Färg är viktigt - eller inte?
Inspirerad av den andra tråden, kom jag att tänka på något jag funderat mycket på.
För mig är färger viktigt och jag kan känna hur de påverkar mig, positivt eller negativt. Jag funderar på varför en del färger påverkar mig så negativt? Jag kan inte alls tänka mig att ha dem som kläder, inredning - jag mår illa av dem! Jag har svårt med att andra använder dem som kläder eller inredning om jag "kommer för nära".
Att jag mår gott av, och får energi från kalla klara (för mig vackra) färger, som t ex cerise, lila, blå, röd, solgul - och att jag tycker att svagt grå är vilsamt - det tycker jag inte är så konsigt när jag läser om hur färger påverkar människor. Jag slappnar av när jag klar mig - omger mig med svarta färger och blir altert av vitt - därför vill jag inte ha mycket vitt í mitt hem för jag blir för stirrig-aktiv och har svårt att koppla av.
Men jag har svårare att förklara att jag mår dåligt av brunt, korall, gulröd t ex.
Känner ni också så här för färger? Och vad tänker ni om att fäger påverkar så mycket?
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Jag klär mig ofta i färger som stämmer in på det humör jag är på just för tillfället. När jag är uppåt och på bra humör så klär jag mig i röda, gröna, blå, gula färger. Och det är mest varje dag.
Om jag skulle känna mig mer sorgsen eller inte vill synas så mycket nån gång så blir det svart, mörkblått eller vitt.
Mitt hem är ganska ljust med färgklickar här och där.
Ja det är viktigt med färgen i sovrummet t.ex, den ska vara vilosam som svagt lila, beige,rosa,eller ljusgrön.
Man ska inte bära svart ofta då man lätt blir deprimerad.
Går man ut och dansar så är rött perfekt
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
I den lght jag snart kommer att flytta in i har jag valt samma färg i alla rum, kalkvitt, och det tror jag blir jättebra! Jag älskar ljusa luftiga rum och varierar hellre stilen och färgerna med färger på kuddar, gardiner, mattor etc istället.
Jag är faktiskt nöjd med mig själv för trots att några har ifrågasatt mitt val, har jag ändå lyckats stå fast vid mitt beslut och känner att det är rätt! Nu ska ljuset in i mitt liv och därmed jämt! 
Hejja Mammi!

Jo men vitt är en utmärkt färg också för den helar och renar!
Bra! Det behöver jag! 
Ja, ni har nog redan gissat vad jag har för färger hemma hos mig… jag har svagt grå väggar i de flesta rummen. Gardiner, dukar, kuddar osv har röda, lila och cerise färger. Jag har mycket växter, jag tycker att både blommande och gröna växter är viktigt i rummen så där älskar jag grönt - som jag inte klarar att klä mig i - grönt hör för mig naturen till.
#2 För mig känns inte svart deprimerande men jag har lila, cerise detaljer till svart så det blir mycket färg som lyser ihop med den avslappnande färger svart…
Ja,självklart är färger(o matreal) viktiga,de både signalerar o påverkar mig..(utåt och inåt)
när jag var yngre var jag mer ohämmad i mitt dagliga färgval på kläderna,lite mer nedtonad nu.. :- /,mer nyanser än "skrik" :- )
i hemmet,har jag tidigare (!) alltid "slagits" för vita struktur-tapeter,arrgument:då får man en tom målarduk,som alla "penseldrag" syns mot,det är lättare att ändra accenter,kuddar,gardiner,möbler,tavlor,lampor mm
och,att det blir en ..ren o snygg yta
öppna träytor o gröna växter har jag oxå alltid proppsat på,tycker om det Levande,Växande..det Organsika *ler*
Nu senaste inflyttningen blev det en omskakande förändring,träplankorna i sovrummet var för skadade av utslängda linolium-mattan,se det målade jag vitt o väggarna (baby?)-blå ..!!! för att jag inte skulle bli alltför chckad,tog jag en tvättsvamp o mural-duttade med den med vitt,i det blåa
i köket blev det en gul nyans(Våreld) med eken i luckor o golv..tycker om kökets *värme* liksom sovrummets svalka ..från väggarna o isflak till golv,det blir ju som att krypa ned o kura in sig i det varma i sängen .. :- )
gardiner,tycker jag om som färgklickar..OCH känsla i tygmönster/struktur(ev. relief)
…nog nu,tror du anat om jag tycker färg är viktigt :- )
penke
Mycket interssant finns det att säga om färg… men varför mår jag illa av vissa färger? Gör ni också det? Eller är det jag som har överdrivet mycket känslor… 
..mår illa,är för starkt att säga..även om jag *ryser* åt viss färger/nyanser.
varför vet jag heller inte,kan inte göra någon minneskoppling/association till något minne..
en nyansering.. av reaktionen har jag upptäckt hos mig,samma färg kan jag ibland tycka mer eller mindre illa om,beroende på hur/vad den sitter på..tex. ok på en möbel,men vidrigt på kläder.. !?!
eller,,tex. hur olika färger "blandas" på en tröja(vilka ränder)
att man/jag reagerar..(?) beror kanske på att man har ett passionerat sätt till livet,att man lever sig in i,och *ser* istället för att bara ..titta,allt är inte bara en "grå smet" (?)
men,men..jag föredrar att se de färger jag tycker om..de andra,får andra bära som ett steg/straff i sin utveckling *skratt*
penke
gul/grön idag(nu) men,slitet "blå" i kläderna..trädgårdsarbete ..
Färg för mig är viktig. O det är olika hur jag utveklas i livet..
Men till din fråga
Om jag mår illa av någon färg.-Nej.
Lena.P är jag i verkliga livet.

