
Ett knepigt problem tycker jag!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Det är naturligtvis skillnad på vart man bor. Jag körde dubbfritt en vinter och gör aldrig om det. Vägarna vi har här i Norrlands inland passar inte för annat än dubb, vilket är synd och skam.