Att umgås...
Koffeinet stärker minnet och ökar reaktionsförmågan! Det påverkar också humöret positivt. Vi är många som tycker att fika är ett fantastiskt sätt att umgås på.
Att dricka kaffe tillsammans, är så svenskt som något kan bli, och fikastunden är en av dagens höjdpunkter!
Dricker Ni kaffe, eller…
Jag dricker gärna kaffe på jobbet men mer sällan hemma. Här blir det mest te (om det inte är starkare drycker vi pratar om
)
/Maria
Jag dricker mest kaffe.
Men nu har jag även börjar dricka lite te med min dejt om kvällarna. Han har så goda sorter. 
Jag har aldrig gillat te! 
Hör också till dom som gärna vill ha sällskap, då jag fikar…

#3 Ja, hur kul är det att fika ensam
/Maria
Det är också kul att bjuda på hembakat till fikat!
Den svenska traditionen med sju sorters kakor till kaffet,
är fantastiskt fin…

Igår hade jag en härlig fikastund med min kompis. Vi satt på en bänk på stortorget i Örebro och hade det skönt i solen… en dag att minnas.
Annars kan jag tycka att det är skönt att fika ensam ibland… att sitta och koppla av och låta tankarna fara… och dingla med kaffemuggen i handen…
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Det sägs att svenskarna helst dricker sitt kaffe ur en enfärgad mugg.
I favoritfärgen!
Hur ser Din kaffemugg ut????

Jag dricker helst kaffe i genomskinligt glas.
/Maria
#7 En beige, drejad mugg med dalablå rand och ett par blad i samma färg, runt om.
Den har jag druckit mitt kaffe i, i många år. Jag är så rädd om den att jag vet inte vad jag gör om den går sönder.
Min favoritmugg till kaffet är svart.
Kaffe är ju livet.Utan det fungerar inte jag..Dricks ur en svart mugg.
Lena.P är jag i verkliga livet.

Jag dricker kaffe varje dag, aldrig fikabröd då jag inte kan äta vera sig mjölk eller säd. Ibland tar jag en ruta mörk choklad till.
Jag dricker ur en ganska alldaglig kaffekopp…
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Det säga också att människor gillar att dricka kaffe ur en vit mugg…
Bara för att se hur svart kaffet är!
Själv har jag en ljus mugg, med mitt namn på, och jag håller med dej Gunilla, Vad gör jag om den går sönder???
Sisa 
Det är ju ändå ganska märkligt att denna dryck som kaffe har blivit så etablerad i vårt samhälle, så långt från ursprungslandet.
Liksom med te i England. Fast där kan man kanske förklara det med kolonialtiden men i Sverige med kaffet?
Ostindiefararna kanske.
/Maria
Hur förvarar Ni ert kaffe då?
Kylen sägs vara den bästa platsen. och att stänga paketet väl. Varje gång Du öppnar försvinner en del av aromen… Man ska heller inte hälla upp kaffet i en annan burk!
Det ska vara enkelt att göra gott kaffe; Allt som behövs är egentligen bara varmt vatten i en kastrull, kaffefilter med kaffe i och en varm termos att brygga rakt ner i…
Hur förvarar och tillagar Ni???

Vi lagar i pressopanna vilket vi tycker blir det godaste kaffet. Vi förvarar kaffet i en burk på köksbänken och har alldeles nyligen börjat hälla över det istället för att bara ställa ner hela paketet i burken.
Jag brygger i en Perkulator, och förvarar också mitt kaffe i en burk på bänken!
Får Du ont i magen av kaffets garvsyra, drick då hellre en espresso än vanligt bryggkaffe! Vill Du ha en koffeinkick, drick då hellre en kopp vanligt svenskt kaffe än en dubbel espresso! Det innehåller mer koffein, säget dom som skrivit "Fikaboken"…
Någon som har en kaffekvarn, och mal kaffebönor själv??

#17 Står på min önskelista
det är sååå gott!

Jag är en riktig kaffemoster, första koppen efter grötfrukosten annars vaknar jag inte, sen blir det kaffe på jobbet, ett trevligt avbrott då vi pladdrar om ditt och datt, 3-4 koppar till kan det bli under dagen.
Hemma dricker jag ur en mugg som jag fått i present, mussemotiv på och designad av Lasse Åberg.
Kaffet förvarar jag i en gammal burk som mina föräldrar använde, den är blå med en dalmas klädd i folkdräkt sittandes på en häst, den har även blomslingor, sk kurbitsmålning.
Den burken är jag mycket rädd om.
Kaffe är gott…
En annan variant är de tusentals kaffedrinkar som finns, här är en som kallas
BUSFRÖ;
Gröp fruktet ur en apelsin. Häll i en kopp kaffe. Klicka i lite lättvispad grädde och strö bitar av choklad med apelsinkrokant på toppen.
Har Ni några tips på kaffedrinkar???