Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: ordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 947 ggr
Maria
2

Ord ni ogillar

Har ni några ord ni tycker illa om eller rentav vägrar använda?

/Maria

MonicaLagerquist
3

Pattar är ett ord som jag tycker är avsevärt
Tuttar eller bröst tycker jag att det ska heta.

Kattutan men stolt Plåtis ägare

MonicaLagerquist
3

Hen ogillar jag också

Maria
6

Jag har svårt för ordet "shoppa" För mig kunde det lika gärna kallas slöseri…

#2 Hen tycker jag ät ett jättebra ord🙂

Jag tycker också illa om hur saker och ting förstärks med ordet "sjukt" eller ännu värre "sinnessjukt"

/Maria

citytjejen
6

#1: Håller med, pattar är ett hemskt ord 😂

/Christina

NeferNefer
9

Det här kanske verkar konstigt, men jag har jättesvårt för ordet "smörgås". Macka säger jag. Jag ryser när någon säger smörgås. Ingen aning om varför.

Hen däremot är ett toppenbra ord, tycker jag också. (Och för den som brukar säga att hen betyder höna på engelska vill jag bara säga att barn betyder lada på engelska, så då kan vi inte säga barn heller)

Jag håller även med #1 och #4.

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon

citytjejen
4

Kommer på två ord; väninna (tycker det låter tillgjort på något sätt) och snubbe (vet inte varför men har nog aldrig sagt det ordet, gillar det bara inte).

/Christina

OberonsMatte
2

Det är många, men några jag obehagsryser lite av är svåger, svägerska, svärmor och svärfar.

Sajtvärd Katter iFokus

Fridaaaa
1

Fruntimmer
Hen
Kärring

Är två ord jag inte gillar

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MonicaLagerquist
3

#7 så olika det kan vara det är positiva ord för mig
Svärmor var nog väldigt kär

Maria
9

När någon kallar sin äkta hälft för gubben eller tanten får jag rysningar.

/Maria

citytjejen
6

#10: Hua, håller med!

/Christina

beem
1

Det första jag kommer på är hen. Ogillar det skarpt.

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

beem
0

#10: För mig är det kärlek i de orden

Sorgen är kärlekens pris

Maria
3

Tänk så olika vi är och tycker…

/Maria

flocken
1

Morsan
Farsan.

Två ord jag avskyr. Visar noll respekt.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Maria
1

#15 Det säger jag ofta om mina gamla föräldrar😉

/Maria

aggeelin
1

#10: jag håller absolut med!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

beem
1

#15: Ja det håller jag med om

Sorgen är kärlekens pris

Fornöga
3

Jag tycker att ordet "sinnessjukt" används väldigt vårdslöst numera. Kan bero på att jag tillhör en äldre generation för vilken det betecknade psykisk ohälsa och var nedsättande att använda ur sitt sammanhang.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Heddiz
2

Jag klarar inte av orden idka, stjärt eller brud (förutom om man pratar om en tjej som gifter sig)

Och många förkortningar av riktiga ord som används av en del istället för det rätta ordet låter inte heller så bra..
Som tex..Bah, Asså, Meh som betyder Bara, Alltså ..Men..

Asså, meh varför inte säga hela orden bah!? 😄

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Maria
4

#19 Även ordet "sjukt"
Används i tid och otid som förstärkningsord.

/Maria

Fornöga
1

#21 Ja, sjukt ofta! 😉 Och det kan väl "tacka" Grynet för?

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Årets RFSU-pris går till Elin Ek och Maria Örtengren som har skapat rollfiguren Grynet. Grynet som har en egen show i tv är enligt juryn ”en social könsöverskridare som utmanar de snäva mallar som tilldelas tjejer”.
millan21
2

När man förstärker bra saker med svordomar tycker jag låter illa. Som att kvällen varit jävligt kul eller satan vad festen var rolig!
Jag är inte religiös eller så men för mig har svordomar en negativ klang och inte något som låter bra att förstärka positiva saker med.

Maria
4

#23 Jag säger hellre att kvällen var jävligt kul än sjukt kul😉

/Maria

millan21
1

Använder inte heller "sjukt" Säger kvällen var himla kul

Lona
5

Pälskling!!!
När djurägare kallar sig för mamma/pappa eller, ännu värre, för mammis/pappis. För att inte tala om när de nämner sina djur som bebisar…

Hen hade jag svårt för men det fyller en funktion och är rätt praktiskt.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

• Redigerat 2024-10-07 15:58 av Lona
Heddiz
2

#26: Ja just det! Pälskling 😂 Det klarar jag inte heller av..

