Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Läst 2095 ggr
[Jeremina]
0

Livskvalitet i djur

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Livskvalitet i djur som den yngsta av våra katter..en riktig linslus! Kyss

[Jeremina]
0

Flört

[Jeremina]
0

Cool

Maria
0

Vilken söting…visst är djur livets krydda. Katter alldeles speciellt tycker jag.

Bifogar en bild på mina små Mortitz och Lorentz.

/Maria

[Jeremina]
0

#3 Åhh..vilka gosisar som tvättar varandra! Glad

Cristine
0

Men Jermina..har du stulit min katt?Skrattande

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[Jeremina]
0

#5 Ja, kanske det och du märkte inget??? Tungan ute

[Sisa]
0

Vilka jättesöta katter Ni har allihopa… Jag blir så glad då Ni visar Glad

Visst, det är jättemycket Livskvalitet att ha djur!

Kram till Er och Era sköna vänner.

Sisa

Soffe
0

Haha.. Så söt katt du har Jeremina Skrattande Han ser riktigt lurig ut Tungan ute

#3 Myyyssigt!

Maria
0

Jeremina, det är så roligt med katter (som din) att de alltid ska provsitta alla möjliga (och omöjliga ställen).

/Maria

Choklad
0

A vilken goding! Glad

U R us

[Jeremina]
0

#10 Ja, hon brukar vilja krypa under mitt täcke och så ligger hon och håller om min ena arm och spinner! Flört

Soffe
0

Förlåt Jeremina! Jag skrev han och det är en hon Tyst

Maria
0

Kolla in denna svansen…

/Maria

Maria
0

På tal om att ligga och sitta på lustiga ställen…

/Maria

Choklad
0

#14 Hahaha lådkatt…gosig ser han ut att vara…åå vilka vackra katter  ni har..

U R us

Choklad
0

Akilles..någon dag efter att vi hittade honom i trädgården…här nybadad…

U R us

Maria
0

#16 Men vilken liten goding…alldeles blöt ocksåGlad

/Maria

[Sisa]
0

# 16

Akilles är såååå söt! Jag är så glad att Du hittade

honom, Choklad!

Sisakram  Glad

Choklad
0

Ja han är så go..

U R us

[Pirkkolino]
0

Min dotters katt, Kawaii, besöker hos mig då och då. Vatten måste serveras på det här viset.

Pirkko

Maria
0

#20 Ja, katter kan man inte servera hus som helstFlört

Söt var han också…Glad

/Maria

[Pirkkolino]
0

#21 Tack..han är söt och verkligen vet hur han vill att allting fungerar i livet. Glad

[Jeremina]
0

Typiskt katter och lådor! Sedan Pirkko så gör katten vår..hon älskar att dricka vatten i badkaret och i diskhon…..Flört

[Pirkkolino]
0

Ja Jeremina, katter vet vad som smakar bäst. De är livsnjutare. Glad

Jag blev så fascinerade av era fina kattbilder i tråden, att jag letar några till bilder av min dotters katt som är hennes ögonsten. Jag har massor bilder av honom, men mina bilder ligger huller om buller.

Pirkko

[Pirkkolino]
0

Min dotter hade köpt en ny skolväska.Men det var en som tyckte: "Idag går vi inte till skolan".

[Pirkkolino]
0

Men dagen efter. "Nu är det packat och klart. Nu ska vi till skolan".

[Pirkkolino]
0

"Vad då, får jag inte går till skolan?"

[Jeremina]
0

Hi hi! Vad kul Pirkko och så sött! kram Skrattande

[Sisa]
0

# 28

En nattuggla till…

trodde jag var ensam  Flört

Sisa

[Jeremina]
0

#29 Denna nattuggla sov först 10 timmar inatt och sedan 2 timmar på förmiddagen så nu är hon pigg! Men lite uppretad på någon på en annan sajt och det är inte Ön!

[Sisa]
0

# 30

Vad har hänt nu, Jeremina?

Med all respekt; Du blir ofta uppretad, varför?

