Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: resor-och-kulturer
Läst 4625 ggr
Cristine
0

Gåtan med jordkast.

Det vi såg i södra spanien var inte så stort, bara 2.3 m långt och 1,1 brett och ungefär 50cm djupt. Det låg 3 m därifrån. Jag påmindes om det när jag sitter och läser en bok min dotter har. Ingen vet hur de uppstår.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[MargaretaA]
0

Det har jag aldrig hört talas om… du menar alltså en grop i jorden?

blombuketten
0

Det verkar vara en olöst gåta detta med jordkast.

Cristine
0

Ja..det senaste här i norden inträffade i Andöja i Nordnorge sensommaren -82. Då hittades ett jordkast  5,2 meter långt och 1,8 meter brett upplyft ur marken och placerat 5 m längre bort på Skogvollmyren. Jordstycket vars vikt beräknades till 1 600 kilo, beskrevs som helt intakt och med rätt sida uppåt men hade roterat  nästan 30 grade från sin ursprunliga possition.Hålet som var 35 cm djupt hade helt raka väggar(som om det skulle vara utskuret) och botten var alldeles platt. Norska  Andöja är den plats på jorden där de flesta moderna jordkasten upptäckts.

[MargaretaA]
0

otroligt spännande! Tänk att jag aldrig har hört talas om det tidigare. Jag tycker det är kul att det finns oförklarliga mysterier som kan kittla fantasin.

Cristine
0

Här finns lite att läsa..dottern har boken

ufosvahn
0

Hej alla!

Roligt att se att ni diskuterar jordkast. Detta helt otroliga och jättespännande fenomen. Jag är intresserad av att få veta mer om ni har egna erfarenheter av jordkast, inte minst Cristines observation i södra Spanien. Kan du beskriva det lite mer? När var det du såg jordkastet?

mvh

Clas Svahn

Författare till "Stora boken om naturfenomen"

Maria
0

Så spännande. Har aldrig hört talas om detta. Naturfenomen är väldigt fascinerande.

/Maria

Cristine
0

Hej!

Väldigt intressant att få träffa dej härinne, det var en glad överraskning.Min dotter har dina böcker så jag har läst alla.

Till min berättelse då.

Det var på vägen mot Malaga jag tror det var -66 då det inte var så mycket bebyggelse efter vägarna mellan Torrox och Torre del mar, som vi såg en klunga äldre män stå och titta på något en bra bit från vägen och eftersom vi trodde att något allvarligt hänt stannade vi upp och gick dit. De talade upprört så vi blev förvånade att de stod och stirrade på en jordplätt med ett par småbuskar i som låg där och förstod inte alls förklaringarna. Men sedan såg vi hålet som blivt efter kastet. Det var så platt och rent som om de skurit ut plätten(för det var rena kanter) och sedan sopat rent där. Och själva jordstycket som låg ungefär 3 meter därifrån var intakt. Det var på en av männens ägor och han trodde någon gjort det, men de kunde inte komma överrens om hur det hade skett. Då visste jag inget om jordkast utan läste om ett i någon Portugisisk tidning flera år senare. Då förstod jag vad som hade hänt. 

mvh Cristine

Cristine
0

#7 Vi har många  böcker om naturfenomen eftersom intresset är stort och det finns mycket som man aldrig hört talas om. När man börjar läsa är man fast.Flört

Cristine
0

#6 Jag är också intresserad av att få veta mer, jag är förundrad över att det inte kom med i  Det Bästas förbluffande fakta. Jag köpte boken för många år sedan i tron att det skulle stå om jordkast men blev besviken. Det finns inte mycket på nätet att läsa

ufosvahn
0

Hej Cristine!

Intressant att läsa din berättelse. Det låter onekligen som ett klassiskt jordkast, inte minst den helt platta botten talar för det. Men det är en sak jag undrar: När var det på året? Om du inte minns månad så kanske du minns årstid.

Det senaste kända jordkastet i Norden var på Andöya 2001, inte 1982. Men det har säkert inträffat något sedan dess fastän att jag inte har hört talas om det.

