Den Svenska Tanten
Den Svenska Tanten kommer linkande till badplatsen stödd på käpp eller rollator. Ett halvt århundrades tungt arbete i hemmet och förvärvslivet samt huvudansvaret för barnens uppfostran hat satt sina spår. Kroppen värker, benen är trötta, ryggen böjd.
Men i ögonen brinner et klart ljus av beslutsamhet och kompromisslös vilja.
Utan tvekan klättrar Den Svenska Tanten ner för badstegen och låter sig omfamnas av det kalla vattnet. Hon suckar belåtet och simmar oberörd rätt ut i riktning mot Amerika. Det är kanske sexton grader i vattnet. Vinden styv kuling och lömska brännmaneter lurar överallt i vågorna - vad bryr sig Den Svenska Tanten om sådana bagateller?
Först efter tio minuters intensivt simmande vänder hon tillbaka mot land.
Man ska härvidlag notera att hennes huvud fortfarande är kruttorrt och frisyren intakt. Ty snygg och proper ska man vata även under badandests fröjder, det sätter Den Svenska Tanten en ära i.
Jaha, sedan återstår bara några minuters kontemplation i badrocken innan det är dags igen att ta sig hemåt. Den Svenska Tanten är kaffesugen. Och visst är hon värd att få njuta av en kopp och kanske en skiva nybakad sockerkaka därtill.
Zabelle
Ja visst är hon värd sin kaffekopp med dopp och mycket mer därtill, hon har varit med och byggt upp Sverige för att vi ska ha det bra, men det glömmer många bort.Man ska ha mer respekt för de gammla.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
#1 När jag läste den här första gången, såg jag min kära faster framför mig. En riktig krut-tant! Hon är över 80, går fortfarande på friskis o svettis flera gånger i veckan och badar i havet långt in på hösten. Hon har läst den här texten och skrattat gott åt den 
Zabelle
Din faster kommer att bli en bra bit över 100 för hon har livsglädje och har förstått att för att hålla kroppen igång måste man röra mycket på den.
Vilket dramatiskt och vackert foto!
#6 Hahahaha ja det brukar ju ha det… tanterna, beiga kappor. Vi får kanske börja leta så vi vet var vi ska handla senare i livet??
Dock inte min faster, hon kör med knallrött! Hon är häftig 
Zabelle
Din faster liknar mina föräldrar! Hittar inget foto på mamma just nu, men kanvisa ett på pappa då han blev intervjuad i Tv vid 94 års ålder för att han nyss köpt en sommarstuga och att han på vintern åkte 1 mil på skidor.

Det var någon som sa att tanterna borde få makten i världen… de slösar inte pengar på onödiga saker, de tar hand om alla och ser till att alla har mat i magen och rena kläder på kroppen, ingen får bråka elller roffa åt sig osv 
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
#8 Man blir så glad av att höra om pigga aktiva människor som inte slutar leva för att de passerat 65. Hoppas vi har ärvt de generna av våra släktingar.
(Ont krut förgås inte så lätt, jag kommer att bli jättegammal!) 
Zabelle
Jag också..min läkare i Spanien som inte sågade av mej benet trots att de skulle ha gjort det sa alltid: Mala hierba nunca muere=Ogräs dör aldrig ut.
#11 Det lät otäckt med benet… uppenbart läkte du ihop ändå??
Zabelle
Jag fick kallbrand, De opererade benet 50 ggr.

#13 Usch så hemskt! Blev det helt bra sen?
Zabelle
De sade att jag inte skulle kunna gå men det gör jag hur bra som helst, och dansar också,det enda menet är att jag inte kan sätta ner hälen och därför springer runt i högklackat som om jag vore Alice Timander.
#15 Det var kanske din skyddsängel som såg till att du fick behålla benet. Härligt att höra att det slutade så pass bra.

Zabelle
Tack, jag är tacksam att jag kan gå utan hinder och till och med vandra på knöliga stigar och klättra i berg. (Cowboystövlar).
Vanligtvis tänker jag aldrig på benet.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Den här kruttanten måste absolut med.
Hahaha…vilken häftig tant! 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En till(96 år).
Min mamma är en sån krutgumma som ni pratar om här!
Hon är 81 år fyllda men ger järnet som värsta ungdomen! Varje dag drar hon runt sin lilla pudel på promenader i rask takt, och det är inte några små sträckor vi talar om utan det blir flera km flera ggr per dag! Gissa om pudelstackarn är vältränad! 
Hon passar upp alla sina nära och kära med mat och fika och även alla sina vänner och bekanta som hon har omkring sig, dem hjälper hon med lite av varje, typ avfrostar frysar, städar, bakar och lagar mat åt mm. Ja vojne vojne, jag förstår inte hur hon orkar med för jag blir alldeles matt ibland bara av att höra hur hon går på.
Lägga sig och vila mitt på dan, finns inte i hennes värld: Jag är väl inte sjuk heller, säger hon då och skrattar och fortsätter greja på.
Hon har varit med om så många tråkigheter i livet min mamma men har ändå alltid behållit sitt glada humör, och sin humor som går utanpå det mesta, trots allt detta.
Det enda som är ett problem är att hon hör jättedåligt pga en hörselskada, och det är ju ett handikapp som gör det jobbigt för henne att hänga med i allt som händer och sägs runt omkring, men frånsett detta är hon som vilken "ungdom" som helst! 
Hoppfull!!Så är det Bakom en framgång-står vi.
Cristine..Du har o bråspå..
Mammi.Det är sjönt när man ser hur dom tar för sig…O hummor hjälper…
Livsglädje gör att dom inte sätter sig o inväntar Liemanen..Sån skall jag bli..Ligger i hårdträning.-För att bli gammal.
Lena.P är jag i verkliga livet.
Jag arbetar med populationsforskning på äldre människor så jag träffar otaliga "tanter o farbröder" både i hemmet och på mottagning.
Så visst finns det "krutkärringar".
/Maria