Och även om mina djur är mina enda "barn" så skulle jag ju aldrig kalla mig för mamma eller mammis.

Fast det har ju hänt att jag ibland sagt bebis direkt till min valp/hund..Men jag brukar inte prata om mina hundar genom att säga bebis om dom till andra människor..

The more I love my Dog
"Mark Twain"

OberonsMatte
2

#26: Jag gillar varken "pälskling" eller "älskling".. Stör mig jättemycket på folk som kallar andra för "älskling" i tid och otid (oavsett om det är ett djur, ett barn eller en partner).

Sajtvärd Katter iFokus

Tarotstollan
2

Jag tycker om ordet pälsklingar, det säger ju att man pratar om något djur eller dunisar med fjädrar, säger man älskling tar man ju för givet att det är en annan människa.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

_Fisken
0

Benämningen **Spindel ** har en olustig form och betydelse. Jag är inte panisk men ogillar dem.

Magi-cat
3

Jag tror jag börjar bli allergisk mot ordet utmaning. Det används alltför frekvent i betydelser som att man inte gjort tillräckligt och ska skärpa till sig vad gäller hälsa, träning, ansträngning, allt. Det kan t.o.m. vara en "utmaning" att inte stressa och då har man s.a.s. kommit varvet runt.

Sedan finns det tillfällen då ordet är på sin plats, som när man talar om klimatet t.ex.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Carmarino
4

#31: För min del irriterar ordet mig när det används istället för problem. Det verkar vara tabu att ha problem numera, för allting ska vara utmaningar.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Lona
3

#32: Instämmer!

För att inte tala om alla som känner sig kränkta…

Magi-cat
1

#32 Instämmer!

Suck.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Fridaaaa
5

Just det: ordet KRÄNKT är jag så irriterad på då folk använder det i tid och otid, så fort någon inte tycker samma "var inte så lättkränkt".

Maria
4

#35 Håller med. Det är ett allvarligt ord som numera verkar tappa sin riktiga betydelse.

/Maria

citytjejen
1

#35: Håller med! Många verkar dessutom inte förstå innebörden av ordet och slänger sig med det lite hur som helst.

/Christina

beem
2

Inte bara ett ord men en mening ….
"Ingen minns en fegis "
ogillar jag skarpt. Det ligger ett krav på handling, ett måste i de orden.

Sorgen är kärlekens pris

DesK
4

Jag har blivit allergisk mot ordet dem eftersom dom flesta skriver det felaktigt och inte verkar förstå att dem inte ersätter orden de och dom, utan det är ordet dom som ersätter de och dem Så snälla alla ni som tror att ordet dem är finare än orden de och dom tänk om och skriv alltid dom, för det är alltid rätt.
Exempel på felaktiga meningar med ordet dem:
Dem är så goda
Dem är så söta
Dem är så snälla e t c

/Désirée

citytjejen
5

#39: Håller med! Det kliar i ögonen när jag ser de tre felaktiga exemplen som du skriver 😂

/Christina

Maria
6

#40 Haha, det kliar i ögonen😄
Jag kan bara hålla med.
Dem kliar hela tiden😉

/Maria

DesK
3

#40: Tack för att det är fler som håller med mig! Dessutom är det faktiskt så att orden de och dem är på väg ut ur svenska språket. Ordet dom är fullkomligt accepterat överallt, så varför envisas en del människor med att använda orden de och dem felaktigt? Det är definitivt sämre att skriva dessa båda ord felaktigt, än att skriva dom som alltid är rätt.

/Désirée

citytjejen
4

#41: Hahaha, DEM kliar ännu mer nu😂

/Christina

Maria
4

#43 😃😃😃

/Maria

DesK
2

Dom är ju alltid rätt, så det är plättlätt att skriva rätt i alla lägen, skiv dom och det är alltid rätt 😊

/Désirée

Maria
3

#45 Jag försöker gå över till dom men glömmer av mig emellanåt.

/Maria

Pyttelite
1

#45: Fast om rätt ska vara rätt är dom talspråk och är direkt felaktigt att skriva.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Maria
4

#47 Nope

/Maria

Pyttelite
1

#48: Jo faktiskt är det så.

Ytterligare en konspiratorisk artikel om det svenska språket. 😊

https://evasskrivskola.se/sprakriktighet/de-eller-dem-eller-dom-2-2/

De eller dem eller dom är en av de mest laddade språkfrågorna för närvarande. Om du vill uppfattas som korrekt bör du därför följa skriftspråksnormen.
Maria
4

#49 Du skriver att det är direkt felaktigt att skriva dom vilket inte är fallet.

