Läsa av bild 5
Det första jag känner när jag ser huset (útan att tonat in på det) är lärande av nåt slag.
Typ undervisning
Svårt att svara på. ingen skola väljer jag att säja så här länge men fortsätt gärna
Var rädda om varandra
Jag känner som om huset skulle stå vid en stor herrgård eller vid en kyrka kanske prästens hus.
Det jag känner är mycket böcker…..det var kanske därför jag helt logiskt tänkte undervisning
Man har kanske läst mycket ändå, i det huset.
Känns som en äldre kvinna som är väldigt trevlig.. Finns någon som är uppvuxen här som barn..
Solblomman. Kyrkan ligger inte långt ifrån, ca 1 km, men ingen präst just i huset, men fundera vidare där.
Gunilla. Böcker stämmer mycket bra, mycket läst.
Men Ni är inne på rätt väg
Om Ni tycker jag är för fåordig i mina svar säj till bara
Var rädda om varandra
Jag känner som det skulle kunnat varit konfermander som läst där en gång i tiden eller att det har varit husförhör där.
Förnimmer en man oxå som går runt här och tittar.. Som att huset är bevakat..
Solblomman. HUsförhör har där varit.
Soffe. Kan mycket väl stämma :-).och tror det är så
Var rädda om varandra
Missade inlägget om kvinnan, stämmer så bra med kvinna. Men inte uppvuxen där.
Var rädda om varandra
Känns som det finns andliga energier här, känns lite skumt, men så finns det ju överallt mer eller mindre.. Förnimmer många äldre som sitter där inne och någon som håller ett slags tal, vet inte om jag blandar ihop det med präst o kyrka i närheten..
Jag såg också psalmböcker men ni är så duktiga så allt jag skulle skriva är sagt redan.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
#11 Vad stämmer om kvinnan? Jag skrev att det kändes som någon va uppvuxen här, men kan ju ha fel som du säkert menade..
Är det en socken stuga eller fattigstuga om det är husförör är väl många samlade i huset och är det en präst som håller husförhöret
Några av dem som levat här har varit med i kyrkoråd, varmt troende, . Skrattar vid psalmböcker. Finns många gamla sådana i huset
Var rädda om varandra
Är det ett museum nu känns ungefär som det skulle kunna innehålla mycket gammla saker
Soffe, DU skrev om en äldre väldigt tervlig kvinna och en sådan har funnnits i huset.
Solblomman.Nej ingen sockenstuga eller fattigstuga.
Vid husförhören så var man ju även ute på gårdarna och husförhör har förekommit . Men det är rätt att människor har samlats i detta hem av olika skäl
Var rädda om varandra
Solblomman. Nej inget museum , men innehåller en hel del gamla möbler och annat
Var rädda om varandra
Kul att jag får rätt :-)
Skulle vilja fråga om Ni märkt av någon speciell sak som hänt en familj i huset vid en viss tid
Var rädda om varandra
Jag känner mediciner….. Det har funnits en hel del sånna "prepparat i huset… Läkare
Jag tycker Ni är inne på rätt spår och ämnen.
Det är ju ingen skola och ingen socken stuga eller församlingshem.
Men människorna har mycket anknytning till både lärande och det kyrkliga
Var rädda om varandra
Det känns som huset skulle funnits på en stor bondgård gård eller herrgård där det kunnat bott folk som arbetat på gården
Jag ser barn på led, nykammade och allvarliga En stor rund kvinna står på trappen Har ingen aning om vad det betyder.
#21 Nu hann jag inte se din fråga där…. ska känna efter.
Gunilla. Det har funnits en del mediciner i huset under en viss tid. Men de användes. Även en viss medicinsk apparat som jag inte kommer ihåg namnet på. Men inga läkare har bott i huset.
Var rädda om varandra
Är det ett barnhem eller sanatorium så det bott lungsjuka där
Hmm.. Jag ser en äldre kvinna, hon ser ut som en nunna.. Jag förnimmer flera i svart-vita kläder..
Jag fick fram stroke.
Människorna som bott där har studerat mycket - de har varit utbildade - därav alla böcker.
Som jag skrev i #22 Känner jag "läkare". Besök av läkare skedde ofta.
Tror jag få kommentera till inläggnr så jag inte rör ihop det.
