Byta förnamn
Har du någon gång tänkt att du vill byta förnamn ?
Jag har läst att upp emot 30.000 personer varje år byter eller ändrar stavning pä flönamnet.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
- Redigerat 2025-02-28 17:50 av beem
Min son lade till ett mellannamn någon gång på 90-talet. Han hade inget mellannamn innan.
Då var reglerna att man bara fick byta/lägga till en gång.
Numera är reglerna mycket friare.
Trots att jag ogillar mitt namn så har jag aldrig funderat på att byta.
/Maria
Min ena dotter är döpt till Michaela, men ingen har någonsin kallat henne för Michaela, utan vi har alla kallat henne Micki eller Mickis, så hon bytte till Mickis för några år sedan.
/Désirée
Jag har både bytt förnamn, mellannamn och rättat till stavningen på efternamnet. 1600 kr gick det på (300 + 1300), vill jag minnas, oavsett hur mycket eller lite man ändrade. 1300 kr för en annan bokstav på efternamnet var väl sådär, men..
Då fanns det både Skatteverket och en annan myndighet som skötte det, beroende på vad som skulle ändras. Tror att Skatteverket endast skötte byte av förnamn/mellannamn då. Jag är glad att det är MYCKET enklare och framförallt billigare numera!
Bytte stavning på förnamnet för många år sedan (en enda bokstav). Har inte för mig att själva bytet var särskilt dyrt, men det förde med sig att jag fick skaffa nytt Körkort, nytt pass och nytt ID-kort, så i slutändan kostade det en hel del.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Jag bytte vilket av mina båda förnamn som skulle vara tilltalsnamn, vilket dock bara var en registreringsfråga. Jag har alltid kallats för det namn som breven numera är adresserade till.
Under många år ville jag byta både för- och efternamn, nu har jag bestämt att det räcker med efternamnet.
Knepigare än jag trodde, jag ville ha min mormors flicknamn men eftersom hon föddes innan hennes föräldrar var gifta så är hon upptagen i kyrkboken under sin mammas flicknamn.
Att bevisa att hon senare fick "rätt efternamn" var inte så lätt.
Dessutom kostar ju varje ansökan, vete sjutton om det inte finns ett annat i släkten jag kan använda.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#5: Om namnet finns mer än två generationer bakåt så måste man ange särskilda skäl för att få byta. Skulle det vara ett släktnamn så måste man ha tillstånd från resten av den släkten för att få byta - har jag för mig. Har bara son-namn de närmaste generationerna. Det är bara morfars mor och mormor som inte har det, och det är för långt bak för att jag ska kunna ta de namnen. Med tanke hur bökigt det var att bara byta en enda bokstav så har jag bestämt mig för att inte ens försöka byta efternamn. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Jag har på sätt och vis bytt namn en gång, fast efternamn, för jag tog min dåvarande mans namn (för att jag tyckte det var så coolt. Det tycker jag fortfarande, men det är för annorlunda för att skriva här), och när vi skilde oss krävde han att jag tog bort hans efternamn. Så det gjorde jag.
Och så har jag ändrat på vilket namn jag kallas för. Jag har mer än ett förnamn.
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
- Redigerat 2025-02-28 18:44 av NeferNefer
Jag funderade innan jag gifte mig att byta efternamn.
Jag ville helst ha min farmors flicknamn men det gick jag med dåvarande regler.
Då funderade jag på att byta till min mammas namn hon hade innan hon gifte sig.
Wreder hette min farmor som ogift och von Knorring hette min mamma som ogift.
Nu är jag nöjd med mitt efternamn
Ett tag var jag inne på att byta förnamn.
Min mormor ville att jag skulle heta Amanda.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
Funderade på att byta fm. Har ett väldigt ovanligt namn och hade ett ovanligt efternamn. Bara min släkt som har det namnet. Och med dåliga rykten från släkten och hur jag var som ung vantrivdes jag.
När jag gifte mig tog jag hans efternamn som är vanligt. Då växte jag in i ven jag var
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Nej, har aldrig funderat på byta namn. Har alltid tyckt om mitt namn.
/Christina
Stavningen på mitt tilltalsnamn ändrades när jag var två år gammal. Tyvärr gjorde aldrig myndigheterna denna ändring, så än i dag får jag min offentliga post och alla myndighets papper med min gamla stavning.
Jag skriver under med min nya stavning på alla papper och hittills är det bara en som ifrågasatt det.