Sisakram Kyss

[Jeremina]
0

#31 Glöm det! För vidare information så blir jag inte ofta uppretad! Jag är oftast glad och upprymd och tar en hel del med en klackspark.

Men vissa personer verkar ha gjort det till en hobby att göra ner det jag säger!

Jereminakram! Flört

[Sisa]
0

# 32

Skönt att höra… inget att bry sej om, eller gå och fundera över. Jag var orolig att det var det du gjorde. Jag vet att du är en person med mycket glädje, roliga ideér och jag älskar att läsa dina trådar.

Hoppas du ändå kan sova inatt nu då.

Nattkram från Sisa!

Soffe
0

Jag är oxå en nattuggla Cool

[Sisa]
0

# 34

Då finns det i allafall tre här…

[Jeremina]
0

Men frågan är om vi tre har så mycket inspiration att skriva nu? Har vi det? Kram Sisa och Soffe!

[Sisa]
0

# 36

Nej inte jag,

dags att sova, det kommer en ny dag imorgon…

Kram tillbaka!

Soffe
0

#36 Nä inte mkt! Dags att sova snart ;-)

Sov Gött!

Kram

zabelle
0

Så många vi är här som har katter hemma. Här är mina 2 "luddisar"

Zabelle   

spikes
0

Visst är det livskavlite av stora mått med djur,mina hundar var nog dom som fick mig att envist hålla kvar vid att kunna gå på mina förlamade ben igen,jag hade 30%chans att komma ur rullstolen,skulle inte kunna vara utan demFlört.

zabelle
0

#40 Vilken fin bild Spikes!

Det är tur att du är en kämpe, och att du har dina vovvar.

Zabelle   

spikes
0

41,Tack ja längtan efter en promenad med dem var stor och djupSkrattande

[Sisa]
0

# 40

Vilken underbar bild, bland de finaste jag sett!

Jag beundrar Dej verkligen och håller med om att hundar är underbara, kan ge en hur mycket glädje som helst. Har man en hund, så har man en vän man inte vill vara utan. Din är jättefin, spikes. Berätta gärna lite mer…

Kram, ljus och värme från Sisa.

spikes
0

43,jag har flera olika,en snäll uppfödare gjorde dom åt mig en gång förut….

Tack men jag vet inte vad du vill veta?…..kanske ska starta en ny tråd då?…Glad

Kram tillbakaFlört

[Sisa]
0

# 44

Ja, en tråd där Du berättar om

Livskvalitén med Dina hundar, om Dina hundar och

om Dej själv…

Sisa

spikes
0

45,jag kan göra en förkortad version av det,annars skulle det bli en hel novellSkrattande…..fixar ny trådFlört

[Sisa]
0

# 46

Tack spikes,

spännande… Kyss

[Jeremina]
0

#39 Såå söta så man kan bara njuta av att se på dem!

#40 Vilken bild, det är så jag tappar andan!

spikes
0

48,Tack ja den är fin….det kommer en ny tråd i morrn,har varit i skogen i 3 timmar nu och plockat svamp….Flört

[Vargnatt-]
0

Djur är verkligen underbara, vet inte hur jag hade klarat mig utan Aramis och Mori :)

Choklad
0

jag blir så glad när kommer in på denna tråden! Så goa djur ni har!

U R us

[Sisa]
0

Kan inte göra annat

än att hålla med Choklad…

Kram från Sisa   Glad

[Jeremina]
0

Härliga bilder Vargnatt! De här tog jag idag!

[Jeremina]
0

Såg ni katten i vattenfallet ner till dammen på förra kortet? Min hund och yngsta katten lekte där!

Playja
0

Oj vilken härlig tråd! och vilka fina bilder sen! Skrattande

Maria
0

Men vilka underbara bilder och djur. Jag blir alldeles varm i hjärtatKyss

/Maria

[Jeremina]
0

Vad ni är goá…ja mina djur är underbara och jag bor fint tycker jag själv! Flört

Playja
0

#57…  Ja Jeremina… det ser onekligen finfint ut där du bor . Jag bara älskar djur!  Skrattande ja.. nästan alla …är inte så förtjust i fästingar.. men annars så.

