Ekonomi
Är ni sparsamma, slösaktiga, ekonomiska eller snåla?
Det finns många ord på hur man hanterar sina pengar och även många sätt att hantera dem.
Hur är ni?
/Maria
Det är lite olika. Jag är hyfsat sparsam, men vid högtider (påsk, midsommar, jul, nyår, födelsedagar) slösar jag hejvilt.
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
Vi har en budget som vi följer, så jag tror att jag är ganska sparsam. Jag budgeterar även in akvariumen och hundarna så gott det går
Jag kostar på mig och snålar inte men är inte slarvig och allt ska vara av hög kvalitet så det håller i många många år inget slit och släng som sen fyller våra sopstationer eller naturen med en massa som förstör miljön.

Jag har alltid haft ont om pengar och är van att spara Numera är jag ju mångmiljonär men fortsätter att vara sparsam.
Vårt matkonot är förhållandevis lågt men vi bjuder in alla barnen till fredagsmat och till storhelger och då finns det mat till alla i överflöd.
Min klädkonto är löjligt lågt.
Däremot så lägger bi en hel del på resor numera.
Stolt ägare till tre La permer
#0: Sparsam och återhållsam generellt, men när jag köper något så väljer jag det jag tror är bäst och som jag har mest nytta av under lång tid.
Försöker värdera priset på saker i vad det kommer kosta per använd minut, snarare än enbart absolut kronor. Försöker se till kostnad för hela livscykeln.
Ett exempel på det kan vara att köpa en dyrare men mer energisnål tvättmaskin. Eller att lägga lite mer på en bil jag veeerkligen vill ha, än ändå rätt mycket pengar på något som jag inte blir glad av.
Tänker ofta på vad en peng hade kunnat bli värd om jag investerade den, istället för att köpa något i stundens begär.
Så kanske är ordet "frugal" det som bäst beskriver mig när det kommer till ekonomi.
Mvh // Johan
#5 Jag var tvungen att kolla vad frugal beryder😉
Jag har en uppväxt med en ekonomi i kaos. "Från noll till hundra och tillbaks igen"
När jag flyttade ihop med min man var hela livet en chock för mig. Hem, hushåll, ekonomi, jag fick lära mig allt på egen hand tillsammans med min man. Vi har genom åren haft det väldigt knapert och tider där det varit bättre.
Jag behöver inte vända på slantarna idag men jag försöker alltid ha framförhållning när det gäller ekonomi. Värderar hållbarhet och kvalitet.
/Maria
Både ock. Har lärt mig genom åren hur jag skall hantera ekonomin.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Det är väldigt nyttigt att driva företag. Det gör att man får en helt annan respekt för pengar och hur viktig varje spenderad krona borde vara.
I och med att ens redovisning måste vara perfekt, gör att man får ett annat ansvar och syn på pengar.
Mvh // Johan
#8 Jag tror också att det beror på personen bakom ratten så att säga.
Det finns de som aldrig lär sig trots att som du skriver har allt snart på vitt framför sig.
/Maria
Jag och även mannen är väldigt ekonomiska. Vi handlar det mesta med röda lappar, och köper bara det vi behöver. Aldrig godis, chips, läsk eller annat sockerstinnt. Däremot så reser vi ofta. men även där är jag ekonomisk. Kollar priser på flyg och boende i veckor innan bokning.
#8: Det ligger nog väldigt mycket i det jag har själv aldrig drivit företag men växte upp i ett direktörshem och fick tidigt lära mig pengarnas värde.
Föräldrarna ville gärna jag skulle gå i fars spår där men det var aldrig något tvång om än lite tjat men inte ett tvång och jag hade noll intresse sen var jag rätt så less på det där direktörslivet och allt vad det innebär för hela familjen med höga krav på precis allt i vår vardag men lära mig pengars värde det fick jag och det har jag haft stor nytta av genom livet.
Jag har flera sparkonton. T.ex. ett konto för mobil, glasögon och dator. Om något av det måste bytas ut. Får inte nalla från det kontot till annat. Då kan jag inte säga att jag inte har råd med blandannat nya glasögon.
Sen har jag andra sparkonton också.
Jag har ingen hög inkomst (sjukskriven), väldigt liten enligt många, men jag klarar mig inom budgeten. Sparar som sagt en del också.
Mvh
Mig
#12: jag har också flera olika konton. Praktiskt för då syns det vad som är över för konsumtion av mer onödiga saker
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Vi har alltid haft det bra ställt under min uppväxt, men pappa var väldigt noga med att kostnaderna inte skulle springa iväg. De höll strikt budget.
Vi har en hyfsat bra ekonomi nu också, men även maken är uppvuxen med bra ekonomi men med en far precis som min. Så vi har lärt oss från barnsben att man skall spara och kolla på kostnaderna.
Olika konton är bra tycker jag
/Maria
Vi hade inte mycket pengar när sonen föddes och minns att vi köpte en kamera på avbetalning.
När den var betald köpte vi en säng på avbetalning.
Vi har aldrig haft mer än en sak på avbetalning och det känns skönt.
/Maria