Handla på nätet
Brukar ni handla på nätet ? Hur tänker ni om detta att lämna ut ett bankkonto ?
Jag handlar nästan bara mot faktura. Jag tycker det känns tryggare. Om det blir problem får man hjälp tex av Klarna.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
- Redigerat 2025-10-18 13:28 av beem
Handlar inte så mycket på nätet och de gångerna via Kivra eller faktura.
/Maria
Bor i en liten stad (med tyvärr litet utbud) och har oftast inte möjlighet att låna bil av någon. Dessutom finns det just inom växtvärlden mycket jag ej kan beställa eller köpa från firmor här. Så ja, större saker eller udda saker beställer jag.
På faktura när det är en sida jag inte har tidigare erfarenheter av.
Ja, bor man inte inte i närheten av en stad så är man ofta så illa tvingad att handla på nätet.
Men många företag har säkra betalningslösningar.
Jag har inte bil så jag handlar ofta på nätet. Många företag erbjuder även lev.till dörr.
Sorgen är kärlekens pris
Handlar mycket på nätet. Ofta billigare och smidigt att ofta kunna beställa hem.
Tar ibland på faktura, ibland på swish.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag handlar mycket på nätet, helt enkelt för att mycket av det jag vill ha är svårt att få tag i vanliga butiker trots att jag bor i Storstockholm.
Klarna undviker jag som pesten - gillar aldrig när företag får nästan monopol. Och vad jag har sett av bedrägerier på nätet så är Klarna inte alls någon garanti för att man får rätt. De "säljer" sig till en massa skumma företag, ännu en anledning att inte gynna dem. Och bar att inte låta dem bli helt dominerande och få för mycket makt. Då börjar de säkert ta betalt för att man skall få använda dem.
Jag har betalat med kort i säkert 15 år och aldrig råkat illa ut. Ibland kan man använda Paypal och allt oftare Swish. Sen finns det företag som använder andra betalsystem än Klarna.
Handlar bara från dem som har faktura.
Har också haft problem med Klarna, så de använder jag inte längre.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Jag handlar det mesta på nätet. Pga att jag ogillar att gå runt på stan och shoppa. Mycket enklare att söka och jämföra produkter och priser på nätet. Jag handlar på faktura och använder mej alltid av Klarna. Har aldrig haft några problem med dom.
#8: Har inte heller haft några problem med Klarna, så jag brukar också välja det alternativet om det går. Det funkade utmärkt den enda gång jag har behövt använda mig av återbetalning av en vara som gick sönder. Hade pengarna på kontot efter ett par dagar.
Handlar rätt mycket på nätet, och helst med hemleverans eftersom jag har svårt att bära hem tunga paket från utlämningsstället.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Handlar en del på nätet främst kattmat och sand som kommer hem till dörren tycker det är smidigt när jag inte har Körkort.
En del annat som kläder blir också på nätet och det är där man hittar betydligt mer idag än ute i vanliga butikerna och många erbjuder näthandel med större utbud än i fysiska butiken.
Ni som har problem med Klarna vad är deg för typ av problem. ?
Sorgen är kärlekens pris
Jag handlar ofta på nätet och betalar med kort, för det är så pass vanligt nu och många företag har bra säkerhet. Sen handlar jag aldrig från företag som jag inte känner till eller har erfarenhet av. Har aldrig råkat ut för något bedrägeri.
#11 Om Klarna har det skrivits en hel del i tidningar, bl.a. att kundtjänsten är svår att få tag på och att betalningar registreras sent hos Klarna så kunder fått påminnelser trots att de betalat.
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
#12: Då har jag förmodligen haft tur, för det har aldrig hänt mig. Brukar ta faktura 30 dagar och ställa in att den ska betalas dagen innan förfallodatum (eller tidigare om det råkar vara en helgdag). Det har alltid fungerat och jag får ett mail med bekräftelse om att de har fått betalningen.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#13: Jag skulle gissa att det fungerar precis så för de allra flesta. När tidningar skriver så uppmärksammar de alltid de fall där det inte fungerat och med tanke på hur många människor som har Klarna och hur många betalningar de hanterar dagligen så är det inga stora bekymmer (förutom för de som blir drabbade).
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
#12: Kanske jag har haft tur. Jag känner inte igen mig i det. Har använt Klarna flera år och aldrig haft problem. De betalar på rätt tid, bra kundtjänst även då jag hade problem med en leverantör. Klarna fixade det.
Sorgen är kärlekens pris
#14: Det är ju så. Det är problemen som får rubriker men då det fungerar bra skrivs inget.
Sorgen är kärlekens pris
#16: Det här handlar mest om de som köpt saker från helt oseriösa drop shipping-sajter och fått skräp. Men det retar mig att de sajterna får använda Klarna, de borde vara måna om sitt rykte och kräva lite av säljarna.
Jag fick problem med dem när min giro inbetalning kom in för sent, hade skickat in den två dagar innan den skulle betalas men deras datorer hade inte registrerat den förrän efter tre dagar den gick ut, så jag fick betalnings anmälan på 60 kr trotts att det var deras datorer som felat.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Yep Klarna brukade vara sena med att dra betalningar, men tycker deras kundsupport fungerar bra. Numera har dem också swish i appen, så man behöver ej vara orolig över att betalningen betalas sent.
Jag föredrar att handla med faktura, speciellt om man behöver göra en retur så behöver man ej vänta på att få pengarna tillbaka.
// Ana