Ljuständning gravar
Ni som inte kan besöka någon grav till Alla Helgons Dag men skulle vilja tända ett ljus kan beställa ljuständning av Fonus.
Det är gratis och man kan få ett foto skickat på sms när de tänt ett ljus.
https://www.fonus.se/om-fonus/vara-initiativ/allhelgona/?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwpvK4BhDUARIsADHt9sQFzJPKSq5eedLd9ys2e8LS5qujinWJi7x7serRTOn_KsDuvIurjgoaAveiEALw_wcB
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
- Redigerat 2024-10-26 16:04 av beem
🕯️
Stolt ägare till tre La permer
Jag lyckades vid farmor och farfars kyrkogård. De kommer att bli så glada och lite förvånade. Det känns jättebra!
Men det gick inte hos mormor. Hon kommer att bli så besviken. Hon ligger över 30 mil bort. Jag önskar att jag kunde ta mig dit. Brukar tända ett ljus som jag har fått och tänka på henne men det räcker inte tyvärr. Får se om jag kan ta mig dit ett annat år. Det ligger utanför samhällen. Så det går inte bara att ta tåget eller bussen.
Mvh
Mig
#2: Då kan du tända ett ljus hemma för mormor.
Sorgen är kärlekens pris
Jag tänder alltid ljus hemma.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Så fint av dom att hjälpa till och tända ljus tyvärr fanns det tydligen inte hos mormor och morfar eller farmor och farfar och det är långväga dit så åka personligen och tända blir det inte.
Men tända ljus hemma för alla som har gått över till andra sidan gör jag 🕯
Vi har en liten minnesplats för hästarna i en hage här på gården, det kanske är lite hedniskt men jag tänder ett ljus där för mina anhöriga också vid speciella tillfällen.
Mina morföräldrars och andra anhörigas aska befinner sig visserligen på kyrkogården men för mig finns de inte där.
De i släkten som kan och vill brukar annars samlas vid Allhelgona och så tänder vi ljus gemensamt på kyrkogården,. En rätt fin tradition tycker jag, som vi dock inte har haft så länge.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Hos Svenska kyrkan finns en liknande möjlighet att tända digitala ljus. Kanske extra många som utnyttjar det i år, med tanke på blåsten?
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
#6: Jag tycker det är jättefint Lona 🤗och jag är Hedning men det är det här som är så fint vi firar och vi minns med glädje både djur och människor som för oss passar bäst. Jag känner också så bra igen det du skriver om att dom inte finns där i graven och nej det gör dom inte dom finns både i våra hjärtan men framför allt finns dom i andevärlden det är så oerhört fint att vi en gång förenas för evigt ❤
#7: Men tack för tipset Fornöga det där var bra jag har sökt lite men inte funnit så jättebra tips tack snälla Du det här var fint ❤ 😎
Jag har varit inne och tänt tre digitala ljus. Använde just den tjänsten som #7 lade in. Smidigt och enkelt, kunde placera ljusen precis där jag ville ha dem.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#7: Tack för tipset.
Den kartan var mycket enklare att navigera på än den hos Fonus.
Sorgen är kärlekens pris
Nytt år …..Nu kan man beställa ljuständning av Fonus inför Alla Helgons Dag
Sorgen är kärlekens pris
Vi åker in och tänder den 31/10 eftersom att det är min mammas dödsdaag.
Men visst är det bra att man kan få hjälp om man bor långt bort
Stolt ägare till tre La permer
Min familjegrav ligger i Värmland, så jag brukar tända ljus här hemma, för min man och min far.
Bra att Svenska kyrkan erbjuder digital ljuständning också.
/Désirée
Många ljus har tänts och kommer att göras det här är en fin handling 🕯️
Det är så fint då man kan få ett foto via sms då de tänt.
Sorgen är kärlekens pris
Mina föräldrars grav är väldigt nära oss. Vi bor alldeles nära Västra kyrkogården.
Jag är nästan aldrig där. Vi betalar för skötsel av platsen och det sköts fantastisk fint de få gånger jag tittar till.
/Maria
Tack för påminnelsen!
Fixade hos farmor och farfar. Finns fortfarande inte hos mormor. Funderar på att be en privatperson om hjälp.
Mvh
Mig