Hyresvärd som luras
Nu är jag arg! Ordentligt med.
Jag flyttade nyligen från en gård där jag hyrde ena huset.
Värden skrev till mej i ett mail att om jag hittar nytt boende innan uppsägningstiden gått ut så slipper jag betala resterande hyra där.
Nu flyttade jag den 1/8. Min uppsägning på huset skulle gå ut den sista augusti. Alltså flyttade jag innan uppsägningen gått ut med tron i att jag slapp betala för dessa veckor som värden lovat mej.
Nu idag fick jag en räkning på 1150 kr från den 1/8-10/8 (då jag var klar med städningen av huset). Dels en elräkning på HELA augusti på 600 kr.
Blir jag sur eller??? Skrev ett mail till han och frågade varför han skickat detta.
Ska bli spännande och se vad han svarar.
Usch för sånna som lovar och sen blir det tvärtom.
Ja…stå på dig. Han verkar vara en lurig en..
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!
Ja skojar du. Du vet ju vad som hänt innan Pia. Med bonden och allt där. Jag blir så trött på att allt ska jäklas.
Jag förstår att det verkar ha varit strul men när det gäller hyran så har han nog dessvärre rätt för det är först när städning och återlämnande av nyckel är klart som utflyttningen har skett.
Elen däremot? Har du betalat en fast månadsavgift?
/Maria
Jaaa…Vet ju det. Men jag skulle INTE betala.
Han har ju förmodligen enligt lagen rätt, hade ni en överenskommelse så ska den väl dock gälla även om den var muntlig. Som jag förstått det så är även muntliga avtal lagligt bindande men kan dock vara desto svårare att bevisa.
Amor Vincit Omnia
Jag har skriftligt på detta. Han skrev att han bjöd mej på dessa månader eller veckor om jag flyttade innan tiden gått ut.
Så det tar jag som binande.
Vad är då problemet ? Har du papper på det så är det ju bara att lämna till en advokat tex.
Amor Vincit Omnia
Jo men jag blir så arg. Just bara för att han försöker. Jag ville bara berätta detta.
Var han inte den typen som gjorde så hela tiden ? Det var väl mycket därför du valde att flytta ?
Amor Vincit Omnia
#3 Elen har jag betalat i efterskott. Alltså elen för tex januari har jag betalat i februari.
Men nu var elen från den 1/8-31/8. Hur kan de veta att elen går på så mycket då? Och jag har ju lämnat huset.
Har även skriftligt på att jag slipper betala om jag hittar annat innan.
Det måste väl gälla som bindande. Annars kan man ju skriva vad som och det inte gäller sen.
Mja Mads. Det var egentligen bonden jag flyttade för. Som bodde i jämte. Han la sej i allt.
Mia…du har ju svart på vitt…så börjar han bråka så visa han bara den. Jag förstår att man blir förbannad. Det skulle jag med ha blivit!!
Fast jag fattar inte riktigt. Du lämnade huset totalt den 10/8 (då städningen var klar) fast du egentligen flyttade personligen den 1/8 så vad han har gjort är att du har sluppit betala för resten av augusti som avtalat eller?
Risken är ju att du inte kan komma så långt med detta eller så har jag fattat fel
/Maria
#13 Han lovade mej att jag skulle slippa betala hyra där om jag flyttade innan uppsägningen var slut.
Alltså skulle han inte tagit betalt för dessa 10 dagar.
Förstår du?
Jag slapp ju för hela augusti…men inte för 10 dagar. + elen för hela augusti.
Fast man har ju inte flyttat förrän allt är städat och klart enligt "bolagen" men det här med elen ska du givetvis inte acceptera.
Hoppas det löser sig till det bästa.
/Maria
Jo men han menade det att jag slipper betala för dessa dagar eftersom jag redan hade en hyra att betala på det nya boendet.
Och elen tänker jag inte betala. Inte i förväg. Hur kan de veta att det kostar just så mycket till slutet på denna månaden? Hmm..
#16 Då är det ju en helt annan sak. Då fattade jag fel…
/Maria
#17..hiihi…jag kanske förklarade lite luddigt med.

#16 Det brukar vara så att man säger upp elavtalet. De skickar en faktura och sista dagen du har bostaden läser du av mätaren och meddelar ditt elbolag vad den står på. Om det då är så att de tagit ut för mycket av dig så får du tillbaka det och har du betalat in för lite så kommer ett inbetalningskort med den summan som fattas.
Det är väl bara att ringa dem i morron och fråga. 
Din energi kan du använda till nåt bättre än att du ska reta upp dig på tex elbolag.

Snacka om ojust…förstår att du är arg och besviken! Det kan ju vara ett missförstånd så han kanske ändrar sig? Hoppas det!
Jag har en son som är affärsjurist…jag kan fråga honom och se om han kan tala om vad som gäller. Men jag tror att har du det skriftligt då kommer han ingen vart!
Ja GunillaF…du har rätt. Jag ska ringa och fråga imorrn hur det kommer sej med elen.
Kram 
hmmm.tyvärr kan jag inte ge dig support..
du måste ju flyttstäda innan du kan lämna ifrån dig nycklarna/flytta ut,om du gör det en eller två eller tre! veckor efter du flyttat ut sista möbeln,spelar väl ingen roll
någon ny hyresgäst kan inte komma in,innan du är helt städad/utflyttad..
…bor du i en lgh/hus och "blockerar" en annan
får du såklart dubbla hyror
om elen,håller jag med GunillaF
ring Elbolaget omdelbart o säg:NU,flyttar jag.
penke
penke..
Min hyrsvärd LOVADE i ett mail att oavsett om jag skulle städa eller så i huset så skulle jag slippa att betala frö den månaden så jag slapp dubbla hyror.
Klart jag fattar det du skriver…men det var ju inte det det handlade om utan att han lovade mej hyresfritt så fort jag fått tag och flyttat till annat.
Elen ska jag kolla upp. Ska ringa imorrn.
…opps,missade tydligen den passusen,oavsett när du städar ..
DÅ har du mer på fötterna,…det kan vara svårt,men det är vackrare att vara mild när man har så rätt… *hihi*
(men hårt o kvivskarp under ytan)*boahahaha*
penke
hehehheh….
Jag skrev ett mail till hyresvärden om detta. Och han strök både hyran och elen. hahaha.
Det gäller att vara om sej och kring sej. Rätt ska vara rätt.
Lycka till Mia.
Du är la bara för rolig du Penke..
Lena.P är jag i verkliga livet.
#25 (-38)
…å hur ska du fira ?
(100Wattare överallt ?) :- )
nää…förstår/känner igen lättnaden..
#26 chik
glad att fler har ..samma .. humor(?) :- )
penke
Mia: Även om han fortsatt att driva elfrågan så hade det ju inte stämt.. Det är omöjligt att det kan kosta 600 kr för augusti när du bara varit där i dagsljus och städat… Dessutom är ju bondens vattentank inkopplad på den elen och det skulle väl inte du betalat för?
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
# 28 Men nu blev det väl löst ?
Amor Vincit Omnia
#29.. tills nästa gång… han hittar på nya saker med jämna mellanrum ju *s*
/Ingalill
Jadu ingann…Jag blir aldrig förvånad av dessa.
Men nu har jag inget mer att göra med de.
Komma i efterhand och klaga som de gjort nu på viss städning…ja då får de skylla sej själva…hahahha..
Jag är fri från de nu. Och det är skönt.
Jag förstår det:) och inte minst skönt att slippa bonden;)
/Ingalill