God morgon 30 maj
Artur Lundkvist
**
Har du sett landet om sommaren?
Har du sett byarna på landet, de gamla byarna där livet ännu är ungt och friskt och enkelt?
Har du sett landets unga döttrar kamma sitt långa håreller tvätta sina fötter i bäcken om kvällen
eller bada där mellan gula näckrosor i skydd av ett träd efter en het dag i slåttertiden?
Hr du sett männen slipa sina lirar under fruktträden i augusti medan de tidiga päronen dunsar i marken då vinden rör träkronorna?
Har du sett en kvinna stå böjd i den höga blommande blasten och gräva fram de första blekröda pottisarna ur myllan?
Kom och vandra på landet om sommaren.
Drick spenvarm mjälk ur pigorns ämbar tidigt om morgonn.
Kliv upp och ät körsbär samman med körsbärsplockerskorna som står på höga stegar i de stora träden med vinden lekande i kjolarna.
Vila i gräset invid sädesfälten och lyssna till de tunga mognande axens prassel och viskningar,
tyd åkerns hemligheter och fatta livets saga,
tag en nyckelpiga på ditt finger och låt henne flyga iväg som en röd gnista.
Lyssna till de stora trädens sus i middagstimman och förnim tiden stå stilla eller flyta sakta som en bred och djup älv.
Upplev byns kväll tidigt i juni då häggarna blommar kring gårdarna
eller i skördetiden då vägarna ligger beströdda med sädesax
Upplev de ljusa sommarnätterna då kornknarren skärrar och hästar går i bet på dimmiga ängar, då kattorna smyger på jakt längs åkerrenarna och unga älskande par sitter kuttrande inunder häggarna.
Kom och se landet om sommaren.
Och de gamla byarna där livet ännu är ungt och friskt och enkelt.
**
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Sååå vackert skrivet! Just så där är det ju på landet och jag bara älskar det livet.
Önskar er alla en solig och fin dag både ute och inom er! 
Kram: Mammi
Detsamma Mammi!
Jag önskar er också en härlig dag
God Morgon!!
vad fint du har skrivit Cristine.Så var det när jag var liten.
Vi hadde en tjärn som vi gick ner o tvättade oss.Vi hadde oftas inget vatten på sommaren. Brunnen sinade.
Vi har ett sådant fint väder.O det verkar som om vårt avlånga land har samma väder..Så Njut gott folk.
Nu är det den finaste årstiden tycker jag…Detta är mina hästars vintehage, Lupiner är en överlevnadsblomma..
Lena.P är jag i verkliga livet.
Det är inte jag som skrivit dikten Chik, jag tyckte den var så fin och den passade idag.
Vi är nog många som har sådana minnen
Härliga minnen då inte allt var så bekvämt, men det tänkte man inte på då.
Jag såg det. Att det inte var du som hadde diktat.Formulerade mig klumpit. Men det är tänkvärda ord,
Enligt dagens lagstiftare och byråkrater borde de av oss, som var barn på 40-talet, 50-talet, 60-talet, och 70-talet inte ha överlevt.
Våra sängar var målade med blybaserad färg.
Vi hade inga barnsäkra medicinflaskor, dörrar eller skåp, och när vi cyklade bar ingen av oss hjälm.
Vi drack vatten från trädgårdsslangen.
Vi åt bröd med smör, drack läsk med socker i, men blev aldrig överviktiga, därför att vi alltid var ute och lekte.
Vi delade gärna en läsk med andra och drack ur samma flaska, utan att någon dog av det.
Vi använde timmar på att bygga lådbilar av gamla skrotade saker, och körde i full fart ned för backen, bara för att lite senare komma på att vi hade glömt att sätta på bromsar. Efter några turer i diket lärde vi oss att lösa problemet.
Vi gick ut tidigt om morgonen för att leka ute hela dagen, och kom hem först när gatubelysningen blev tänd. Ingen kunde få fatt i oss på hela dagen - ingen hade mobiltelefon.