Clas Svahn

Cristine
0

Det måste ha varit på hösten, kanske slutet av oktober-november för det var kallt i det stora tältet där vi bytte scenkläder. Jag kommer ihåg att vi frös så det måste ha varit 9-14 grader varmt ungefär.

Då måste jag läst fel om årtalet. Det var ju inte så förfärligt länge sedan.

Man tycker ju att det måste ha inträffat fler och nog måste folk bli nyfikna när det ser så "städat" ut i hålet.

Cristine

ufosvahn
0

De flesta fall av jordkast verkar inträffa när det är kallt. Men 9-14 grader är ju knappast "kallt" - åtminstone inte med våra mätt mätt. Om du någon gång åker förbi platsen igen så stanna till och prata med de boende. Och titta hur det ser ut efter så många år. Skulle vara spännande att få veta.

Clas

Cristine
0

Jag kan redan nu tala om hur det ser ut. Den gammla smala vägen är borta och nu går E 4 längre upp. Där det var åkrar har de nu byggt en massa hus till utländska turister. De har i mitt tycke förstört hela kusten. Bönderna fick ersättning av staten för jord och hus och har dragit sig upp i bergen de flesta, så det jordkastet är tyvärr ett minne blott. Nu så här i efterskott så ångrar jag att jag inte tog en bild, för jag hade faktiskt en kamera. Men då tyckte vi inte det var så viktigt eftersom vi inte förstod att det var "naturkrafter". Men väldigt underligt var det ju.

Cristine
0

Jag har ju läst senare att man tror det har med tjälen att göra, men det finns ju heller ingen tjäle i Portugal. Det här ligger dock nära Sierra Nevada, kanske det  kan påverka något. Det är ju väldigt bergigt runtom.

Cristine

ufosvahn
0

Ja, just nu kommer vi inte mycket längre med lösningen på detta mysterium. Min förhoppning är att försöka studera frågan lite mera om något år heller så. Men först är det några andra böcker som ska skrivas…

Clas

Cristine
0

Så spännande blir de också om naturen om jag får lov att fråga?

ufosvahn
0

Den första boken kommer i september och är del tre i en serie. Den heter "Möten med det okända", inte naturfenomen utan folks upplevelser av det vi ofta brukar kalla "det okända". Mest svenskt och ganska intressant om jag får säga det själv. Nästa bok är ännu så länge hemlig men kommer hösten 2010.

Clas

Cristine
0

Det blir spännande att få läsa den då jag själv går i en medial kurs och får uppleva lite av varje. Så jag och många med mej här på sajten har våra upplevelser som man ibland inte förstår. Tack för att du berättar om dina böcker.

Cristine

Cristine
0

Jag har suttit och tittat på nätet om det fanns något skrivet i Spanien, Portugal eller Frankrike. Men när jag inte har ett ord för händelsen är det svårt. Jag har försökt översätta det på flera olika vis.

chik
0

Hur i hela värden kunde jag missa denna tråd?

Intresant.O jag har aldrig hört talas om Jordkast o inte heller sett någo.Det verkar ju vara ett fenomen som händer fortfarande.

Efter som det är i ett helt stycke o ligger snygt o prydligt, så är det något som jag inte ens har någon teroiom hur det kan gå till. Mystist.

Det vet man ju hur svårt det är o ta upp en bit hel gräsmatta,när man skall plantera lök i gräset.Inte blir det bra för mig.Det smulas ju sönder.

Konstigt att det inte pratas mer om detta.

Clas!!Roligt att du är här o läser.Lena

Lena.P är jag i verkliga livet.

Cristine
0

Det skulle vara roligt om någon annan har hört eller sett något.

chik
0

Ja!!Fattar inte att man inte har sett något som liknar detta,så mycket som jag har varit ute.

Ligger det på samma linje.-Vet inte hur jag skall för klara vad jag menar-

För vissa fenomen har ett mönster.

O dessa Jordkast är inte i någon utsträkning i Sverge?

Har varit inne o Googlat på det.Får kolla mer.Har lite svårt för att läsa o ta in långa stycken på datan.

Lena.P är jag i verkliga livet.

Cristine
0

Det finns inte så mycket på nätet Lena. Bättre kolla länkarna eller skaffa boken, den är väldigt intressant..finns mycket attläsa om.