Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etiketthus-och-hem
Läst 972 ggr
Cristine
0

När man bor i hus!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När man bor i hus så blir det aldrig färdigt(det kan hända i gammal lägnhet också) alltid är det något som ska göras /förbättras och då gör man det oftast på sommaren som Maggan. Vad ska du göra?

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Farwuq
0

Vilket trevligt hus.

Det är mycket man borde göra men lite som verkligen blir utfört.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[MargaretaA]
0

Oj oj

Om vi håller oss bara på torpet nu så är köksväggarna färdigmålade. Nu ska det vita (foder och lister) få sig en omgång. Det gamla kalklet och en del av putsen på spismuren ramlade bort när vi tog ut de gamla kökskåpen, så det måste fixas.

Elen måste ses över eftersom det finns många ojordade kontakter huset.

Toaletten i lillstugan ska få panel på väggarna och någon form av golv..

Hemma så ska köket på nedervåningen målas klart plus att det ska upp kakel.

Hallarna både och uppe och nere plus trapphuset ska pärlspontas och målas.

NYtt badrum ska fixas på övervåningen.

Sedan renovering av det gamla badrummet på nedervåningen.

alla rum utom ett sovrum behöver tapetseras.

Nä det tar aldrig slut…

evrekaw
0

Taket på förrådet och dörren är ruttet och helt slut. Vi måste riva och bytta nytt tak - eventuellt har det runnit längs med någon vägg också… Vi vet inte hur stort detta projekt är… En ny dörr är ju bara att köpa. Men taket… Inget man ser fram emot precis…

Sedan har ju svärmor alltid en massa hon vill få gjort också… Man vet aldrig vad som händer, men riktig sommarsemester vet nog inte min man vad det är förrän vi åker till annat land el. dyl. mil från verktygslådan…Flört

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

[peter54]
0

Om jag känner mig sysslolös någon gång kan jag bara gå ut på gräsmattan och vrida mig ett varv så ser jag genast något som behöver göras.

signemo
0

Köket skulle behöva bytas ut, har sett sina bättre dagar.Visserligen är taket i köket bra. Men det beror på att vi hade en vattenskada för några år sen. Tapeterna skall vi inte tala om. Spåren från vattenskadan är kvar. Men jag resonerar som så att det kanske kan bli ett snabbare köksbyte om vi blänger på tapeterna ett tag . Visserligen är köket bara 30 år och det håller ihop. Men nu börjar det bli dags tycker jag.

Nästa steg borde vara vårt så kallade finrum. Heltäckningsmattan där skall ut och tapeter bytas. (även de 30 år, tänk mattan) Men först köket. Och hemma hos oss har alltid folk sprungit i strumplästen..

Sen borde huset där svärmor bor målas om, eller åtminstone tvättas. Skulle behöva målas och tapeteseras lite där också.Men hon och svärfar gjorde vad de ville och skötte det rätt bra. Men svärfar är död nu och svärmor vill nog inte att de skall göras så mycket. Så det får väl bero.

Sen får man vara glad för det som är gjort. Vi har målat om huset förra året. Hälften av fönstren är utbytta, Badrummet på andra våning omgjort. Vi har tapetetserat om en gång i Tv-rum och barnens rum o hall sen vi byggde och golvet i Tv rummet på andravåning är utbytt för några år sen. Ja det är kanske snart 7-8 år sen tiden går fort.Det andra är bra som det är. Nästan var gång jag torkar av golvet i hallen förundras jag över hur otroligt bra den golvmattan måste ha varit och är. Den är ju också 30 år. Men får den nån polisch nån gång ( väldigt sällan) så är den som ny igen. Otroligt efter som alla sprungit där i alla år.

Visst har man att göra så är det som Du Peter säjer där bara att vrida sig ett varv. och sätta igång eller vänta tills anfallet går över.

Var rädda om varandra

blombuketten
0

Jag resonerar som så att så länge saker fungerar som de ska så är det ok. Vårt kök t ex, skulle kunna bytas ut och göras modernare, men det är ingen brådska för allt fungerar precis som det ska och efter vad ett kök är till för.

