Nej, inte alla...
Däremot beundrar jag inte alla som arbetar inom vården, en del borde inte alls arbeta där.
Jag ska berätta en, av flera situationer jag varit med om:
För en del år sen kom jag in på en avdelning på ett äldreboende tillsammans med en kollega. I rummet var det tyst förutom personalens prat…
Det var ett långsmalt rum vi kom in i till höger satt fem äldre damer bakåtlutade i stolar "parkerade" med ansiktet mot väggen… och flera av dem strävade upp (ville sätta sig upp… ) några äldre satt spridda vid bord. Längst in i rummet satt ca fem personal och pratade. Det var inte rapport, lunch eller fikatid. När vi var nästan framme vid personalens bord var det en av dem som skrek högt; "håll käften för FAN, har jag sagt".
Ni kan tänka att vi hoppade högt, för att inte tala om damerna i rullstolarna… och vad kan de ha tänkt och trott… Vi frågade personalen varför hon skrek så, och hon visade på en liten hund som satt i ett knä, att det var den som hon skrek åt…
En riktigt obehaglig upplevelse som småningom fick konsekvenser…
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Man har ju läst om hårresande historier i pressen, och det är ju hemskt för de svartmålar ju hela kåren, visst finns det rötägg även där, men som tur är blir de flesta anmälda så småningom, men man blir ju skräckslagen när man ser hur gammla och sjuka kan bli behandlade.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Javisst är det enstaka rötägg… men så hemskt för dem som är med om att träffa dem och beroende av dem… och de sprider negativa vibbar till andra som kanske inte kan hålla mot utan dras med, vilket jag sett…
ja nu skall jag säga vad jag TYCKER!!!!
Håller med dig Agge.Huva mig..
Det som jag har upplevt av sjukvården är inte BRA.Har liggat i perioder på sjukhus o där har dom inte jobbat i hjäl sig.Utan det är kaffe drikande stickning data spel o när man säger till dom blir dom helt rabiata.
Nä dom skulle få fylla i ett papper där det står exakt klock slag o vad dom har gjort.
Min dotter jobbar på ett äldreboende o hon har problem med personalen för dom skall göra så himla mycket privat på arbetstid.Och min dotter är som mig -Gör dit jobb så bra det bara går o ställ dig inte o gnäll..Gnället tar en himla tid.
Nu får jag säkert en himla massa på mig..O då skall ni veta att det är ni som är bromsklossarna i sjukvården…Att jobba är tugt…Men jobbar man med levande så får man göra mer än man klarar.Valet är ju fritt att utbilda sig..
Detta är mina åsikter om sjuk åldrings vården.Sen så har vi dom som jobbar o gör så gott dom kan. o dom hör vi inte….
Lena.P är jag i verkliga livet.
… bra sagt chik… det finns en del av dessa. Om ni ser på den situaton som jag beskrev så är det inte bara det som skreks som är fel, utan hela situationen i sig…
Har själv en gammal mamma boende på äldreboende och har inte dom bästa erfarenheter av hur det fungerar där!
Anser att det bara är en "förvaring", personalen sitter hellre i fikarummet än att kanske ta sig tid att prata med dom boende en stund.
Tyvärr ligger äldreboende långt bort så kan inte åka dit så ofta jag vill men hon får bara gå ut när vi anhöriga kommer t ex, borde vara en rättighet för dom gamla att få komma ut och andas frisk luft åtminstone 1 gång i veckan.
Finns säkert äldreboenden som fungerar bra men jag har inga bra erfarenheter av just detta äldreboende.
Hoppas att den dagen man själv inte kan ta hand om sig själv slipper just denna "förvaring".
Jag hoppas att det blir bättre men jag känner mig tveksam. Det blir bara tuffare för alla i samhället. Men ska man bo på ett boende så vill man ju trivas och ha det bra och inte att någon ska hålla på att skrika.
Jag anser att vi som jobbar med antingen barn, ungdomar eller gamla ska aldrig skrika åt eller omkring dem.
#6 nej för hur ska de veta att det var åt någon annan… hu så hemskt att vara med om 
Precis som inom andra yrken finns det riktigt mycket skit rent ut sagt inom sjukvården också & jag får ont i magen när jag tvingas jobba tillsammans med någon som är så…Gillas inte, vi jobbar med sjuka människor för tusan !
