För i tiden
Många gånger har man fått höra historier om för i tiden. då hjälpte man mer varanda på ett helt annat sätt än vad man gör nuförtiden.
Ibland så känner jag vart är vi på väg? Varför kan man inte sträcka ut en hjälpande hand när man ser att någon som behöver det…vara en medmänniska en stund.
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!
Du ställde mycket bra fråga. Hoppas att det blir många svar. Jag själv tycker att människor bör sträcka hjälpande hand till de vilka verkligen behöver hjälp och framförallt förståelse. Ibland det gäller bara att lyssna.
Pirkkolino
Jag försöker verkligen hjälpa andra. Men då finns en annan aspekt på det hela : Hjälper du mej? Va bra!
Sen händer liksom inget mer, inte ens ett tack eller nån hjälp tillbaka.
Då tappar man sugen.
Det här gör att man inte rusar runt och hjälper hur som helst.
Man blir lite begränsad i sitt umgänge.
Men hjälpa till och ge pengar till insamlingar, skänka kläder och handla av skolbarn så dom får pengar till klasskassan, det gör jag.
Höll nästan på att bränna ut mej ett tag av all vänlighet och hjälpande.
Här på Lk sträcker vi ofta ut handen, och det gör jag inte bara här. Jag mår själv bra av att hjälpa men tyvärr finns det många därute som har ett fruset hjärta. Hur ska vi få världen att bli bättre om vi inte hjälper varandra!
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Man får vara lite försiktig ibland så man inte får på halsen en utsugare och skickar man pengar för att hjälpa ska man vara noga med att undersöka om är seriösa.
Jag hjälper de som behöver ha hjälp, i möjligaste mån….utan krav på att andra ska hjälpa mig!
Jag hjälper för att jag vill och för att det känns bra i hjärtat.
Jag hoppas och tror att om jag behöver hjälp så kommer det någon med en hjälpande hand.
Det kallas för kärlek till medmänniskorna.

Ibland vill man hjälpa men alla är inte mottagliga att vilja ta emot hjälp.
Människor har inte heller så mycket tid till just att hjälpa, vi har väl på något sätt byggt upp vårt samhälle på att man klarar sig själv. Så det bästa är kanske att be om hjälp om man behöver.
Jag använder min intuition först innan jag ens ger känslomässigstöd till andra. För att redan länge sedan lovade jag till mig själv. Energitjuvar sållar jag bort först och till resten ställer jag upp som stöd på mina egna vilkor. Det betyder, jag hjälper andra, vad jag kan. Men min egen välbefinnande kommer i första hand ändå. Om jag inte har tillräckligt mycket positivenergi, kan inte jag ge någonting till andra heller. 
I det har du rätt Pirkkolino, man måste tänka på sej själv först och främst.
Ja Cristine…det är bara så. 
Min barnvakt brukar säga så här…idag hjälper jag dig en annan dag hjälper du säkert någon annan som just då behöver den hjälpen från dig.
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!
Ibland blir jag ledsen pa mig sjalv… brukar hjalpa andra sa mycket jag kan men ibland ser man inte langre an vad nasan racker!!
For nagra dagar sedan var jag sen till affaren som snart skulle stanga, och jag hamnade i samma hiss som en aldre man i samma byggnad. Han pratade osammanhangande med mig och jag tyckte han sag precis ut som Fritzl av nagon anledning, sa jag mest log och var tyst. Sen kommer vi ner… och han sager "kan du hjalpa mig?" med handen pekandes pa kallaren.
Jag; "Eeeeh" (ville inte ga ner i kallaren med nagon okand gubbe) "Senare… jag ar sen till affaren!"
Sen rusar jag darifran, bara for att inse senare att han troligen bara ha hjalp att oppna den tunga dorren…
Ibland alltsa… ibland kanner man sig dum!

Jag hjälper gärna mina medmänniskor, ibland med praktiska saker och ibland bara genom att lyssna när någon behöver prata av sig.
Det faller sig naturligt tycker jag och det känns bra i hjärtat men man måste också kunna säga nej om man själv kanske inte mår så bra just då.
Toyan
Jag tror inte på att hjälpa andra för att man ska få någonting tillbaka. Inte ens ett tack. Ska man hjälpa så gör man det från hjärtat utan att vänta sig något.
Jag tror faktiskt inte det var bättre förr när det gäller detta. Vi lever i ett annorlunda samhälle och hjälp idag kan se olika ut som att köpa de hemlösas tidning, bidra till någon insamling, arbeta som volontär osv.
Hjälper varandra tror jag vi gör i lika stor utsträckning fast kanske på andra sätt.
/Maria