24 Ja huset finns på en bondgård, inte stor i dagens mått. Men där har under vissa perioder funnits drängar o pigor
25. Att det finns nykammade barn är högst troligt inte så allvarliga av sig, men deras barndom var sträng i ett av fallen. i det andra var det noga att vara välklädd och i oprdning ( av de som jag känner till som vuxet upp. Rund kvinna javisst , men inte så stor
Var rädda om varandra
Syrgasapparater
snabbvisit nu..
nacken var det första,strålade bakifrån och utåt sidorna
inte en skola riktigt,mer en ..skol-lärare..
det är en mansperson,i mer mörkgrå än svart kostym
jag blir lite förvirrad(tänker för mycket)"skol-lärare" tycker jag är _gammalt_,men manspersonen är mer från ..sextiotalet,kostymen känns så,kraglös a` la modet då,o en tunn ..skepparkrans(?)(skägg) rödlätt
Jag upplever bilden/huset som glatt,ganska sprudlande/puppinuttig glädje
OT(?) ? jag öppnar ett fönster till,,tycker det är lättare att läsa av när jag klickat upp bilden ,för sig..utan text runtom
tycker ni det är skillnad ?
Bilden av manspersonen påminner om en person jag mött IRL..
(INTE att det är han)han var/är väldigt pedantisk av sig,ordningsam , korrekt. o nästan för försiktig,en samlare…om det var som en ledtråd för mig…
hmm,nog övat för mig nu
jag blev påtvingade några liter kantarell efter jobbet,"måste" rensa o ..torka blir det denna gången
en liiiten knäcke kanske ..*ler*
penke
28. en av de som bott i huset hade TBC som barn
29 ler, ingen nunna, men maken ville hon skulle vara rätt klädd för sin ålder, bar oftast mörka kläder
30 stämmer alltför väl på två av dem som bott där
31. ja de som bott i huset har varit väldigt vetgiriga och läst mycket ,har gått den utbildninge som funnits råd till och ansetts behövas haft lätt för att lära, ler lite för efter två av dem som bott i huset finns ättlingar som har doktorerat.
Var rädda om varandra
Hände det något på julafton?
34 Ler mera
. Flera av dem som bott i huset ville nog lära andra förkovra sig utan att vara lärare. Men kan avslöja att några satt med i skolstyrelse. och nu skrattar jag, de var rödhåriga
Kvinnan vi talade om innan som var rund, spred varm glädje omkring sig
En av männen upplevdes nog som en mycket korrekt man, samla vet jag inte inte i onödan, men ta tillvara
Var rädda om varandra
Dialys
# 36 Nej , men en av dem som fått stroke dog några dar före.
Var rädda om varandra
Difteri
38 Nej ingen dialys
Var rädda om varandra
Den mannen jag beskrev kan det varit han kanske.. Upplever han i svarta kläder, strikt klädd och lite fin i kanten.. Ser han i mustasch och går med händerna bakom ryggen.. Håret välkammat bakåt..
#41 Varför känner jag av njurproblem då tro????
40 ingen difteri heller, men lungsot
Var rädda om varandra
#42 EN av dem som bott på gården promenerade på äldre dar, så länge det gick, ingen mustasch, men händerna där bak. Håret hm. fanns inte så mycket :-)
43. kan ju ha funnits någon som haft det
Var rädda om varandra
#45 Okej. Nästan fullpott :-)
Nu tänker jag snart koja. Vill Ni att jag gör en liten sammanfattning nu eller skall jag ta den imorron nån gång på förmiddagen blir det nog då.
Var rädda om varandra
Hmm.. Har någon blivit straffad här, typ varit olydig? Känns som det kan va ett barn.. Ser en linjal av något slag..
Som du själv vill Signemo!
Tycker du det är mycket som inte kommit fram så kanske du ska vänta……
Har vi "knäckt" nästan allt kanske du kan ta det nu.
# barnen i huset fick nog sina straff om de varit lydiga .
Det går att berätta lite mer om dem i huset. så om Ni inte har nått emot det så sammanfattar jag imorron och låter er fundera mera.
Jag tror dessutom jag själv är mer vaken imorron och inte glömmer nått väsentligt.
Men Ni har varit fantasikt duktiga.
Kram på Er
Var rädda om varandra
Kram på dig också, Signemo!
