Att ge...och att ta emot...
Det finns många sätt att ge-vår kärlek, våra tjänster, beröm, vi kan ge glädje och skratt, förståelse och uppmuntran. Vi kan också ge materiella gåvor, positiva ord, tankar och känslor. Vi kan ge tid eller pengar…
Vi måste också vara beredda att ta emot, på ett älskvärt sätt. Det är så förödmjukande att ge något, åt någon som kämpar emot ens generositet. Alla är värda, och har rätt att ta emot…
Närhelst någon vill ge dej någonting, ta emot med tacksamhet…
Så Sant Sisa! Tack för dess Tänkvärda ord 
En del säger inte ens tack. Det känns konstigt… däremot behöver det förstås inte vara ett "övertackande"
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Jag tar tacksamt emot det man vill ge mig så länge som givaren inte har några baktankar.
Tyvärr har jag upplevt "givande" som en form av manipulation där jag som motvillig mottagare ska tvingas anpassa mig och på olika sätt bete mig så som givaren förväntar.
Annars är äkta osjälviskt givande från hjärtat en kärlekshandling och det värdefullaste vi kan ge till varandra.
Det gäller bara att hålla ett öga på att det vi ger verkligen är det som mottagaren behöver 
Sisa..Du har så fina inlägg o dom är så tankvärda.
Men håller med Maggan i vad hon skriver o jag har knyckt några rader från henne..""Tyvärr har jag upplevt "givande" som en form av manipulation där jag som motvillig mottagare ska tvingas anpassa mig och på olika sätt bete mig så som givaren förväntar.""
Har en sådan mäniska som jag inte kan bli av med.Trodde att jag hadde tänkt bort henne men hon kom till baks.Senast i Måndag så sa jag till henne o nu har jag inte hört något.Men hon väntar bara några dagar så är hon tillbaks o hon tar min energi så jag tror att jag blir tokig. O hon har med sig alltmöjligt o jag säger bara att ta med dig det hen jag vill inte ha..-O hon står bara o ler o säger O vad du är snäl Lena.Vad gör man?????
Lena.P är jag i verkliga livet.

Ja det är en fin tanke detta med givande och mottagande.
Men tyvärr har även jag upplevt baksidorna av det och "fått" en massa saker som krävt motprestation i form av att vara foglig och finnas till hand när det passat. Så jag har blivit ganska dålig på att ta emot, känner mig osäker på givarens dolda motiv…
Har även upplevt detta med mina svärföräldrar som är oerhört generösa när man är lydig och gör som de vill, finner sig i deras bitiv ganska otrevliga sätt, men när man säger vad man själv vill så stänger de ner allt givande. Med andra ord är deras generositet en form av betalning eller belöning för att de får hunsa med en, inte omtanke och kärleksfulla handlingar. Sådant får mig att rysa…
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Hoppfull..Presis…
Lena.P är jag i verkliga livet.
"Barnen kommer att sitta i skuggan
av trädet, som deras föräldrar har planterat"
Också ett sätt att ge och ta…
#4 Lena,
bara hon inte tar all Din energi, det skulle vara katastrof
Nej, jag skämtar, och jag förstår att detta är jobbigt. Försök se nåt positivt i detta också.
Kram från Sisa 
Att se verkligheten som den är och lära sig av dess läxor - det ser jag faktiskt som positivt 
Jag både ger och tar har inget problem med det, och mellan grannarna och mej har det nästan blivit byteshandel.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Jag satte av några påsar äpplen utanför mina nya grannars dörr häromdagen, då vi hade alldeles för många äpplen.
Nästa dag hade grannen ställt en stor burk med äppelmos till mig. Det är byteshandel man blir glad av ( och utan baktanke! ) 
Zabelle
#9, 10
ja det låter jättetrevligt. Vi (eller rättare sagt gubben) brukar också hjälpa grannen ibland med olika saker på hans hus. Som tack för det får vi handla väldigt billigt på brädgårn där han jobbar 

Jag känner nog lite som #5.
Är lite misstänksam för att ta emot. Har också varit med om att få. Men så småningom visade det sig att vedrebörande tyckte jag skulle ställa upp o stå till pass när det passade dom för sakerna jag fått. Sånt gillar jag inte. 
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

Ge av omtanke med hjärtat….samt ta emot av uppskattning …..
Kommer att tänka på en tonåring i vår närhet som "bara" önskade sig pengar…
Vi gav denna "sockerråtta" en t-shirt & tre rullar mentos, där vi bytt ut vissa godisbitar till tior. På paketet skrev vi ett rim, så han skulle förstå att det fanns "guld" i paketet. Men han läste inte…öppnade…slängde t-shirten & mentosen på bordet…sa tack, under luggen & gick iväg…..
….
Våra ungar sa till honom att läsa & tänka till….Jaja efter ett tag ramlade "25öringen ner" & han öppnade mentosrullarna, slängde iväg skräpet & godisbitarna tog tiorna & gick iväg….
Detta kändes inte bra……(tacksamt)
#13 Tråkigt… den ungen ska inget ha 
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Tjänster och gentjänster allra helst med grannar är ett bra sätt att ge och ta! Så har vi det!

Att både kunna ge och ta är viktigt. Men jag håller med Maggan, det finns de som ger och sedan vill manipulera en därigenom…
"There is nothing more despicable than respect based on fear."
Man måste kunna ge utan att förvänta sig tacksamhet, annars ger man inte utan krav på att få någonting tillbaka. Personen man ger till kanske inte är benägen att kunna visa tacksamhet just i den stund jag känner för att ge, detta innebär dock inte att det inte är givande att ge och känns bra.
Amor Vincit Omnia
Då man får något, ska man känna att man är värd det man får. Och då man ger, vill man att den man ger ska få samma känsla.
Det man får tillbaka då man ger, är denna känsla…
Sisa

#17 Håller med dig Mads… att ge och sedan förvänta sig saker, tacksamhet eller annat är ju som att vilja ha betalt för sin gåva om ni förstår hur jag menar. Då ger man ju för att man själv ska känna sig bra eller duktig eller snäll, inte bara för att ge.
# 19
Det är ju också det jag menar…
Man förväntar sej inte att få nåt tillbaka, mer än glädjen som den som tar emot förhoppningsvis känner.
Sisa

Precis! 
…och därför ska man känna glädje och tycka att man är värd att få det man får, då man får något… 
(konstiga formuleringar, eller…)

Ja så är det… men hur ska man veta när det är så och när det finns dolda motiv?
Du har rätt, det kan man ju inte veta. Om det inte visar sej förr eller senare. Men det jag ville då jag skrev om detta är, att tänk om alla människor kunde tänka så, om detta med att ge och ta,
ett önsketänkande…
Sisa

Ja, och självklart ska man sträva ditåt! Det är en god och vacker tanke du skriver! 
Tack Hoppfull,
jag tar emot det Du skriver med glädje…
Sisa

så roligt!