Det är en rekommendation och behärskar man inte språket så är dom att föredra.

Det fick vi t.om läta oss i skolan på 70-talet.

/Maria

Pyttelite
4

#50: Jo så är fallet dom är talspråk och inte skriftspråk om man nu ska vara petig.

Bättre är det att lära sig reglerna varför man skriver eller säger si eller så.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Dom-debatten

• Redigerat 2024-10-14 21:10 av Pyttelite
DesK
3

Som sagt, de och dem är på väg ut ur svenska språket och här och i alla sociala medier använder vi talspråk. Det har gått fullkomlig inflation i användandet av ordet dem. Ett inlägg med en massa felaktiga dem och de blir svårläst och jobbig att läsa. Det är mycket bättre att skriva dom än en massa felaktiga dem och de. Dem är inte finare än dom.

/Désirée

_Fisken
5

Svårt för ordet "utmaning". Det är nåt politikerna började slänga sig med förut. Börjar bli slitet tycker jag.
Sen tycker jag yngre generationen missbrukar ordet "hatar". Jag säger åt dem att "spara det ordet till när ni verkligen menar det. Säg hellre *ogillar *eller kraftigt ogillar".
Ingen lyssnar…. haha

Lona
5

#53: För att inte tala om hur ordet "hat" används, "Snälla, inget hat på mig nu." 😆

Diskriminering är också ett ord som överanvänds och blir urvattnat.

beem
2

#54: Ja det ordet används väldigt ofta …..tyvärr

Sorgen är kärlekens pris

DesK
7

Ett annat ord som missbrukas ofta är vart
Vart är den där saken
Vart hittar ni bra ställplatser
Vart är mina kläder
Urk!

/Désirée

Heddiz
2

#52: Jag håller med! De kan väl kanske? vara ok någon gång att använda, men Dem- Nej för sjutton! Det låter eller ser sällan (eller aldrig) bra ut. Och är jobbigt att läsa som du säger..
Och som andra skrivit så kliar det i ögonen av att läsa.
"Dom" funkar ju utmärkt istället så varför vissa vill hålla på och krångla till det med att byta ut dom mot dem/de fattar jag inte..

Är inte dem/de "eran" från början av 1900-talet. Jag tror dom införde det då och även om inte många fattade riktigt när man skulle använda de/dem så skulle man göra det ändå..😄

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Molly2033
2

Fruntimmer

käka

beem
2

Sjuuukt

Det ordet dyker upp både här och där men för ofta

Sorgen är kärlekens pris

MonicaLagerquist
2

Ett ord som jag ogillar som jag inte ens vet hur det stavas
Thischa dvs slang ord för t-shirt

Otroligt fult och onödigt

Maria
2

#60 Oj det har jag aldrig hört 🙂

/Maria

Carmarino
3

#60: Har en hel lista på slangord för olika saker, oftast använda av personer från stockholmsområdet. (Rätta mig om jag har fel.) Däribland:

Pankisar - pannkakor
Peppisar - pepparkakor
Föris - förskolan
Balle - balkong (betyder för övrigt något helt annat på skånska)
Gräsis - gräsänka/-änkling
med flera.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

DesK
2

#60 Håller med dig,tisha, eller hur det nu stavas, är riktigt fult.

/Désirée

Lona
3

STYRKEKRAM! Jag vet inte riktigt varför men det retar jag mig på.😆

DesK
2

#64 Oj! Det tycker jag är ett bra ord, tänk så olika vi är 😊 Ska försöka spara på det ordet, där jag vet att du läser 😊

/Désirée

Draken
1

Ett ord som ungdomarna använder är "Krinch" (stavning) har ingen aning om vad det betyder och tycker det låter hemskt.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Fridaaaa
1

#65 Jag håller med dig där, tycker med det är bra ord :D

Fornöga
1

#66 Gissar att det är detta.

Slangopedia: Kringe
Draken
1

#68: Det kan det mycket väl vara 😉

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

LampKnapp1
3

#66: haha, jag är en "ungdom" själv. Gissar att ordet du söker är "cringe". Det betyder typ att något/någon är lite konstigt eller stelt. Jag själv stör mig också på det, tycker det används för ofta.
Ordet "pick-me" gillar jag inte. Tycker att det används nedsättande och inte i den benämning det från början betydde.

Lona
1

#65: Jag överlever nog men tack för omtanken! 😁

aggeelin
2

Jag ogillar ordet "tant" nåt det används för att förminska kvinnor.

Jag har t ex läst "jag mötte en tant och en man" och det framkommer att båda är ungefär lika gamla. Det borde få stå "jag mötte en kvinna och en man".

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet