Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: resor-och-kulturer
Läst 703 ggr
Nickenikita
0

Hjälpa till!

När det är dags för städning, tvätt mm frågar jag min sambo "kan du hjäpa till". Likadant var det när mina barn bodde hemma.

Vadå hjälpa till? Alla familjemedlemmar  ska väl hjälpas åt med hushållsysslorna utan att man ska behöva be om hjälp.

Måste tillägga att min sambo är väldigt snäll och hjälper till när jag ber om det men jag måste ta initiativet.

Hur har ni det…måste ni också be om hjälp hemma?

truffan
0

Nej, tvärtom så är det nog han som tar mest initiativ ifråga om städningen i alla fall. Sedan lagar jag oftast mat, tvättar och sköter lite annat.

AnnL
0

Sällan jag behöver be om hjälp. När vi städar, lagar mat, diskar gör vi det oftast tillsammans. Ibland tar jag tvätten ibland sambon.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

Nickenikita
0

Han vill absolut inte komma undan sysslorna, som jag sa han är jättesnäll o hjälpsam men van vid att jag tar initiativet…kanske mitt eget fel.Tungan ute

[Asta]
0

Här är det ungefär som hos #1 det är maken som tar mest initiativ när det gäller hushållssysslor. Det enda han aldrig gör är att baka, men det beror mest på att det är min terapi. När vi städar gör vi nästan alltid det tillsammans. Vi plockar undan tillsammans sedan brukar jag dammtorka och så kör han golven.

[Sisa]
0

Något jag lagt märke till i många familjer är, att om mamma ska gå bort en kväll, så säger hon att pappan ( till de gemensamma barnen ) är barnvakt,

Barnvakt till sina egna barn, eller….   Obestämd

Soffe
0

Javisst. Djuren hjälper mig att städa Cool

aggeelin
0

Det går inte att vara barnvakt till sina egna barn.

Min sambo håller ofta på och gör uppfinningar ute… nu har han uppfinnit ett "skjul" där vi ska ha utemöbler, redskap och annat, det går också att sitta där och fika i en hörna i skjulet - det är fönster mot solen.

Så… tidvis är det jag som gör det mesta inne… Jag ber inte om hjälp - jag "beordrar",,,, fast snällt… vill du vara snäll och plocka ur diskmaskinen ovs… och då gör han det.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[Sisa]
0

# 6

Då har Du dresserat dom bra… Cool

[Jeremina]
0

Nicken jag känner ju din man väl så jag vet att han hjälper till men ska krusas lite bara, eller hur? Flört

Det är väl lika med min för han ska krusas när det gäller hushållsarbete för han har annat att göra med huset säger han och det stämmer ju! Obestämd

Våra barn var bortskämda för vi krävde inte att de skulle göra något hushållsarbete men nu som vuxna har de fått lära sig själv att tvätta och städa och det har gått utmärkt! Cool Kanske de slapp för att de är pojkar..dumt va?

Nickenikita
0

Ja du har rätt Jeremina.. men dina pojkar är ju jätteduktiga idag och mina barn också… Sov GottGlad

[Jeremina]
0

#10 Natti…jag trodde du sov redan…kram! Kyss

spikes
0

Här får jag hjälp med det mesta,jag är dålig på att be om den bara,mina söner har fått lära sig att städa och hålla undan sin skit ända sedan barns ben…visst kommer det nedgångar men dom bättrar sig bara vi snakcar om det,i helgen när jag var borta hade dom till och med bakat åt sig själva…ja förutom att dom tog hand om hus vovvs och matlagning disk och annat..detta gör dom även om jag är hemma….vi har nästan inget bråk om det utan är mera överens liksom…

[peter54]
0

Jag tycker nog att vi delar i den mån det går. Barnen tar dock inga egna initiativ, men vi hoppas att vår strävan ska leda fram till att de gör det så småningom, de är ju inte så gamla ännu.

Vissa saker gör inte jag, det har med mina handikapp att göra. Det finns andra saker som min fru inte gör, så vi delar i den mån det går.

Eventuella skillnader beror i så fall på att vi ibland har olika uppfattning om hur saker förhåller sig, vad man måste och inte Glad

Hoppfull
0

Vi delar bra vi med, utifrån fysisk förmåga tyvärr. Däremot så är min man en sådan som gör saker "sen" och det handlar om allt han gör så ibland behöver han puttas på lite. Men det är som sagt hans person och inte att han inte ser eller inte vill…

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Maria
0

På hemmafronten så är det nog min man som gör mest men det här med att hjälpa till förstår jag mig inte på. Det är ju vårt hem.

Ska man tacka för hjälpen efteråt dåTungan ute

/Maria

evrekaw
0

Suck… Jag gör det mesta… Inte för att de andra är lata eller inte vill hjälpa till… Jag har bara en rastlöshet i kroppen som gör att jag gör allt innan jag hinner tänka efter vem som borde göra allt… Det bara råkar bli gjort…Skäms

Insett att jag torkar av köksluckor hos svärmor och liknande också, suck… Man är nog lite pinsam…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Nickenikita
0

Jag är nog också rastlös…stressig som min sambo säger.

Rena hysterin inför jul och andra storhelger då allt ska vara välstädat och pyntat.

Så kan nog förstå om min sambo inte har det så lätt alla gånger när jag ideligen ber om hjälp…när han tycker att det inte behövs.

Men tror det är ganska vanligt att vi som är födda i jungfruns tecken vill ha det så perfekt som det går.Glad

evrekaw
0

#17 Skratt… Jag är vattuman… Borde vara mer bohemisk…Obestämd

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Branneli
0

Samarbete…..fungerar i vårt hus !! Cool

[MargaretaA]
0

haha

vi samarbetar bäst i varsitt hörn av huset. Dom gånger vi jobbar tillsammans liknar det mest tredje världskriget. Det funkar som bekant aldrig med två stjärnor på samma party. Cool

Annars är våran arbetsfördelning tyvärr ganska traditionell - men om jag inte vill lära mig att mecka bil, såga och spika på hus och dra gräsklippare uppför branta slänter, då får jag vackert sköta tvätt, städ och matlagning i stället Skäms