Färger är en rätt svår sak för mig. Det varierar rätt mycket efter hur jag mår. Jag är en sån där tråkig alldaglig människa som gillar svart, grått, blått och mossgrönt. Nästan alla mina kläder går i de tonerna
. Ibland tror nog folk att jag aldrig byter t-shirt (vilket jag nästan alltid har på mig) för de allra flesta av dem är mossgröna. Just den mossgröna färgen är för mig en vilsam sådan. Den utstrålar lugn och ro.
Vad gäller hemmet velar jag mer. Har svårt att bestämma mig för vilken färg som passar var. Där är sambon bättre och han brukar få välja. I vardagsrummet har han fått härja helt själv och valde då att måla tre bruna väggar och en beige. Jag fick nästan hicka när han sa att han skulle måla så. Fast när det väl var klart så blev det jättebra och passar alldeles utmärkt till just det rummet.
Finns väl ingen färg jag mår illa över precis men vitt har jag svårt för. Tycker det är så sterilt och kallt. Fast om man då gör som t ex hoppfull skriver, fyller i med andra färger på mattor, gardiner och annat så är det helt ok för då blir det liv i det vita.
Färger är jätte viktigt för mig. Jag gick på färganalys för ca 10 år sedan. Dess för innan hade jag varit med jobbet. Det var då som många gav sig in i färganalysbranchen men kunde inte så mycket. Hon sa jag var höst. Har alltid tyckt illa om alla höstens färger. Men så klart gick jag och köpte en del kläder i dessa färger, trivdes inte alls.
När jag sen träffade min nuvarande sambo fick jag tipps om en jätte duktig tjej i Halmstad. Då sa hon att jag var vår. Klär jag mig i någon av dessa färger mår jag alltdid mycket bättre och känner mig pigg. Även när det gäller hur jag kombinerar färger i huset försöker jag använda mina vårfärger. Sambon är sommar så vi får ha hans färger där han vistas mest och mina i mina rum, och någon kompromiss där vi vistas båda.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

Jag tycker om grön…de flesta nyanser av grön. 
Sen beror det på i vilken miljö/materiel & ibland styr sinnes-stämningen.
#15 - jag har hört påstås att endera "är" men grön eller blå… du är grön och jag blå… inte grön alls.

Jaa, kanske är det så…
.. min kompis är blå…..Ska kolla med mina kollegor i helgen när jag jobbar…grön/blå….