Kram Signemo! Ser fram emot berättelsen imorgon ;-)
Kram och godnatt Signemo!
Kram o god natt Signemo och alla andra!
Det här är Signemos berättelse om huset. Jag har flyttat det hit eftersom det låg i en annan tråd.
/GunillaF
Gomorron på Er.
Huset bygdes på mitten av 1800 talet. Ibörjan tror jag det hörde samman med gården bredvid . Men denna fastighet delades och blev två.
I huset bodde sedan samma familj, En av dem gifte sig i början på 1900 talet . Men mannen dog i lungsot som ung och några månader efter hans död så dog det knappt halvårsgamla barnet.
Hustrun misste både man och barn. Mycket tragiskt. Hennes bror kom till praktisk hjälp. Har en del av hennes gamla dagboksanteckningar, var nog en duktig kvinna
Så småningom övertog brodern gården. Den bror var en mycket inteligent person som kanske skulle gjort nått annat.
Han var i sitt liv mycket engagerad i samhället. Satt i kyrkonämnd, där han säkert styrde o ställde. Det förekom säkert många möten hemma hos honom i huset. Husförhör också. Han var även kommunalnämndsordförande i den lilla socknen och hade ju där mycket att göra med skolväsendet . att skola bygdes , vilka som behövde social hjälp i socknen m.m. Han skrev på borgen m.m.
Han var en korrekt men sträng man. som vill att hustru o barn ( 4 söner) skulle sköta sig. Hustrun har senare berättat att hon nog var för tyst i vissa tillfällen. Hon tyckte de var för stränga vid barnen
I huset fanns mycket böcker, det var viktigt att lära sig
Mannen drabbades av stroke, men fortsatte läsa. Läste data och tycka sen han blivit 90.
Kvinnan var en rätt rund liten fin kvinna som alltid var mån om andra. Hon hade sin vilja hon också, men mycket ödmjuk. Även hon var engagerad i livet i bygden. Hon gick på äldre dar oftast i mörka kläder. Säkert mycket på grund av att mannen ville det.I huset har tidvis funnits både drängar o pigor.
PÅ tal om lärande har deras ättlingar läst mycket och två har doktorerat ( fast det var ju läkare Ni skrev
)
En av detta parets söner tog hem en medicinsk apparat som jag inte kommer ihåg namnet på, men den finns kvar.
Huset övertogs av sonen. Som utöver att vara lantbrukare, Även han var mycket engarerad i det kyrkliga och i det kommunala. Satt med i många nämnde.Men han var en mer ödmjuk person. Hans hustru var även hon mycket i nämnder sen barnen vuxit upp. De hade också bara söner
Denne man drabbades förresten av TBC som barn och låg på sanatorium.
Här har även under denna tid bott en annan släkting . Han behövde under sin tid här medicinera mycket, så mediciner fanns det gott om i huset.
Både mannen hustrun och barnen tyckte om att läsa och förkovra sig
Även denne man fick en stroke, han dog runt jul ett år.
Färgen på håret ja, mycket rödhårigt i familjerna.
Dessa båda män som jag nämnt ovan kan mycket väl vara med och se till gården nu, de promenerade en hel del.. Ev av dem har jag fått kontakt med via medium.
Att någon blivit straffad, hm. ja det skulle väl då vara barnen , de hade myror i benen och kunde busa , har de själva berättat .
I huset finns en hel del gamla saker, framför allt gamla handlingar, psalmböcker m.m.
Har säkert glömt något.
Jag blev mycket imponerad över att Ni så snabbt kom fram så mycket. och det allra mesta stämnde in så bra.
Ni är fantastiskt duktiga.
/Signemo
Roligt att vi kunde känna av så pass mycket om huset och människorna som bott och levt där.
För min del så var det det där med böcker och lärande samt mediciner som var tråden i det jag kände.
Signemo vilken fin berättelse och vad roligt att vi var så duktiga.
Inte trodde jag att jag kunde sånt här men jag kände nåt väldigt starkt när jag såg huset=). 
kram
Tack Signemo, det är alltid roligt att träna och mellan oss alla fick vi in det mesta av vad som fanns och vad som hänt. Jag tror alla kommer att bli glada utav läsningen.
Kram
Tack Signemo! Kul att få öva :-)