Amor Vincit Omnia
Det är svårt… det finns ett uttryck "plockat in folk från gatan" -det är inte lämpligt… men ibland finns det riktiga pärlor där också - andra biter ingen utbildning på… De som vi möter i arbetet är alltid i underläge

Jag tycker att läkare är den värsta kåren. De är nonchalanta, nedlåtande, allvetande och bitvis rent oförskämda!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Min far sitter i rullstol pga strokedemens. Han bor på ett mycket fint ställe och jag har inte så mycket att klaga på - men jag blir sur när han kommer hem och hälsar på i bara strumplästen. Det har hänt flera ggr. Okej att han sitter i rullstol, men åker man på utflykt har man ändå skor på sig anser jag.
Sedan skulle jag kunna skriva flera böcker om hur det är på ställena för utvecklingsstörda. Men jag blir så upprörd bara jag tänker på vissa grejjer så jag orkar inte ens berätta. Nån annan gång kanske 
#11 Gärna någon annan gång..jag vill läsa vad du menar….
#11 återkom… tror ni att det finns något sätt att påverka på… ? Vill vi bli av med dessa personer som inte passar att arbeta inom vården eller ska de få finnas där för att det behövs "händer"?
Ja, även jag har sett skräckexempel, både i mitt jobb och då jag själv haft anhöriga på någon vårdinrättning. 
Tänk om alla som arbetar inom vården kunde tänka;
Behandla alla andra, som Du själv vill bli behandlad. Eller tänka att det var deras egen mamma, som dom sköter om? Kanske skulle det vara bättre då?
Sisakram.
#14 ja bättre behöver det bli … för en del hjälper det inte att säga att de ska bli behandla andra som de själv vill bli behandlade - de påstår iaf att det är helt ok det de gör och att de kan tänka sig att bli behandlade så… jag tror inte att de tänker tillräckligt "långt" eller om det kan heta djupt… på något sätt tror jag, att det behöver hända dem något själva som gör att de kommer till insikt…
# 15
… håller med. Och ibland verkar det som att personalen är mer måna om varandra, än om sina patienter. Spelar ingen roll vad man säger.
Det är viktigt att vara måna om sina arbetskamrater, men man kan ju inte låta detta gå ut över dom boende. Det är ju också därför det är så svårt att ta upp detta med sin chef, eller någon annan.
Inget ont om mina arbetskamrater- de flesta är superduktiga- men visst finns det en och annan som inte passar in!
Sisa. 
#16 … jo såna arbetskamrater som inte är ok har vi nog alla haft. Och det är inte enkelt… som du säger så är det svårt att ta upp med chefen, h*n måste nästan se själv för att det ska bli bra.
Ibland önskar man att man kunde ändra på mycket här i världen…
Man blir så frustrerad, att bara stå och se på då oskyldiga och hjälplösa far illa. Jag tror Du har ett varmt hjärta aggeelin, och att Du bryr Dej om Dina medmänniskor.
Kram till Dej från Sisa.
#17 -tack Sisa - jo jag hoppas att jag har ett varmt hjärta och efter många år i vården önskar jag att det gick att få den att bli ännu bättre… för om jag ser tillbaka så har det blivit bättre över tid - men - det fattas fortfarande mycket
# 19
Ljus och värme till Dej,
vi kämpar vidare och hoppas det blir ännu bättre, så småningom.
Sisa.
Nä,inte riktigt bara enstaka rötägg…
Det är tyvärr många avdelningar som har dessa "sänken",som drar ned på glädje o ork för hela avdelningam,både bland personal o ..boende .
de är ju inte ..okända bland "alla",
jag minns själv från min tid som Usk´a ( o springVik. )vilka avdelningar jag/(få) ville hoppa in på
och vilka man med glädje jobbade på..även/trots de ibland hade boende som var "tyngre"(mer vårdkrävande)
..för där var alla med på att jobba/vårda..ingen satt o suckade om sig själv (i rökrummet.. -stackars mig,underbetald o utarbetad..bjur ´u på en cigg?)
DE,smittar av sig på hela avdelning.
Det kan väl vara tuff som anhörig att säga ifrån alltför mycket ? många kan kanske vara oroliga att deras nära&kära får sämmre vård efter klagomål..
lite OT ?? jag tror att om Facket inte höll dessa ..sänken bakom ryggen,skulle de ha lättare att höja lönerna för den vårdpersonal som gör en "insatts"/sitt jobb ….
penke
De viktigaste ord då man jobbar inom vården är
Etik och Moral,
eller…