Jag älskar färg!
Har inte en enda vit vägg, färgstarka tapeter i alla rum.
Älskar orange, rött och lila, faktiskt gärna blandat…
#18 jo jag älskar färg och måste då motivera det till sambon som ville ha vitt i hemmet, jag klarade inte det - vaddå modernt?
#3 När jag blev ensam i stygan efter skildmässan då bestämde jag,att jag gör som jag vill…för första gången i mitt liv…så blev det också o som du skrev… var jag fast var jag valde för färger osv
Det är så härligt,att stå fast var man väljer hur dummt nån annan tycker,att det är osv.
Jag har hållit på o renovera,men det går sakta.
Färger som jag tycker extra mycke här hemma är ljus lila sovrum+hallen,allrum mjuk orange+gult,köket konstigt grön(det ska jag måla om)min lilla arbetsrum varm rörd…vardagsrum ljus rosalilablåvitt heh-hee sånt tapet som var mode länge sen..badrum vitt.Möbler är mäst delen bryna olika nyanser o svart..och olika trädslag har jag i dom o hyllor som jag har bara lackat..
Kläder som jag har är oftast olika röda o svarta eller nånslags bruna.Älskar mest färgen orange o gul…men ysssss inte kläder för mig.
Jag har blivit mer påvärkat av färger när jag va med i arbetslivet.Nu här hemma..???Men det är jätte härligtmed färger.
Jag svarar som #12 till din frågan..fast svaren kom här nu…
o du får läsa var hon skrev hih-hii
Ja det är många som tycker att färg är viktigt - och att det är viktigt vilken färg det är…
men det är inte lätt att veta varför en del upplevs som obehagliga… kanske det är något jag varit med om som liten… 
# 21 Det är ofta så tyvärr,att vi inte alltid kan kopla allt till tex.obehag så lätt allafall..
Jag kunde inte tåla"godis"mareng..bara,att såg dom i affärens hyllor fick mig att må bytom o ofta fick jag ont i huvudet…men det är ok nu,det är länge sen o lång historia.
När det gäller heminredning så vill jag absolut inte ha vitt. jag tycker att det är för kyligt. Jag är en människa som älskar färg och jag vill ha det varmt och ombonat omkring mig. Här på torpet är det omålad furupanel i alla rum utom i köket och även om det blir lite bastu- och stuga i fjällen-varning över det hela, så älskar jag värmen i det mörknade träet.
När det gäller kläder så blir det mest svart. Jag vet inte varför, jag tycker bara att det är snyggt och jag blir absolut inte deprimerad av det.
*nyfiken*
ni som gillar andra färger än vitt på väggarna…målar ni taket i samma färg o/e takfärgen en liten bit ned på väggen.. ?
penke

Vi har vita tak och inte en bit ner, bara taket.
nej taken är vita hos mig. Annars blir det nog lite för mycket av det goda. Det här med att dra ner takfärgen på väggen tror jag man gör för att få "ner" takhöjden i rum med högt i tak…
jag har lackat furu panel i helften av stugan o resten är vit målat men bara taket o lister..juu hallen är tapetten ljuslila taket är vit alla lister är blommon röd/lila (kanska skarp färg)syns bra
..för att få ned taket,har jag upplevt någon gång,men tycker det börjar(?) bli vanligare även i vanliga,..normala lgh,det är ..annorlunda,oxå sett att två väggar och tak varit i samma färg (vägg tre var "bara" fönster, fjärde "syntes" inte,det var en ..konstig upplevelse
#Shar..du ska inte måla dit himmel .."bakom" ditt molnvita tak ? 
penke

Vi har laserat ett furutak i brunt !!
Gröna väggar i ett rum med 2 fönster, en altandörr(1/2 glas) , ett brett valv(med ett stort rum bredvid) , en dörröppning (utan dörr)……
På den gröna väggen är det en bred bård med dova färger rost/aubergine/gröna/biege.
Bården sitter 1/2 meter nedanför taket.
Blev detta rörigt?
Våran unge ville har sitt furutak grönlaserat & det gjorde vi !!
Jag kanske ska ta foto & visa ?? Men inte nu, det är för mörkt
.
Oooops, dags att krama kudden…..jag börjar 7 imörrn-bitti…..

