Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: resor-och-kulturer
Läst 2160 ggr
solblomman47
0

Nu har det hänt igen!

Publicerad 11 juni 2009 Uppdaterad 11 juni 2009 Textstorlek 1 2 3 Tipsa Skriv ut

Artikelserie:

Artikelserie: Kopparstöld

- Man drar slutsatser om att det här är människor som har väldigt dålig ekonomi. Det är nog inga riktiga banditer, spekulerar Olof Lönneborg och visar hur Njurunda kyrka återigen har blivit förstörd av fräcka koppartjuvar.

- Man drar slutsatser om att det här är människor som har väldigt dålig ekonomi. Det är nog inga riktiga banditer, spekulerar Olof Lönneborg och visar hur Njurunda kyrka återigen har blivit förstörd av fräcka koppartjuvar.

Fotograf:

Njurunda

Ny kopparstöld från Njurunda kyrka

NJURUNDABOMMEN (ST) Under natten mot torsdagen var det dags igen. Tjuvar hade återigen slitit ner kopparplåtar och stuprör från Njurunda kyrka. Dela…

Relaterat

Artikelbilder

Kyrkoherde Olof Lönneborg är bedrövad över att koppartjuvar återigen har saboterat Njurunda kyrka.

Kyrkoherde Olof Lönneborg är bedrövad över att koppartjuvar återigen har saboterat Njurunda kyrka.

Fotograf:

Njurunda

Sönderslitet och förstört, kyrkovaktmästare Kent Ersson inspekterar koppartjuvarnas framfart på Njurunda kyrka.

Sönderslitet och förstört, kyrkovaktmästare Kent Ersson inspekterar koppartjuvarnas framfart på Njurunda kyrka.

Fotograf:

Njurunda

ST 22 januari 2008.

ST 22 januari 2008.

Artikelserie

Artikelserie: Kopparstöld

Skolavslutning i vandaliserad kyrka

Ligor ligger bakom stora kopparstölder

- Det känns oerhört trist att det sker igen, värdet på det stulna uppgår till max 10?000 kronor men förstörelsen kostar mångdubbelt mer att reparera, säger en bedrövad Olof Lönneborg.

I januari 2008 slog koppartjuvar till mot Njurunda kyrka två nätter i rad. Förstörelsen blev stor och att reparera efter koppartjuvarna kostade då närmare 500?000 kronor. Restaureringsarbetena pågick under hela våren och till sommaren stod kyrkan, som ligger belägen på höjden ovanför Njurundabommen, klar med nya glänsande kopparplåtar. De hann inte ens börja ärga innan det var dags för tjuvar att hälsa på igen.

- Eftersom plåten inte ens börjat ärga så är den antagligen ännu mer attraktiv för koppartjuvarna, säger Olof Lönneborg, kyrkoherde i Njurunda församling.

Vid förra stölden blev det en diskussion mellan länsstyrelsen, försäkringsbolaget och Njurunda församling om det skulle sättas upp kopparplåt igen. Alternativet hade varit att montera en vanlig plåt som finns framtagen för kulturbyggnader. Men nu valde man i stället att återställa kyrkan med vanlig kopparplåt, ett beslut som Olof Lönneborg i dag ställer sig tveksam till.

- Nu kan jag tycka att det känns lite meningslöst att sätta upp kopparplåt igen, säger Olof Lönneborg och tittar ut över förstörelsen som tjuvarna ställt till med på kyrkan.

Eftersom plåtarna endast suttit uppe ett år den här gången blev det svårare för tjuvarna att slita ner kopparplåtarna från kyrkoväggen. Vilket gjorde skadorna blev större eftersom mer av bruket försvann från kyrkans väggar. Stölden upptäcktes när kyrkogårdsarbetarna kom till kyrkan strax efter klockan sju på torsdagsmorgonen. Kent Ersson, kyrkovaktmästare, var uppe vid kyrkan vid 6-tiden på onsdagskvällen så stölden måste skett någon gång under natten. Det berättade också Kent Ersson för polisen när han ringde och anmälde stölden men någon patrull kom det inte till kyrkan. Olof Lönneborg gjorde också en polisanmälan och han är väldigt kritisk till att inte polisen omgående sände en patrull till platsen.

- Det betyder ju att de inte kan säkra några spår här och det blir väl som förra gången då polisen lade ner utredningen, säger Olof Lönneborg.

Lars Windh 060-197276 lars.windh@st.nu Publicerad 11 juni 2009

Nu har det hänt igen det som jag och min man pratade om i söndags när vi var på kyrkogården på Njurunda kyrka. man blir både lessen o arg att  de inte kan lämna kyrkorna ifred.

De har satt upp nya grindar som låses på kvällen men det tycks inte hjälpas. Antar att de tar sig dit  utan bil den ställer de på annan plats och då kan man gå dit från olika håll. Sedan är det inte så många i rörelse där omkring på nätterna.

Mavios
0

Det är så fräckt att inte respektera ditt och mitt. För många betyder kyrkobyggnaden väldigt mycket och är en extra stor skymf.

Här i mitt område har nästan alla blivit av med sina koppartunnor vi har blommor i. vi har kvar vår, och det har även en granne som också har hund. Jag tror att de inte velat gå in i vår trädgård i fall vår "best" skulle varna oss (vilket han säkert skulle göra mitt i natten, annars är han oftast tyst).

Nä, fy för tjuvar och banditer!

Ett vänligt leende kan betyda så mycket för den som själv inte orkar prestera något.

aggeelin
0

Hmmm - har de inget annat för sig? Men när det gäller att förstöra och ta så är en del väldigt arbetssugna…

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Cristine
0

Visst säljer dom det till östtstaterna?

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

aggeelin
0

#3 Är det sant? Fyy då!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

solblomman47
0

Nu undrar man om det är samma personer för det hände tydligen saker nån natt före. Det var visst lika gången före. Töva ligger väst om Sundsvall.

Förmodligen är de bara ute efter pengar och då finns det inga kännslor med och koppar får man visst en bra slant för.

Koppar för 450 000 stulet

Natten mot tisdag stals koppar till ett värde av 450 000 kronor från Stenas anläggning i Töva.
Enligt polisen tyder allt på att stölden var mycket välplanerad.
- De visste precis vad de var ute efter och hur det skulle genomföra det, säger Jan-Erik Nilsson vid Sundsvallspolisen.

Kopparen var lastad i en container som stod på Stenas återvinningsanläggning i Töva. Totalt handlar det om flera ton metall och därför stal tjuvarna först en lastbil.

- Någon gång under natten försvann en lastbil med containerlyft från ett industriområde på Norra vägen i Sundsvall, säger Jan-Erik Nilsson, förundersökningsledare vid närpolisen i Sundsvall.

Vilket tyder på att stölden var välplanerad.

Sedan åkte tjuvarna till Töva och lastade helt enkelt containern på lastbilen och försvann.

- Eftersom det finns övervakningskameror på Stenas område och vi har tittat på filmerna så vet vi att tjuvarna var där vid tvåtiden natten mot onsdag, säger Jan-Erik Nilsson.

Han vill dock inte gå in på om man med hjälp av filmerna kunnat identifiera gärningsmännen. Vart de sedan tog vägen vet polisen inte. När stölden upptäcktes i går morse gick polisen ut med ett rikslarm.

- Just nu söker vi förutsättningslöst efter tjuvarna och är naturligtvis tacksamma för tips, säger Jan-Erik Nilsson

Det uppskattade värdet på den stulna kopparen är omkring 450 000 kronor, hur mycket den stulna lastbilen är värd finns det däremot inga uppgifter om.