Vi hade ingen Playstation, Nintendo eller X-boxar - i det hela taget inga TV-spel, inte 99 TV-kanaler, inget surround-sound, hemdatorer eller chatrooms på Internet.
Vi hade vänner! Vi gick ut och fann dem!
Vi ramlade ned från träd, skar oss, bröt armar och ben, slog ut tänder, men ingen blev stämd efter dessa olyckor. Det var olyckor! Inga andra kunde få skulden - bara vi själva.
Vi slogs, blev gula och blå och lärde oss att komma över det.
Vi hittade på lekar med pinnar och tennisbollar och åt jord och gräs. Till trots för alla varningar, så var det inte många ögon som blev utstuckna.
Vi cyklade och gick hem till varandra, bankade på dörren, gick rakt in och blandade oss i samtalet.
Vissa elever var inte så kvicka som andra i skolan, de fick helt enkelt gå om ett år.
Vi fick äta jordnötter.
Åkte bil utan bälte med föräldrar som rökte i bilen.
Fick aldrig skjuts utan fick ta oss själva gående eller per cykel. Ritade med tuschpennor med ämnen som är förbjudna idag.
Denna generation har fostrat några av de mest riskvilliga, de bästa problemlösare och investerare någonsin. De sista 50 åren har varit en explosion av nya idéer. Vi hade frihet, fiasko, succéer, förälskelser och
ansvar, och vi lärde oss att förhålla oss till alltihop.
Ja så bra att du plockade fram den för jag tycker att det är en väldigt bra text. Vi använde mycket fantasin förr i våra lekar som senare nyttjades till problemlösningar och uppfinningar t.ex. Jag kan inte komma på någon som hade allergi på den tiden, och överlag var vi kanske snoriga men friska ungar. Snoriga för att vi var ute i ur och skur och kom hem genomblöta ibland. 
Presis!!Så var man glad över att få sitta o bara rita.i lugn o ro innan man gick o lade sig..
todelo
fina och tänkvärda ord här i dag 
nu är jag hemma igen och det känns faktiskt skönt! Solen skiner från en knallblå himmel så de som gifter sig idag får bästa tänkbara väder.
Nu ska vi snart lägga några kycklingbitar på grillen - gubben ska bra undersöka vad det är för fel på bilen. Den bråkade när vi skulle köra av färjan och vi höll på att få hjärtstillestånd båda två

mern vi kom lyckligen av flytetyget och tog oss hem utan problem. Skönt!

Många fina ord…
Själv har jag bott i hammocken med en bok och valpen tussandes kring mina fötter i gräset. Det är riktigt varmt idag.
Maken är hos svärmor med pojkarna, jag valde att stanna hemma. Ibland tycker jag att det är skönt att bara få vara ensam. Får så sällan sådana stunder. Man får ta tillfället i akt när det kommer.
Har lagt in min första artikel på Ångest i fokus, om bipolär sjukdom. Titta in och läs om ni vill. 
"There is nothing more despicable than respect based on fear."
Godkväll
Inne sent Min dator har varit ur spel sen i går förmiddag virus angrepp……
men än vän fick hjälpa till och nu funkar den ett tag till i allfall……..
I morgon ska jag i väg på en utflyckt lite norr ut för( mig alltså) Jönköping bär det av till ska bli intressant ska träffa några vänner från en annan iFokus sida……. underbart
så kommer jag inte in i morgon så önskar jag er en skön lördag kväll och en underbar Morsdag …………..
Hörs på Måndag……… hi hi lite roligt kan man ha
Ha så kul bettin i morgon!
Kram kram
Tack Mammi passar på att säga godnatt nu.
Ska ut i köket laga lite färdkost sen blir det nog tidigt i säng………..
Nattinatti och sov så gott! 
HAHA!!! Du är bara bäst Chik!! 
Natti natti alla vänner.
natti natti från mig med! ses i morgon