Kyssens betydelse

Genom historien har en kyss kunnat betyda helt olika saker, från makt till kärlek. Det som en gång var ett rituellt och socialt bruk har blivit privat och erotiskt.
Vad betyder kyssen för dig?
1000:an
nu hinner jag inte svara dig så många ord som .."behövs"
Kyssar är ärliga,det går inte "ljuga" med en Kyss..
*Kyssar* når djupet av ens själ…
och.den man delar den med..*ler*
..Kyssar..ÄR underbara…
*puss*
penke
/vågar *blunda* :- )
hmmm…. intressant 

Joop
Hmmm..väldigt!

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
"En kvinna som svär på att hon aldrig blivit har sannerligen anledning att svära"!
Birgitte Bardot
Penke har beskrivit kyssen på ett väldigt vackert sätt tycker jag (#1)
men med kyssen har vi genom historien kunnat förmedla andra egenskaper. Man ansåg till exempel att häxors själar vigdes åt djävulen genom kyssar. I slutet på 1100-talet, under en hövisk riddarepok när män och kvinnor pinades av ständigt otillfredsställda drifter och kyrkans makt var allomfattande, gällde det att införa regler för umgänget som gjorde det möjligt att i någon mån ha kontakt med det motsatta könet utan att gå för långt. I boken om den höviska kärleken beskriver prästen Andreas Kapelanus att man har rätt att gå så långt som till kyss och omfamning - men inte längre. Den höviska kärleken blev en form av regelstyrt schackparti där man kunde hålla om varandra, kyssas och hångla men inte fullfölja ett samlag. Den medeltida romansens grundprincip var att se men bara röra lite, men naturligtvis bröt man mot spelreglerna. De medeltida trubadurerna sjöng aldrig om fullbordad kärlek men talade ofta om kyssar. Intrigen i den medeltida romansen om den vackra högättade damen i nöd, som räddas av riddaren på sin ädla springare lever fortfarande kvar i vår tids vilda västern-filmer med slutkyss i motljus och solnedgång.
Källa: DN
ja tänka sig… och i vissa kulturer är det medeltid fortfarande 
mitt hjärta blöder för alla människor som än idag tvingas leva efter regeln "se men inte röra". Inte ens se i vissa fall 

# 1 Håller med dig här 
Amor Vincit Omnia