Det vi håller på med är att, på nedre plan, bygga om en del. Där har det varit affär, först en komsumaffär och sedan en skoaffär. Det innebär att det var en enda stor lokal där. Nu har vi byggt upp inneväggar i ena hörnet så att det bivit två sovrum där. Ena rummet är nu klartmålat och har fått nytt golv. Andra rummet har varit krångligt för färgen vill sig inte riktigt, men en målning till och jag tror det blir ok. Därefter blir det nytt golv där med. Några nya fräsch möbler också och sen har barnen var sitt nytt och fint sovrum.

Det primära som ska göras nu är att vi ska byta ut några fönster. Det är ju jättestora skyltfönster där och det blir kallt på vintern. Vi har inköpt nya (begagnade) fönster som ska in i stället. Kommer bli bra det. Insynen blir ju lite mindre Glad.

Vardagsrummet har vi målat väggarna och är snart klara med det också. Vi har rivit ut heltäckningsmattor i nästan hela övervåningen och det var så skönt, särskilt med tanke på att vi har tre hundar och två katter och allt hår som samlas i o m det.

evrekaw
0

#6 så är det med mitt kök också… Det är det som fanns här när vi köpte huset…

Inte det jag skulle välja själv om jag fick… Men allt är helt och fungerar precis som det ska så… Det står inte högt på prioriteringslistan…Flört

Hoppfull
0

Suck… usch ja… först har vi ju byggena, det ena består i att vedboden byggs om till en liten tvåa åt äldste sonen som vi vill ha ut ur sitt rum så att vi kommer ut ur vårt sovrum. Vi delar sovrum med vår 9-åring och det är allt annat är lyckat! Så har vi en altan som bara kom till de gjutna plintarna innan det andra bygget fick högre prio.

Så har vi hallen uppe där vi började riva lite tapetskarvar för att kunna måla utanpå och hela masoniten släppte så nu är väggarna kala med hundratals små inbankade nubb som måste lirkas ut innan vi kan spika gips utanpå… mattan i samma hall är urgräslig.

Så har vi trappan ner som är trä men som den fine och duktige mannen vi köpt huset av limmat den allra fulaste korkmatta som man kan tänka sig utanpå…

Alla fönster måste bytas med tiden, det blåser rätt in så att gardinerna fläktar på vintern!

Huset måste målas utvändigt inom en hyfsat snar tid… och då ska kulören banne mig bytas!! (huset är idag knallorange, bruna knutar och grönt plåttak… snacka om att man sätter kaffet i halsen! det är lätt gatans fulaste hus!)

Och så köket, inga problem där men vi vill byta ut det grön och vitblommiga illamåendekaklet och den hemska medaljongmattan på golvet! Även bänkskivorna är horribla.

Tvättstugan har även den en fruktansvärd kulör och är så opraktiskt planerad så man bara suckar… man har satt in ett snålrör från diskhon därinne så att vattnet rinner inte undan tillräckligt snabbt…

Förutom detta har den förträfflige mannen som bott här innan gjort att allt är snett och vint, som garderobsraden i sovrummet, sex garderober i en rad och inte en knopp på samma höjd!! Och han har målat bara en gång (om alls) så spackel och träskarvar lyser igenom överallt…

Nu är vi framme vid pensionsåldern tidsmässigt ungefär va? Tungan ute

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[KinaSylejmani]
0

Vi har renoverat hela huset invändigt, både uppe och nere.

Lagt in nya golv, tapeserat, målat tak, satt in ett nytt kök med mera. Och så har vi satt in braskamin (kontura) och en Sverigepump (värmepump).

Huset  har vi så smått börjat att måla men det är inte färdigt ännu. Förhoppningsvis blir det färdigt denna sommaren. Sen är det alltid nånting som behöver göras eller som man vill göra.

Helst vill man ju ha det färdigt innan man börjat.

[GunillaF]
0

Det första jag ska göra nu när det mesta av senaste tidens resande är avklarat är att skura och olja in altangolvet.

evrekaw
0

#10 Tell me all about it…Rynkar på näsan

Mammi
0

Helt plötsligt känns det faktiskt lite skönt att flytta till en lägenhet!Flört

[GunillaF]
0

#11 Jag har bestämt att det inte får komma ut en enda blomma till altanen förrän detta jobb är klart och då går det lite lättare.

Arbete - belöning! Flört

penke
0

*hua*

jag blir ju nästan matt av att läsa allt som ligger framför några ..,

just nu vill jag inte se vad som ligger framför mig,jag vill njuta av vad som är klart,i helgen.

