Lokalsinne
Är det något som ni har begåvats med?😀
/Maria
Ja har utmärkt lokalsinne.
Nej verkligen inte. Om jag går in i en butik och går ut för att fortsätta gatan fram går jag åt fel håll.
Om jag är på ett hotell måste jag försöka memorera vägen till mitt rum.
Vårdcentralen …..fy sjutton. Jag går fel när jag ska gå ut.
Problemet är också att jag skäms för att fråga var utgången är 😙
Det är konstigt att jag hittar i mitt eget hem 😙
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
- Redigerat 2026-03-26 14:33 av beem
Noll lokalsinne här.
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
#0:
Nej, verkligen inte. . 😜😃😎🤠
HH 🙂
Nej verkligen inte 😄
I skogen går det bättre än på vägarna.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Japp, bäst i släkten
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
Mitt lokalsinne är inget att yvas över…🙂🙃
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2026-03-26 16:47 av Bo§e
Nej, definitivt inte. Jag är exakt som Beem #2 beskriver. Jag får ofta skämmas och be folk att leda mig ut. 😀🫣 Nyligen var jag på en skola där jag varit tidigare flera gånger men jag hittade inte ut, så jag fick be om hjälp och sa "Hur kommer man ut härifrån?". 😄 Jätteskämmigt. Med bilen är det ännu värre, jag måste alltid planera i förväg i huvudet innan jag startar bilen för att veta åt vilket håll jag ska åka, även om det gäller platser som jag har åkt till hur många gånger som helst tidigare. Ska jag till platser som jag inte åker ofta till så har jag alltid googlemaps på. Jag går t.o.m. vilse i gymmet. 🫣😄
Och jag memorerar aldrig platser som jag går/åker förbi, så det underlättar inte direkt heller. Jag har aldrig träffat någon med så dåligt lokalsinne som jag har. 😀
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
- Redigerat 2026-03-26 17:31 av Loris M
Nej!!! 😄 Helt borta… 🤪
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Jag skulle säkert kunna lyckas gå vilse i en rak korridor, så…
Nej, mitt lokalsinne är rätt så kasst. 😅
// Harley
Inget alls. Har långt om länge lärt mig att om jag är säker på att jag ska gå till vänster så är det bäst att jag går till höger för att komma rätt.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#11: Ja det var ju en bra tanke som jag borde ta till mig.🙂
Sorgen är kärlekens pris
Nej, överhuvudtaget inte. Jag skulle gå vilse i en skokartong 🤣🫣
Ja, det har jag. Tack o lov😃 Jag kan inte minnas att jag någonsin gått vilse.
Var med en kompis i Stockholm för många år sedan, och skulle sova hos en släkting till mig. Vi tog nattbuss från krogen och råkade hoppa av en hållplats för tidigt. Min kompis var närapå panikslagen och trodde att vi aldrig skulle hitta rätt. Men jag sa att vi nog skulle över backkrönet bara. Mycket riktigt, så fort vi kommit upp så såg vi min släktings hus🙂
Nalle Puh - A.A. Milne
Min pappa är makalös. Han är lär sig så fort
Jag lär mig hyfsat tur, tur är väl det med mitt jobb haha!
Sonens pappa har fått lära sig med åren men nja är väl inte så bra ännu
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har världen sämsta lokalsinne.
Jobbade med studier med hembesök i många år och jag visste aldrig var jag befann mig.😃
Däremot är jag bra på att följa karta så jag skrev alltid ut en karta innan jag åkte.
Jag har alltid en kompass med mig i ryggsäcken för jag vill veta vädersträcken.
Är jag t.ex på Sahlgrenska som är stort går jag alltid fel. Fortfarande, även om jag jobbat där mycket.
På mitt första jobb där gick jag vilse på rasten och blev rejält försenad😃
/Maria
Det är samma sak med mej som med flera här. Går oftast åt fel håll på vårdcentralen tex. Tur att man har GPS i mobilen när man kör till olika platser. Som tur är så har mannen bra lokalsinne. När vi är på semesterresor, så hittar han alltid tillbaka till hotellet. Jag går alltid åt fel håll.
Karta hjälper inte mig mycket när det gäller att hitta rätt. 😀 Kartor kan vara roliga att titta på, men när det gäller att navigera och hitta rätt … Då vänder jag den fel eller fattar ändå inte åt vilket håll jag ska gå.
GPS brukar gå bättre …
#18 När jag lobbade så hade jag ingen gps.
/Maria
#16: Jobbade på Ängelholms sjukhus under en tid och där finns det kulvertar i källaren, som jag alltid gick vilse i. Fick ringa en kollega och fråga hur jag skulle hitta ut.
Vid ett annat tillfälle skulle jag och några kollegor byta datorer på Landskrona lasarett under två veckor och jag var den som körde. Vi hade ingen GPS och jag höll på att köra fel varje dag. Det var bara tack vare att kollegorna skrek "du ska svänga vänster här" som jag lyckades komma rätt. 😁
På gymnasiet hade vi en övning där vi med förbundna ögon skulle hitta igenom en labyrint med fingret (labyrintspelet användes). Mina klasskompisar klarade det på högst några minuter. Efter en kvart hade jag fortfarande inte lyckats hitta rätt, utan var helt desorienterad. Så jag fick ge upp, för lektionen var slut. Lika bra det för jag hade ändå aldrig klarat det.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#19 Näe, det hade man ju inte. 😀
Nej tyvärr inte 😅 Men jag blir bättre och bättre på att hitta strategier som gör mig lite mindre vimsig i alla fall
/Fia ☁️
Jag har haft hyfsat bra lokalsinne, har jag varit på en plats en gång brukar jag inte ha några problem att hitta igen (även om det varit flera år sen jag var där). Kan däremot inte beskriva för någon hur de ska gå för att hitta rätt utan då måste jag gå med.
Även alltid varit bra på att läsa kartor (såpass att lärarna bannlyste mig från att läsa orienteringskartan bara för att de andra i gruppen skulle lära sig). Var även kartläsare stor del av vår USA resa (tiden innan GPSer blev vanligt).
Min mormor var helt fenomenal och kunde utan hjälpmedel peka ut väderstreck och riktningar.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Jag har nog ganska dåligt lokalsinne i nya miljöer och lokaler. Trots att jag är medveten om det glömmer jag att vara uppmärksam på omgivningen och går på "känsla" - trots att den känslan ofta är fel.
Sajtvärd Katter iFokus
Då jag för många år sen skulle flyga själv tog jag fram en karta över Arlanda och var de olika gaterna låg. Jag skulle vidare till Göteborg. Som tur var visste jag inte att gaterna kan flyttas.
Fråga någon fanns inte på kartan. Jag är inte blyg men fråga näää……..bra kvinna reder sig själv. 😙 Gå vilse såå skämmigt 🙄🤣
Sorgen är kärlekens pris
- Redigerat 2026-03-27 12:27 av beem
#20: Jag har också ett minne av irrfärder i ändlösa sjukhuskulvertar - som patient, och dessutom nyopererad..!
Minns inte hur jag hamnade där nere. Tryckte möjligen på fel hissknapp, eller så skulle jag ta en "genväg"…🙂
Jag kom ordentligt vilse, och "lånade" till slut en sparkcykel för att litet snabbare irra omkring i de väldigt långa gångarna….😁
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2026-03-27 12:48 av Bo§e
#26: I Ängelholm använde de riktiga cyklar, men det var bara vissa personer som fick använda dem. Minns inte om det gick att komma ner i kulvertarna som patient, eller om det krävdes behörighet för att komma in där. Det är ju en hel del år sedan nu som jag jobbade där. 😊