I varje ögonblick...
finns ett val som skapar glädje för den som väljer det och glädje för den som blir påverkad av valet.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Jag ska göra råttorna glada, ska åka och handla idag.

jag ska göra dem som får IG ledsna och MVG lyckliga… Men, det är egentligen inget val jag har… Ibland inte eleverna heller… Har man klarat kursen eller ej…
Tvi - hatar mitt jobb ang. detta - i övrigt älskar jag det…
"There is nothing more despicable than respect based on fear."
#3 - jo jag sitter också här och betygsätter, när jag rättar hoppas jag att alla klarat sig…
Och visst är det så att det finns ett val hur jag ska se det som händer. Ofta är det ett lätt val att se det som händer ur möjlighetssynvinkel… ibland kan det ta mer tid att hitta möjligheterna
och det postiiva…
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
"Det är på tankens nivå, vi avgör våra val och handlingar".
Styr dina tankar
annars
styr dessa dig!

#5 Jo, visst är det så att våra tankar styr oss och att det är viktigt att styra sina tankar… ibland är det skönt att låta dem komma och gå, som det kan hända när jag tränar yoga t ex 
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
#6 Jaa, så är det!
IG-eleverna blir väl inte gladare "nu".men det är väl bättre att de får en liten knuff/vänta lite här nu, av dig,än att de får en riktig tvärnitstopp-snyting lite senare i livet,om du "lurar" dem med ett G/VG ?
..ärlighet..
jag är ju inte i skolan längre,tänker på det jag hör om skolor som ..skeppar vidare elever/avslutar utb-uppdraget(får betalt?) till tex. gymnasium,där vissa knappt kan läsa o skriva,gissningsvis skapar det en del inlärningsproblem,för hela klassen..och en viss genans.
penke

#8 Tja, det beror på vad de vill… Jag klarade inte matten… Gjorde om kursen 2 gånger - inte blev jag bättre, inte förstod jag mer…
Läraren som inte förstod varför jag envisades frågade mig rakt ut. Jag förklarade att jag var tvungen att ha en 3:a i matte för att vara behörig att söka till språk på universitetet…
Han skakade på huvudet angående denna galenskap… Här satt hon som hade högsta betyg i svenska, engelska och spanska - men som inte ansågs behörig för att hon inte klarar att lösa en ekvation…
Ibland är det så. De vill bli något som kräver G i ett visst ämne - fast de i praktiken inte finns ett vettigt skäl till varför dessa behörighetskrav ställs…
# 9 Jag gick inte ut gymnasiet med alla betygen godkända. Jag satsade allt 1:an och halva 2:an sen var det annat som distraherade.
Men alla de lärare som underkände mig gjorde det på ett bra sätt, för det finns ju alltid bra och sämre sätt att göra saker på och det är jag tacksam för. Fann studieglädjen några år senare och idag har jag 5 års högskole och universitetsstudier i bakfickan…så det finns hopp även för dem som inte klarar alla kurser menar jag.
Matte C har jag läst 3 gånger och fortfarande inte klarat….
Kramar
Amor Vincit Omnia

#10 Ja varför jag slutligen fick min 3:a var antingen för att läraren hade ett mycket gott hjärta…
Eller så såg han det som en veritabel mardröm att måsta dras med mig år ut och år in…
Men jag har lärt något utav detta som gagnar mina elever… Aldrig en gång att han var nedlåtande emot mig…
Jag har också insikt i hur det är att verkligen kämpa - trots att det aldrig ger, enligt betygskalan, mätbara resultat…
jamändååsåå,dårå äre en annan sak..typ.liksåm,alltså.. :- )
det där,det är ..knasiga antagningkriterier,anpassat för teoretikerna i skolvärlden(?),(matte,svenska,engelska)
det blir/är det svårt att kunna ändra på,för det sitter väl bara teoretiker på SÖ,med teoretiker till barn…
Det är bra med en bredd i sitt kunnande,rena siffer-nissor eller språk-nissar (eller plant-pålar o mek&skruvisar) tror jag missar mycket,även innom sitt egna fält(jag tror man fattar mer av sitt,om man kan en del av annat)
om det gäller att blunda lite för matten med ett språköra..tjaa,
det jag tycker var värre var,att låssas som ungarna kan,klappa dem på huvudet o skicka dem vidare med ett käckt:äh,du kan ju egentligen,läs på lite under sommarlovet bara..
det är att överge barnen,låta dem stå där med .."skammen",med ett godkänt betyg,men utan kunskapen,för de kommer att bli avslöjade.
ibland kan man(jag) undra om vissa lärare hellre sätter G,än IG för att själva inte komma i dålig dager,från h*ns klass kommer det bara godkända..,för med många IG kan ju deras pedagogiska kompetens ifrågasättas +(dåligt "accord"=sänkt lön?)
penke
*du skaa inte tro det bli soo-oo-mmar..* :- )

#12 Det varierar… En som har 85% frånvaro och noll inlämnat osv. Då gör det mig inget att sätta ett IG… Det är totalt självförvållat…
Men angående de som kämpar som djur för att klara ett G, angående dessa har jag sååå svårt att sätta IG.. Jag kämpar envetet för att få dem över målsnöret… Slår knut på mig själv..
Lika mycket som eleven är beredd på att satsa är jag på att hjälpa. Det är en interaktion… Det blir sällan heller IG i dessa fall… Man måste också anpassa exempelvis engelskan… Vad ska de ha den till? De som går yrkesförberedande - vad behöver de engelskan till där? Har de så att de kommer att klara sig…
Målet är olika för en individ till en annan… 
Matte var det bästa min mor visste, det var såå roligt, jag däremot hatade matte och grät strida tårar när hon skulle hjälpa mej förstå kväll efter kväll. Jag är fortfarande lika dålig på matte och jag haaaatar det.
# 14 Min pappa sa alltid att matte var rent logiskt tänkande, han konstaterade också många gånger att hans äldsta dotter (jag) INTE hade förmågan att tänka logiskt 
Amor Vincit Omnia
Så kloka ord ni skriver här :-)
..det fanns en o annan engagerad lärare på min tid(som elev) oxå, som tur var
går det inte att anpassa matten oxå,efter eleverna ?
* * *
matte hade jag väl halv-lätt för,fick en ..annorlunda lärare på högstadiet,så jag tröttnade ganska mycket på det,numera nå´n sorts Rainman-matte !(filmen) ser snabbt svaret,men uppställningen/uträkningen tar tid..
(alla)språk hade jag svårt för i skolan,men inte när jag var på resande fot runt om i världen,då plockar(plockade?) jag snabbt o lätt ,även i helt främmande språk upp ord efter ord.
ett kul minne på engelska,när jag o dåvarande kärleken var där,på en pub började vi prata med some local´s om livet,universum o allting…efter en lång stunds samtal frågade en av dem.lite försiktigt…du är inte engelsman,..eller…..? Det var några få,ovanliga ordval som "avslöjade" mig,inte accenten o melodin :- )
penke

#14 #15 Tur att det finns miniräknare för idioter…
Dessutom är det våra svagheter som föder ödmjukhet inom oss… Är man bäst på allt - ja… Vad riskerar man i hög utsträckning att bli då…
#17 Jag upplever att lärare inom de naturorienterade ämnena ex. matte… Att de, generellt, är mera traditionella och mindre flexibla.
Vi som är inom humaniora befinner oss inom en "flummigare" vetenskap. Tror att detta också ger en större flexibilitet. Det handlar inte om rätt och fel alla gånger inom humaniora - utan.. snarare, som Tage Danielsson sa, vad som är mer eller mindre sannolikt…