..likt GunillaF ville jag inte plocka fram något på ute-däcket innan det var oljat o klart,efter flera ..skabara-förhinder blev det gjort idag *leeer*,jag hoppas det iallafall,´äddrans vad det sög in !!,10-litarn + en ifall 3-liter är slut,men då är det lite kvar, på "foten" under däcket .. jag får se imorgon hur stor dunk det behöver bli,¿ en extra vända överallt ? eller bara,.där under..

jag vill ju ha fram bord o stolar, ute-frukost är så härligt :- )

det är en så´nn lättnad att "förstavändan" är färdig Glad

en annan lättnad är soff-byte(eg. är det bara soffan som bytts ut,inte med någon) jag har velat för länge med det,haft olika *tankar/teman*,jag hade besök av min faster,hon brukar ha..hm,kanske inte alltid blick(?),men hon sätter fart *ler*

så det blev en ny(annan än jag först funderat på)soffa  .med den klar,föll en massa annat på plats,en del röj o ..ommöbleringar, plus,inte minst viktigt,nu kom det upp en massa tavlor på väggarna,jag hade bara några innan,nu *syntes* det var de skulle hänga :- )

jag har inte riktigt vant mig vid den nya looken där *ler* det är spännande med ..rörelse.

men,framtiden:

det lätta,"odlingarna" sköter sig snart själva

lite mer att bli trött i armarna,:framfarterna till garage,stensättning eller stampad singel ? + stenparti utmed huset (isälllet för mossa) ?+ hur gångarna ska se ut  ..

jag har gjort toik-mycket de senaste åren,så det är skönt att det är så lugnt o stilla nu :- )

penke

Mammi
0

Cris visst va det väl en annan färg på huset på bilden tidigare eller är det jag som börjar bli gaggig!?Foten i munnen

Cristine
0

Den var så mörk så jag ljusade den.

Mammi
0

Pust! Trodde jag började få synvillor eller nåt!Tungan ute

aggeelin
0

Nu börjar vi bli klara med allt som ska göras utanför vårt hus. Det är skönt. Gräsmatta är nästan ett måste, det går förstås att lägga sten på allt men det klarar jag inte av, det blir för sterilt. Och när jag har hus vill jag gärna ha några äppleträd och ett päronträd, lite buskar. En del här har så tomt i sin trädgård, om jag skulle ha det så - ville jg nog hellre bo i lägenhet Flört.

Att jag sen planterar en "installation" är förstås inte nödvändigt. Jag kommer att ha marktäckande blommor och täckbark, tanken är att det inte ska bli så mycket att rensa, mest att vattna. Och att njuta av… få se hur det blir. Glad

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

evrekaw
0

Det här är vad jag gillar bäst med att bo i hus… Allt trädgårdsarbete. Ska förbi handelsträdgården och hoppas att jag kan hålla mig till att enbart köpa Surafinor och hänglobelie till mina två amplar…

Men man förvanldas liksom till en Shop oholic när man ser allt vackert… Ska försöka att ta mig i akt…

aggeelin
0

#19 Jag håller med! Det är farligt för mig att komma in i en handelsträdgård eller liknande. Jag vill ha, vill ha! Svårt att låta bli! Tycker som du att det är roligt med trädgårdsarbete, lite lagom… och jag tycker om att odla blommor. Jag har detta i "släkten", mina föräldar har alltid odlat och så har jag en KRAV-bror också, det är jättebra att köpa riktiga goda grönsaker av honom Kyss

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

evrekaw
0

#20 Är otroligt sugen på att sätta smultron… De är både dekorativa och goda… Bara det att jag inte riktigt vet vart jag ska plantera dem…

Men man borde ju i och för sig kunna ha dem i en kruka av större format…Obestämd

Farwuq
0

Odlingslådor av begagnade pallkragar är bra för sådant.

Glad

[GunillaF]
0

#21 Jag har satt några smultronplantor längst fram i en rabatt. Som kantväxt. Lätt för barnbarnen (och mig) att nå smultronen blir det då.Skrattande

Cristine
0

Jag har mycket kvar på mitt hus som att dra in el, mer rör, lister, bitar av väggarna,golvet i sovrummet, utbyggnad, nya fönster, tapeter, badrum. Huset ska målas en gång till, alla fönsterkarmar ska också målas.