T o m på körkortet har jag två olika stavningar på mitt namn.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#3: Det är faktiskt dyrare idag att byta efternamn. Kostar i regel runt 1800 ☺️ En grej som blivit nu när de är lätt att byta namn eller välja namn på bebisar är att de är så himla många kändisar som döper sina barn till skumma saker.
// Ana
#6: Det är ju egentligen bara två generationer, det knepiga är alltså att "bevisa" att mormor hette det efter att hennes föräldrar gifte sig men innan hon själv gifte sig. 🙂
Jag kan förstås ta min mammas flicknamn utan problem men tycker att det är lite tråkigt att byta till Nilsson när jag dessutom har ett väldigt vanligt förnamn.
#14: Det finns ju folkräkningar, så kanske står det något i dem. Om det nu inte var så att hon gifte sig mellan folkräkningarna. De skedde bara vart 10:e år, men har du tur kanske hon står med faderns namn i någon av dem.
På Riksarkivet finns bara fram till 1930, men ArkivDigital har fram till 1990. Riksarkivet är gratis, men ArkivDigital är en betaltjänst. Den brukar dock finnas på biblioteken, så kolla där om du inte hittar något på Riksarkivet.
Förnamnet har jag aldrig velat byta är glad över att jag fick behålla mitt Tyska namn att föräldrarna valde att inte byta det när jag kom som adoptivbarn vid tre års ålder.
Efternamnet har jag haft lite lätt i tankarna att få ta mitt Tyska efternamn tillbaka men har aldrig kollat upp hur reglerna är för det så det har bara vart en tanke hittills och jag trivs med mitt svenska efternamn som är efter farfars förnamn med sson efter men det skulle faktiskt vara härligt att ta tillbaka efternamnet som jag hade med mig från Tyskland.
Jag hade en kollega på 80-talet som bytte namn flera gånger och det fanns gränser för hur ofta man får byta idag vet jag inte hur det ser ut med reglerna men jag tror om jag minns rätt på den tiden 3 ggr 🤔 och med den kollegan blev det nästan svårt att hålla isär vad han hette så när vi skulle förklara vem vi menade sa vi alltid Tommy Lennart Peter allt vad han nu heter då visste alla vem vi menade 😂
Hoppas han inte läser här och tar illa vid sig för det behöver han inte göra det var en trevlig och bra prick på alla vis men det blev ju lite roligt det där med namnen när vi skulle förklara vem vi menade 😎
Jag blir faktiskt lite nyfiken på att kolla upp vad som gäller när det kommer till mitt Tyska efternamn har vart inne i tankarna men inte gjort något allvar i saken men visst skulle det kännas bra och rätt att ha både förnamnet och efternamnet som jag föddes med.
#15: Tack för tips! 👍🙂
#16 På åttio/nittiotalet fick man bara byta eller lägga till en gång var svaret min son fick när han lade till ett namn.
/Maria
- Redigerat 2025-03-01 15:38 av Maria
#18: Där ser man det jag vet kollegan gjorde var att byta förnamn sen hur det var med mellannamn som han använde sig av registrerat eller inte kan jag inte minnas idag dock bytte han efternamn två gånger det vet jag med säkerhet först ett eget påhittat som han inte trivdes med sen tog han sin mormors.
Kikade lite snabbt vad som gäller idag för förnamn.
Efternamn kom jag in på det här men då är det äktenskap.
Kollade närmare enbart byte av ett efternamn.
https://skatteverket.se/privat/folkbokforing/namn/bytaefternamn.4.76a43be412206334b89800020669.html
Idag verkar det lättare än då på 80 och 90-talet och jag vill minnas jag hörde tre då sen kan ju den personen haft helt fel och det var inte någon myndighet som sa det.
Ja tog bort ett hemskt mellannamn- ingen heter så vad jag vet. Hur tänkte föräldrarna?
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
#13 Men va? Är det sant? Jag har läst så mycket om transpersoner och namnbyten och hur billigt och okomplicerat det har blivit sen jag bytte.
Edit: Insåg nu min miss. Transpersoner byter ju i regel bara förnamnen!
- Redigerat 2025-03-01 14:59 av Krullibull
#21: Ja precis, de kostar bara 250kr och kan numera göras via e-tjänst så får de ansökan direkt. Tidigare fick man posta brev och de gäller fortfarande för efternamn, krävs också en motivering att få byta!
// Ana
#20: Nu blir man ju lite nyfiken! 😄