Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettövrigt
Läst 233 ggr
DesK
2

Avstånd - vad är långt för dig?

Jag bor 35-40 km utanför Göteborg. Det är många som tycker att jag bor långt utanför Göteborg, själv tycker jag att jag bor nära Göteborg. Med bil tar det 40-45 minuter och med buss 1 timme. Okej, jag är nog ”skadad” sedan jag var barn, för jag pendlade mellan Stockholm och Düsseldorf 3-4 gånger om året, under hela uppväxten. Det är ca 1400 km, vilket tar 15-17 timmar med tåg, ca 16 timmar med bil och ca 3 timmar med flyg, med ett byte i Köpenhamn. Min ena dotter bor i Trondheim, dit är det ca 800 km, visst det är en bit, men jag kör det i ett svep med raster för mat och toabesök.
Så vad upplever du som långt? Förutsatt att du åker, bil, tåg eller buss.

/Désirée

• Redigerat 2026-08-18 08:53 av DesK
alva03
2

Att bo 1 1/2 timme med kommunaltrafik utanför Gbg tycker jag är nära

MVH Alva <3

Maria
2

Klurig fråga.
Jag har haft turen att ha nära till ex mina arbetsplatser. Ha nära till spårvagn och buss. Ha nära till affär. Sonen bor en kvart härifrån med bil t.ex.
Det innebär att avstånd är ganska kort för mig.

Vi hade 6 mil till sommarstugan vilket jag upplevde som långt bort medan andra tyckte det var "nära "😉

/Maria

Draken
3

Jag är van att sitta och åka långa sträckor, så avstånd är väl etyt relativt begrepp för mig.
Mamma bor i Nord Norge (97 mil) och det är långt i mina ögon. Min syster bor i Östersund (18 mil) och min bror bor på Levanger (43 mil) det är en dagstur och inte långt enligt mig 😉

Vet inte om ni har hört uttrycket "Ett norrländskt stenkast" som innebär några mil åt ena eller andra hållet 😉

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Herveaux
3

Hm, jag är beroende av kollektivtrafik för att resa så för mig går smärtgränsen för "normalt" pendlingsavstånd vid 1 timmes restid med buss/tåg.

Jag har i stort sett alltid fått pendla till skola och jobb, ofta runt 40-60 min. restid + en 20-30 min promenad sista biten.

När jag hade företag, innan jag öppnade en andra studio i Stockholm, fick storstadsborna resa till Uppsala. En tågresa på ca 40 min från Stockholm Central.
Ibland lät det som att de fick rusta sig för en resa till världens ände, medan jag tänkte för mig själv "Vadå långt? Köp en tidning och luta dig tillbaka." 😅
Man blir klart färgad av de avstånd man är van vid.

// Harley

beem
4

Som norrlänning är 35-40 km nästgårds.🙂
Att åka tex 8 mil för en shoppingtur är vanligt.

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

Maria
2

#5 Jösses 😀

/Maria

beem
3

När vi åkte på semester inom. Sverige körde vi alltid drygt 80 mil första dagen med matt och kaffepaus.
När vi arbetade åkte vi nästan varje dag till stugan för att ta en fika/mat 2 mil + 15 min. med båt. Hur orkade vi tänker jag nu 🤔🙂

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

Maria
2

När jag var barn bodde vi också om somrarna 6 mil från Göteborg.
Då fanns inte motorvägen och vi brukade ha fikapaus vid Ingetorpasjön😃
Det kändes som en jättelång resa.

/Maria

Maria
2

Vi har verkligen olika syn på avstånd 😃

/Maria

Leya
3

Vi flyttade ut på landet 5 mil från staden vi bodde i förut. Jag jobbade då i grannstaden, fick 3 mil till jobbet efter flytt, numera jobbar jag i byn och har 10 min med bil till jobbet.
Vi åker till staden vi har bott i rätt ofta, minst varannan vecka. Bra utbud av butiker av olika slag och dessutom bor ena sonen där.
Det vi märker är att vänner som bor kvar där tycker att vi bor jättelångt bort nu och de måste planera i förväg om de ska komma till oss. För oss som har "långt till allt" känns 5 mil inte långt alls.

Hur underbart det skulle vara att ha en Riktig Hjärna, som kunde tala om saker och ting för en.

Nalle Puh - A.A. Milne

Fridaaaa
3

Jag är sån som inte gillar att köra speciellt långt.
Mina föräldrar bor 1timme bort, tycker det är varken nära eller långt, bästa vän 2 timmar bort, medellångt. Jag skulle inte kunna ha tex partner långt ifrån dvs 1 timme eller längre = hade inte fungerat för mig.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Draken
1

#5: Håller med 😉

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

DesK
1

Trots att jag inte är norrlänning, så instämmer jag med er #5 och#12

/Désirée

• Redigerat 2026-08-18 20:06 av DesK
CasaRamon
1

Min särbo bor 7,5 mil ifrån mej. Det tar ca 1 timme med bil. Inga problem, man vänjer sej. Vi turas om att åka till varann. Sonen med familj, bor bara 10 min ifrån mej. Det var anledningen till att jag flyttade till mitt nuvarande boende.

DesK
1

Min frissa finns 40 km från mig, det är inte långt tycker jag 😊

/Désirée

alva03
3

Jag tycker vad som är långt borta också gör skillnad. Är närmsta apotek 2 timmar bort är det långt men är till exempel släkt 2 timmar bort är det nära.

MVH Alva <3

Draken
2

Har varit till veterinären idag, och den ligger 12 mil söderut. Jag har aktivt valt just den veterinären, dels med tanke på prissättningen, och dels med tankle på bemötande och omhändertagandet av både djur och ägare där.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Tarotstollan
2

Allting är långt bort nu när jag inte orkar gå utan måste ta buss.
Tre hållplatser för att kunna handla och fem för att ta mig till vårdcentralen.
Innan gick jag alltid till vc men orkar inte längre.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

aggeelin
1

När jag bodde i en ort utanför staden (9 km till centrum) sa mina barn som bodde på andra sidan stan - "vet du hur långt bort du bor"!

Det tyckte jag också, det tog evigheter att åka stadsbuss dit. Länsbussen tog mig tre mil på samma tid.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

oh-la
1

Jag bor också runt 40 km från göteborg, räknat från huset till centralstationen. Jag tycker inte det är någon värre sträcka och pendlar 3 dagar i veckan. Vi har väldigt bra tågförbindelser in till stan, och jag jobbar 8 minuters promenad från centralstationen. Jag har alltid pendlat, och räknar med att fortsätta pendla, även om jag ibland avundas dem som jobbar 5 minuter från hemmet. Å andra sidan tycker jag det är rätt skönt med 20 minuters transport där jag kan antingen ladda för, eller släppa, jobbet innan jag kommer hem. När jag bodde i stockholm var det mer regel än undantag att pendla, och 40 km var i princip nästgårds. Jag hade kollegor som utan problem pendlade från Gävle till Stockholm och det ansågs ändå som helt rimligt.