Maria
0

Här kommer min gullesnutt…(en av dom)

/Maria

[Jeremina]
0

#58 Apropå på det, hur ser de ut för jag är rädd att storkatta har en sån i nacken?

#59 Ja, vilken Gullesnutt! Kram på er!

Playja
0

#60… Jag letade runt lite men dom sidor jag hittade hade så dåliga bilder men denna sida var rätt okej då fästingar har olika utseende och är olika stora.

[Sisa]
0

Jättefin tråd… Glad

[Jeremina]
0

#60 Tack..då är det inte någon fästing på katten

#61 Kul att du tycker det, då har jag uppnått mitt mål när ni är flera som tycker om tråden!

zabelle
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Provar att lägga in en liten filmsnutt när vovven jagar pinne..

Detta är första testen med kameran, men jag lär mig väl så småningom..

Zabelle   

[Sisa]
0

Vilken fin film, zabelle. Du är jättebra!

Och vilken fin hund du har, verkligen. Så roligt att titta, jag kommer att titta fler gånger…

Kram från Sisa

zabelle
0

#65 Tack sisa, jag lovar bättre kvalité nästa gång

Zabelle   

[Vargnatt-]
0

#64 Vilken vacker hund :)

[Sisa]
0

# 66

Jag ser fram emot att få se dina filmer, krama vovven från mej!

Sisa igen

Choklad
0

Jeremina..fästingar är gråa lite blanka "pluppar" som sitter fast i skinnet på din katt/hund eller vad det nu är för djur…(urk urk hatar fästingar och ljudet när man rycker bort dem) mina söner får det jobbetOskyldig

sedan spolar man ner dem eller eldar upp dem…för om de kläcks har man en hel massa nya fästingar…Rynkar på näsan

Det finns medel också som man kan ge till sitt husdjur så att fästingarna inte fäster sig, eller dör när de gör så…

U R us

zabelle
0

Så här ser de ut Jeremina.

Man tar tag om hela och drar rakt ut. Usch va de är äckliga!!

Zabelle   

Choklad
0

OOOO vad äckligt!!!!! Rynkar på näsan

U R us

[MargaretaA]
0

urk ja dom är vidriga! Skrikandes

Jag brukar använda fästingplockare - då minskar risken att fästingens huvud blir kvar när man drar i kroppen - och så slipper man ta i kräken med fingrarna också Rynkar på näsan

zabelle
0

Fästingplockare är bra när fästingen inte är pytteliten, då får jag inte upp dem. Bara att bita ihop och ta dem med fingrarna. Där vi bodde tidigare fick hunden massor med fästingar men på nya stället har han inte haft en enda på hela sommaren.

Zabelle   

[MargaretaA]
0

Ja den som funkar som en lasso tar inte dom små. Det finns en som ser ut som en kofot också - jag inbillar mig att den är bättre. Nån som har testat den?

[Jeremina]
0

Tack för bilden och informationen för här i Jämtland har vi börjat få fästingar nu, förr hade vi inga alls här!

Det är nog ingen fästing för den är grå men platt och vi hittar inga ben eller så. Det verkar inte vara levande utan kanske typ talg?

Choklad
0

# 75

Kan man pilla bort det? som en skorpa typ?..

U R us

zabelle
0

Min ser ut så här. Men jag har testat en annan som var ännu bättre.

Denna tog även de små fästingarna

Zabelle   

[Jeremina]
0

#76 Nej, inte som en skorpa. Den står rätt upp och är alldeles platt och sträv!