Jag är så simpel att jag inte kan se "bakom" mitt tak…
Räcker det inte att se så långt näsan räcker…
Jag använder oftast svarta kläder. Gillar svart, men hemma försöker jag ha lite olika färger tex. på gardiner.
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!

Färg är viktigt. Rätt färg på rätt plats tänker jag. En färg kan vara gräslig på ett ställe men perfekt på en annan men vilket som är vilket är en smaksak. Jag tycker att lila, klar skrikigt gula eller gröna hus är gräsligt men en del har det och de tycker väl antagligen det är snyggt.
Jag ser gräslig ut i storblommiga kläder med för många färger, eller jag försvinner på något sätt i dem, medan andra kan vara fina i det.
Om jag inte gjort vitt kök skulle jag inte kunnat sätta dit denna vägg, som egentligen är ett golv, det vita gör att det framträder, och man kan ju ändra på den lösa inredningen när man vill.
Jag ska sätta upp tapeter med blommor i pastellfärger och då kan jag byta kuddarna i blommornas färger och får köket att se ut som nytt när jag vill.
Pinocchio… ? :- )
(många tittar/stirrar bara,ibland är det bättre att blunda,för att *se*)
penke
kan inte bestämma mig..om det är uppåt väggarna,med ditt "golv" :- )
jag får inte riktigt in känslan av ditt tripp-trapp-trupp på bänkytorna, (gissar att det är ett fönster som styr) menar mer ..hur det påverkar köks-skapandet(matlagningen) ….(?)
¿ är det en spishäll med "osynliga" touchknappar i hörnet,under "rökgången" ? (visst ja,hade inte du en grill ute på tunet ? )
på nå´t sätt ser murväggen för ..ren ut,det hade gett en ..annan patina/dimension om det varit inrökt/stekt..plus besök av hälsovårdsnämnden *skratt*
penke

33# Cristine
Din vägg är super snygg och gör sig bäst till vitt. Det vita göra att den framträder så bra som den förtjänar att göra.
#0 Färger är viktiga tycker jag, speciellt på kläder.Tycker om lila, cerice,indigo,turkos, grönt, en del blå färger.
Färger som är helt otänkbara är enfärgat orange, knallrött, mörkbrunt och mörkgrått.
Många gånger tror jag man dras till de färger man behöver just då.
Alla naturens gröna och blå färger tycker jag är helt undrbara.Vad vore livet utan färg? 
" Var nära naturen - var när dig själv "
Det är tri trapp trull därför att det inte är färdigt. Den sista skivan ligger lös och där ska byggas ett skåp i samma höjd.
Ja det är en induktionshäll. Det bli nog snart patina och hälsovårdsnämnd för jag har inte satt upp spiskåpan ännu*fniss*

som det kan va…
jag som börjar se charmen med alla olika höjder,men tre räcker ..
jag har två olika bänkhöjder,men de sitter inte ihop..
undrar,finns det trekantiga spisfläktar .. ?
eller blir det en fyrkantig som sticker ut undertill…(?) en i borstat stål kan kanske bli snyggt där (?) de börjar väl bli billiga på blocket nu ?
penke
# 2 Jag klär mej oftast i svart…Men inte blir jag deppig för det.
Jag älskar svart och trivs i det.
Hemmets färger består av blått, grön och vitt. Gillar inte den där vita färgen på tapeterna.
Lägenheten vi ska flytta till har mycket färger. Blått, svart, grått, rött. Och det är så snyggt!
Inget borstat stål..det blir en gammeldags kåpa gjord efter mått och den kommer att se ut så här och sitta utanpå. I hålet du ser i trekante ska det in lampor
#42 Jag klär mej i svart för att jag ska se smalare ut, men jag blir inte heller deppig. Men nog skulle jag gärna vilja kunna gå omkring i Pastellfärger.
#44 Ja man ser smalare ut.
Jag kan bära andra färger med..men trivs inte. Fast ibland måste man ju variera.