Handelsträdgårdar har jag sluta gå på, det blev alldeles för dyrt. Nu springer jag omkring i mina vänners trädgårdar. Jag har bara skickat efter ett par klematis

Hoppfull
0

#24 Dra in el Förvånad ??? Badrum??? *host* hur gör du nu då?

Mads
0

Nu byts all panel på huset och förrådet på gården byggs om och isoleras, ska få in värme där eftersom jag inte har så mycket förvaringsutrymme inomhus. Nästa steg är att få fint på innergården och låååångt framöver blir det nytt badrum.

Amor Vincit Omnia

Cristine
0

# 25 Jag har en lös kabel som är tillfälligt dragen så jag har ljus till 4 smålampor och till datorn. Vi värmer vatten i kokare för att tvätta oss och till annat. Vi duchar hos en granne.

#26 Till nästa steg kanske du har en snickare inneboende!FlörtSkrattande

Mads
0

# 27 SkrattandeKyss

Amor Vincit Omnia

Hoppfull
0

#27 oh shit!

Cristine
0

#29 Man vänjer sig, vi har i alla fall toan inne..den satt vi in i oktober..före var det skogen.

Mads
0

# 30 OJ, skogen i alla ära men det måste vara gott med toalett inomhus Glad

Amor Vincit Omnia

Hoppfull
0

#30 Hahahaha, ja allt går ju även om det är himla skönt när det blir färdigt!

Mavios
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I år är det egentligen massor som borde göras. Entrén är ett renoveringsprojekt, vill få iordning ett källarutrymme som ska bli mitt hobbyrum, smådetaljer i tidigare nästan färdiga projekt (en list här, en missad målning där osv) och så har vi hundgården vi håller på att bygga, samt en plantering av en slänt (180 växter räckte inte, så det ska köpas/planteras fler). Sedan har jag lite småpill, som sonens sovrumsvägg som jag nästan målat klart, se bilden. Vi är bra på att starta peojekt, men mindre duktiga på att helt slutföra dem. Vi jobbar på det i  alla fall. Just ja, datorrummet är ett annat projekt…

Fast vi har ju el, vatten och toalett mfl bekvämligehter så det går ju ingen nöd på oss alls.

Ett vänligt leende kan betyda så mycket för den som själv inte orkar prestera något.

evrekaw
0

#31 Min farfar vägrade att gå på "vattenclosetten" när farmor äntligen övertalat honom om att installera en…

Hans åsikt var att det var äckligt med folk som sket inne i huset. Det var bara kreatur som sket inne…Flört

Mammi
0

Haha! Vicken lirare! Skrattande

evrekaw
0

#35 Mmmmm jag hade världens bästa farfar… Han gav det bästa ett barn kan få… I överflöd… Kärlek och tid…

Farwuq
0

Ja, man hade den åsikten: "Äta inne", "skita ute".

Inte tvärt om.

Flört

Mads
0

# 36 Då har vi haft samma farfar men ändå olika personer Skrattande

Amor Vincit Omnia

Mammi
0

Jag önskar mina far och morföräldrar hade varit i livet när jag var barn. Saknar den kontakten…Gråter

Cristine
0

Vi duschade ute också och diskade, tvättade kläder. Nu kan vi diska inne, vi har också diskmaskin, Washing Dishes  och kan tvätta småkläder i den stora diskhon. Maten kan vi ochså laga inne, jag lagade den ute hela sommaren och långt inpå hösten ute i trädgården. Cooking Dinner 

evrekaw
0

#39 Den kan du nog ha ändå… Farfar hälsar på titt som tätt… Känner hans doft så tydligt…Glad

Gråt inte vännen… Rynkar på näsanKyss

Mammi
0

Jo du har så rätt i det, och jag tror att dom finns där bredvid mig även om jag inte kan se dem alla gånger….

penke
0

*skratt*

jag hade nästan så i ett ..halvår,när jag byggde om enda toan,det var så mycket som förhalade  o krånglade,krisade det ..gick det att lirka in den lösa stolen ,balanserande på golvreglarna..(utan svindel)

det är sådant,som är karaktärsdanande ….. :- )

det går inte att beskriva hur ljuvligt det var att ha en fast toastol,som fylde på vatten i "ryggen" utan hink-spring från .. .

…nå´n som råkade ringa när det var ny-färdigt,fick lyssna till det via luren *skratt* (sic)

penke

Cristine
0

Skönt att du förstår mej broder!FlörtTungan ute