[MargaretaA]
0

jag tycker att det låter som en liten fästing. Det är först när dom blir större som dom blir blanka. innan dess är de matt grå och lite platta. Åtminstone dom som jag är van vid.

annars kan dom kan se ganska olika ut Skrikandes

[Jeremina]
0

#78 Clintan sa: Go ahead and make my day! det har du verkligen gjort Maggan men det är inte ditt fel! Oskyldig

Jag såg på en av bilderna på fästingar att det ser precis ut som på storkatta våran. Nu får jag panik för jag är livrädd för dessa kryp och jag vill inte ha dem inomhus.

Vi vet inte hur vi tar bort den så det får bli veterinären i morgon och katta ligger inte i gubbens säng i natt för då flyttar jag…usch fy och blä! Tungan ute

[MargaretaA]
0

hehe

man vänjer sig Jeremina Flört

Så tar du bort en fästing
  • Ta en smal pincett och ta tag om fästingen så långt ned över huvudet som det är möjligt utan att den går sönder.

• Sedan drar man långsamt och segt tills den släpper. Inga snabba ryck.

• På apoteket kan man köpa en speciell fästingtång men det går också bra med en vanlig pincett med bra grepp.

• Man kan också ta en bomullstråd och dra runt fästingen alldeles nere vid huvudet. Därefter drar man långsamt och segt tills den släpper

saxat från http://www.netdoktor.se/barn/?_PageId=811

[Jeremina]
0

Tack men jag tror inte jag vänjer mig. Om det ändå varit en stor spindel eller så!

Tack för tipset i alla fall!

Hur många ägg kan den ha hunnit lagt om katta haft den i flera dagar? Jag ryser……

[MargaretaA]
0

Jag tror inte att den lägger några ägg förrän den har ätit färdigt och släpper taget frivilligt. Ungefär som myggen. Har man nerver till det så kan man bara vänta några dagar så försvinner den av sig självt.

Det är ju jättedyrt att gå till vet för en sån enkel sak. Åtminstone där jag går med mina hundar tar dom trehundra bara i inträde Obestämd

Maria
0

På min gamla katt så plockade jag ibland ett tjugotal fästingar VARJE kväll. Äckligt.

/Maria

[Jeremina]
0

#83 Det är värt 300 kr för mig…tro mig! Skrikandes Vi har en privat veterinär som kan vara rimlig! Men tänk om det bara är en vårta?

Jag ska prova att ta ett kort som jag kan lägga in så kanske fästingproffsen kan hjälpa mig! Obestämd

[MargaretaA]
0

gör du det jeremina. och till nästa sommar så rekommenderar jag fästinghalsband eller droppar - jag vet inte vilket som passar bäst för hund eller katt, men det är bara att läsa på förpackningen. Sen jag droppade mina hundar har jag inte sett en enda fästing. Dom hade massor innan.

[Jeremina]
0

Jag läste i länken Maggan att det finns droppar på apoteket som  heter Frontline! Undrar om man törs använda det då? en del säger ju att katter är känsligare för mediciner!

[MargaretaA]
0

Eftersom katter slickar sin päls så kan man inte använda samma droppar som till hund. Men läs bara noga på förpackningen eller fråga personalen på apoteket.

Choklad
0

ja men man ska väl sätta dropparna i nacken där katten inte kommer åt att slicka? vi brukade sätta dropparna så långt in på skinnet det bara gick..visserligen kan katten ta med tassen och sedan dra den fram mot nosen..man får hoppas att medlet går snabbt in i skinnet så att säga.

U R us

[MargaretaA]
0

Jo men giftet i dropparna sprider sig och lägger sig som en tunn film över hela kroppen - jag vet inte om det är på huden eller pälsen. Annars så skulle det inte ha nån effekt annat än i nacken. Så läste jag på på förpackningen i allafall. Det är väl bara googla på fästingdroppar så hittar man info. Det är samma sak med halsbanden. Dom har också ett gift som sprider sig över hela kroppen.

[Sisa]
0

Fästinghalsband är effektivt på hundar, men får inte användas på katter! Dessutom är det giftigare, man måste hela tiden hålla koll så inte hunden blir dålig. Dessutom får inga barn sova med hunden då. Men det varar länge, 6 månader.

