Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 177 ggr
Maria
2

Svengelska

Läste recept nyss.
Då var det tips på en rätt med zero efford och high reword.

Ibland blir man trött😴

Använder ni mycket engelska ord?

/Maria

Fridaaaa
0

Nej inte speciellt mycket
Sonen däremot slänger in engelska i meningar ibland, blir rörigt för en annan :P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
0

#1 Håller med. Barnen blandar hej vilt.
Vårt barnbarn har dessutom engelsktalande kompisar

/Maria

Fridaaaa
0

#2 Ja sonen kan prata typ bättre engelska än en annan känns det som :P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

beem
2

Jag försöker att inte göra det. Det är en trend att blanda språk särskilt bland ungdomar. Jag tycker det är synd för hur ser svenska språket ut på sikt.

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

Herveaux
1

#0: Nja, det beror på vem jag pratar/skriver med.
När jag pratar med mig själv eller skriver anteckningar kan det bli på svenska, engelska eller en blandning.

I stort sett allt jag konsumerar i ljud/bild/text är på engelska så jag reagerar inte om andra blandar språken.

// Harley

Maria
2

Jag har egentligen inga problem med att talspråk förändras vilket väl alltid gjort jag tycker bara att skribenter och journalister kanske kan hålla sig till skriftspråk.

/Maria

[solljust]
0

Nja numer är det sällan svengelska det kan hända men jag använder Engelskan så gott som dagligen i både skrift och tal däremot kan det hända jag inte hittar ett ord på svenska men på Engelska eller Tyska då brukar jag lägga in det men säger att jag kommer inte på det svenska ordet eller så tar jag till översättning när det tjurar fast.

#4 Håller med dig fullt ut det är synd och jag har tänkt samma tanke hur kommer svenska språket att se ut på sikt och inte bara i vårt land utan världen över kanske en dag i framtiden talas nästan enbart Engelskan.

Maria
4

#4 När jag gick på gymnasiet fick vi läsa en text som handlade precis om ämnet hur vårt språk utarmas.
Vad vi inte viste var att texten var från 1700-talet och hade moderniserats.
Samma problem🙂

Det kommer nog alltid vara så och mer nu i och med att vi sammanflätas så lätt nu.

/Maria

Emo
0

Jag läser ju en massa böcker och för ett tag sedan fick jag tag i en läsebok för skolbarn tryckt i slutet av artonhundratalet. Det var intressant (och skrämmande) mest för att det visade kyrkans makt då.

Att språket förändras märker man (extra tydligt) när man får tag i äldre böcker.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

snowy00
0

Nä, jag blandar nog inte engelska och svenska så ofta. Men händer väl nån gång då och då. Som någon annan skrev så är ju de filmer man oftast ser, de datorspel man spelar, den musik man lyssnar på, oftast på engelska. Så det blir väl ganska naturligt att ett engelskt ord smiter in ibland… Men jag har märkt att alla nog inte uppskattar det.😊