Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettövrigt
Läst 335 ggr
aggeelin
1

Sommarpratarna

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lyssnar du? Kanske tagits upp förut men det gör väl inget.

Jag lyssnade på Sigge Eklund idag. Hade nog inga positiva förväntningar men för mig var hans medverkan riktigt intressant!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

• Redigerat 2024-07-06 15:12 av aggeelin
Maria
1

Jag lyssnar väldigt sporadiskt tyvärr.

/Maria

aggeelin
2

#1: jag har blivit bättre på att lyssna. De flesta är intressanta. Igår Jennie Wallden om när hennes mamma adopterade bort henne och hur det var att komma till Sverige.

Johanna Norströms prat fångade mig inte. För svalt och oengagerande. En röst som lät lika hela tiden.

Maria
2

Jag har inte ens lyssnat hela programmet från förra året då min gamle chef Ingmar Skoog pratade😉

/Maria

[solljust]
1

Jag har aldrig lyssnat på det här men jag har läst om det men jag har inga kanaler eller vad det heter nu för tiden med moderna ord för att hänga med 😂 men fy jag är helt utanför men det känner jag mig stolt över att vara för då har jag inte gått på samhällets krav på att hänga med 😎

Maria
3

#4 P1 Sveriges radio har du väl?

/Maria

Maria
2

Jag brukar kolla vem som pratar och välja och vraka därefter.

/Maria

DesK
1

Jag brukar lyssna och uppskattar många av sommarpratarna 😊

/Désirée

Sindri
3

Har älskat sommarpraten sedan jag var barn. Det var högtider. Torsten Ehrenmark var min favvo, Pekka Langer var kul, Tage Danielsson förstås, Elisabeth Söderström…. Åh, vilken njutning, vilken stämning det var. Hela familjen lyssnade.
Det finns en del gamla program att lyssna på
https://sverigesradio.se/grupp/7167

Nuförtiden är det ofta ett helt annat stuk på programmen, men det finns många som haft så intressanta program. Jag tycker om livsöden, historier, berättelser, sanna eller påhittade. Men de måste berättas på ett speciellt sätt. En del sitter bara och radar upp, sen gjorde jag det, sen gjorde jag det…..
Jag hade absolut inga förväntningar på dagens program, men blev väldigt fångad. Fint grepp att låta Lena Endre läsa en text emellan.
Imorgon är vi på resa, det är härligt att sitta i bilen och lyssna tillsammans.

Maria, du borde verkligen lyssna klart på Ingmar Skoog. En så klok människa och man känner sig glad och upplyft av att lyssna på honom.

Sommarvärden var till en början mer en hallåa, som med tiden blev allt mer personlig i sitt tilltal.
Sindri
3

#4: Alla som har tillgång till internet har tillgång till radio. Jag vet inte vad du är så stolt över, Sommar är absolut inget trendigt "hänga med"-program. Det finns visserligen en och annan influencer som varit med, men det finns så otroligt mycket annat.
Du kan få följa med ner i havet och upp i rymden. Du kan få urtidshistoria såväl som framtidsscenarion, spännande forskning inom en massa olika områden, bildning och kultur, lägesrapporter från olika hörn av världen, lära dig om olika länders historia och kultur, inblick i och om djur och natur. Höra folk dela med sig av den djupaste sorg och av den största glädje. Du kan få höra livsöden du inte hade en aning om, du kan få skratta i 1,5 timme.
Har du tur är det också bra musik, annars kan man lyssna på podversionen, då slipper man det mesta av musiken.

https://sverigesradio.se/sommarip1

Personliga berättelser som definierar vår tid.
[solljust]
2

#9: Sant saker finns med i internet men valet att inte lyssna och hänga med det är jag innerligt stolt över att inte gå på samhällets krav och tv kanaler har jag inte som ni andra det finns inte ens en antennkabel här.

Pyttelite
3

#10: Vad menar du med samhället krav att ha tillgång till public service?

På vilket sätt skulle samhället ställa krav på dig att lyssna på radio eller se på TV menar du?

Mycket konstigt sätt att se på saken - varför är du aktiv på iFokus och dessutom med så många nick.

Vem är det som ställt dom kraven på dig?

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Sindri
2

#10: Jag tycker det låter som om just du skulle behöva vidga dina vyer lite. 😊 Men vi lever ju som tur är i en demokrati och om man vill eller inte vill utnyttja det man betalar för är ju frivilligt. (Om du nu betalar skatt)

Maria
2

Jag växte upp i "radiotystnad"
Vi lyssnade sällan på radio hemma.

Minns stormen 69 då jag gick i första klass. Morsan följde mig till skolan och vi stod ensamma på skolgården i stormen då vaktmästaren kom och sa att man gått ut på radio att skolbarn skulle hållas hemma.

/Maria

Pyttelite
1

Jag hoppas verkligen att Vargnatt eller vad hon kallar sig slängt mobilen eller saknar fast telefoni så att hon slipper samhällets okynnesstörande VMA.

Usch för den typen av samhällsspamm.

Maria
0

Kan vi återgå till trådens ämne kanske🙂

/Maria

Pyttelite
0

#15: Jag skulle ändå vilja ha en förklaring till hur ett så oskyldigt radioprogram som sommarpratarna på något vis har med samhällets krav att göra.

Det måste få ingå i trådens ämne och kan inte bara skämtas bort.

Maria
1

#16 Du får se om du får något svar.

/Maria

aggeelin
2

#16: hur menar du? Samhällets krav?

Pyttelite
0

#18: Läs gärna inslag #10 som jag undrar över.

aggeelin
2

#19: förstår inte bättre för det. Bara konstig text för mig.

OberonsMatte
3

Jag lyssnar på sommarpratarna i mina hörlurar och har hört alla hittills. Ett prat jag gillade extra mycket var gårdagens med poeten och psykologen UKON Ulf Karl Olov Nilsson. Om språket, livet, minnet, nutidsmänniskan och döden, men berättat på ett väldigt trivsamt, tänkvärt och roligt sätt.

https://sverigesradio.se/avsnitt/ulf-karl-olov-ukon-nilsson-sommarpratare-2024

Sajtvärd Katter iFokus

Poeten och psykologen om barndomsglömska och en utbrytarkungs drömtrick.
[trädkrona]
1

Jag gillar Ellen Krauss sommarprogram som belyste hens egna ”komma ut”-process som gay. Tycker även det var intressant att hen belyste kroppsdysfori och hur den känns, då hen även hade den erfarenheten. Människor behöver förstå detta ämne för att bättre kunna respektera oss som känner sig födda i fel kropp, vår egna könsuppfattning och / eller hur definitionen kring ett binärt kön bör utvidgas. 🙏

Jätteintressanta frågor som jag även tror övriga människor i samhället kan få hjälp av i sina egna processer med att förstå mer om sig själva. 😊

• Redigerat 2024-07-10 17:25 av [trädkrona]
[trädkrona]
2

Coolt med ditt statement #4 att du står utanför samhällets norm att hänga med i flödet. 🙂 Det är okej att välja precis det som känns bäst för en själv. 👍