Sisa

[Jeremina]
0

Maggan….Maggan du är en ängel som visade mig på fler bilder för nu kom katta in och det var en fästing och jag stålsatte mig. Gubben höll katta och jag tog en pincett och gjorde som du skrev och plopp sa det så kom den.

Vi la den på ett papper och allt var med huvud och ben och äcklet började krypa. Jag tog kort med mobilen för med kameran fick jag inget fokus alls.

Gubben eldade upp den i slasken och klämde sedan sönder den! Men de är äckliga och nu vet jag hur jag ska göra i alla fall!

Många kramar till dig Maggan du har räddat min natt och katta kan få ligga i gubbens säng i alla fall! GladSkrattande

[MargaretaA]
0

haha jamen så roligt jeremina - där gick ännu en oskuld - det är en första gång för allting! Grattis Flört

nästa gång går det ännu lättare Tungan ute

[Jeremina]
0

Tänk att min tråd med livskvalitet med djur blev till slut ett icke livskvalitetsdjur! SkrikandesLät det konstigt?

Jag är i alla fall stolt över mig själv som tog bort den. Hoppas bara att katta inte blir sjuk. Men det är väl när huvudet blir kvar, eller?

Nu fortsätter mina frågor men om jag inte vet så måste jag ju fråga! Flört

Maria
0

Blir huvudet kvar så är det ingen fara ändå för det blir bara ett litet sår och så  ramlar det bort med skorpan. Gäller både djur och människor.

/Maria

[Jeremina]
0

#95 Tack för det då kan jag vara lugn! Vad skulle jag göra om jag inte hade er här på LK? Cool

[MargaretaA]
0

Ja hundar kan visst få borrelia - jag vet inte om katter kan få det. men det är ändå väldigt ovanligt. men kolla katten om den kanske har fler odjur - runt öronen brukar vara populärt. och gå till apoteket i morgon och skaffa motmedel - så blir det nog bra ska du se Flört

tänk att dom har kommit till Jämtland dom rackarna?! Förvånad Ur led är klimatet Rynkar på näsan

Cristine
0

Ja jisses..ända dit!Förvånad

Mina katter har fått frontline varje år och det är jättebra.

Lätt att ha på och räcker i 3 månader.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

spikes
0

98,men man ska akta sig för just frontline…finns hundar som fått päls avfall och kramper av detFlört…bara som ett litet tips…

[Jeremina]
0

Fy och blä….Tungan uteTror ni inte att samma katta hade en fästing, en hona bakom ena örat ikväll! Den var svårare att få bort men jag lyckades.

spikes
0

100,du vet att det bara är honorna som sätter sig på andra djur va?,hanen är helsvart men sätter sig aldrig fast,men jag hittar alltid en hane i pälsen på mina hundar om det sitter en hona någonstans,dom är ju bara där för att föröka sig…dom är riktigt äckliga i alla fall.

[Sisa]
0

Läste i tidningen igår, att fästingen är Sveriges farligaste djur.

Tur att det är vinter snart… Tungan ute

spikes
0

102,ja det är skönt när man är befriad från dem…men dom blir ju bara fler och fler eftersom nymferna överlever vintrarna numera,det är för varmt…finns ju till och med enstaka fästingar i norrland nu….

[Jeremina]
0

Rynkar på näsan#103 Det är första gången någonsin som jag ser en fästing här Jämtland!

zabelle
0

under juni månad tror jag vi tog 40 fästingar på hunden.

De är äckliga djur.

Zabelle   

Pialinn
0

Det finns Frontline för katter oxå! V-V får en pipett i månaden när vi är i Sverige. Smetar ut den i nacken och vid svansroten där hon ej kommner åt att slicka.

Det bästa är att hålla fästingen med en pincett och sedan bränna den. Gissar att den överlever om man spolar ner den i toaletten. Eller som en bekant gör: mosar sönder den! Usch!!!Skrikandes

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Nickenikita
0

#103 Har aldrig sett en fästing här i Jämtland heller…så otrevliga.Skrikandes

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.